אם המונח "כתב אישום" בתעבורה נראה לכם כדבר פשוט שאינו מצריך סיוע של עורך דין, תחשבו שוב. היות ובית המשפט לתעבורה הינו ערכאה פלילית לכל דבר ועניין, בסמכותם של השופטים להטיל עונשים רבים החל משלילת רישיון הנהיגה שלכם ועד למאסר בפועל!

בשנים האחרונות ניתן לראות כי בתי המשפט לתעבורה "שוקעים" תחת עומסים כבדים כתוצאה מריבוי הגשת כתבי אישום בגין ביצוע עבירות תנועה כדוגמת – נהיגה ברמזור אדום, נסיעה במהירות מופרזת, נהיגה בשכרות וכן מעורבות בתאונת דרכים. בהתאם לכך, חשוב לדעת בפני מה אתם צפויים בעת הגשת כתב אישום נגדכם וכיצד עורך דין תעבורה מנוסה ומיומן עשוי לסייע לכם.

ראשית, אין להקל ראש בדבר! נהגים רבים נוטים להניח כי היות ומדובר בעבירת תנועה בלבד, אינם צפויים לענישה מכבידה ולכן התמודדות לבד מול הערכאה השיפוטית עשויה להיות הפתרון האולטימטיבי והזול ביותר עבורם, אך כמובן שאין כך הדבר. ההליך המשפטי המתנהל כנגד הנהג הנאשם, הינו הליך פלילי ולכן מתחם הענישה רחב למדי.
 
שנית, חשוב להבין כי עצם ההרשעה בעבירות מסוימות עשויה להיות בעלת השלכות גורליות על עתידכם כנהגים שכן, לאחר ההרשעה ואף לאחר ריצוי העונש, הנהג נמצא תחת עינו הפקוחה של משרד הרישוי ועלול להיות צפוי לסנקציות נוספות כגון חיוב בקורסים, פסילה נוספת, חיוב במבחני תיאוריה וטסט ואף בדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. ק עו"ד המתמחה בתחום התעבורה ידע לאיזה סנקציות צפוי הנהג אף לאחר סיום ההליך המשפטי וכך ידע לנהל את ההגנה בצורה הטובה ביותר עבור הנהג.
 
עוד מוסיפה ואומרת עו"ד אוליאל –  "מרבית הנהגים הנאשמים עומדים לראשונה אל מול שופט במסגרת הליך פלילי, כאשר חוסר בקיאות בעניין הנוכחי, בשילוב הלחץ המלווה אותם, עשוי להובילם להודות אף בעבירות שלא ביצעו והתוצאה תהא קשה מנשוא. על כן היוועצות מוקדמת עם עו"ד תעבורה וייצוג משפטי כנדרש הוא הכרחי לשם קבלת התוצאה האפשרית הטובה ביותר בנסיבות העניין".  להלן מספר דוגמאות בהם עשוי להיות מוגש נגדכם כתב אישום בגין ביצוע עבירת תנועה.

מעבר צומת באור אדום
 בעת אי ציות לאור האדום המופיע ברמזור, צפוי הנהג לקבלת דו"ח ברירת משפט או הזמנה לדין בהתאם לנסיבות ביצוע העבירה. בכפוף לחוק, נהג שחצה את הצומת כאשר ברמזור דלק האור האדום כחמש שניות לפחות, יוגש נגדו כתב אישום בגין חומרת העבירה. בתרחיש הנוכחי, קיימת סבירות גבוהה להתרחשות תאונת דרכים ולתוצאה הרת אסון ולכן צפוי הנהג לענישה מחמירה לרבות: פסילת רישיון הנהיגה, קנס כספי גבוה, רישום של 10 נקודות תעבורה, פסילה על תנאי ועוד.

נסיעה במהירות מופרזת
אחת עבירות התנועה הנפוצות ביותר בכבישי ישראל היא נסיעה במהירות מופרזת! בהתאם לכך הגבירה משטרת ישראל את אכיפתה הן באמצעות מכשור מתקדם כדוגמת ממל"ז (מד מהירות לייזר), דבורה, והן באמצעות מצלמות אכיפה אוטומטיות המכונות א'3. עבירת נסיעה במהירות מופרזת הינה עבירת תנועה "מדורגת" אשר מכילה סנקציות שונות בהתאם למהירות הנסיעה בה נמדד הנהג הנאשם. למשל, נהג שמהירות נסיעתו עולה על 41 קמ"ש בדרך עירונית או לחילופין 51 קמ"ש בדרך שאינה עירונית, צפוי להגשת כתב אישום נגדו. גם בתרחיש הנוכחי צפוי הנהג לענישה מחמירה כפי שצוין לעיל.

עורכת הדין יערית אוליאל (צילום: צילום עצמי)
עורכת הדין יערית אוליאל (צילום: צילום עצמי)

נהיגה בשכרות
אם תהיתם לעצמכם כמה אלכוהול מותר לצרוך טרם עלייתכם לכביש, התשובה איננה חד משמעית, ונסביר. בהתאם לחוק, רף האכיפה עומד כיום על 290 מיקרוגרם בקרב הנהגים השונים, אל מול 50 מיקרוגרם בקרב הנהגים המשתייכים לאוכלוסייה המיוחדת (נהגים חדשים, נהגים צעירים, נהגים ציבוריים וכו'). יחד עם זאת, סביר להניח כי אף אחד מאיתנו לא יכול לאמוד בבירור כמה כוסות אלכוהול מהווים 290 מיקרוגרם היות וקיימים אצלנו ממצאים פיזיולוגיים שונים (מין, גובה, משקל וכיוצ"ב).

חשוב לדעת כי עבירה זו נתפסת כאחת מן עבירות התנועה החמורות ביותר בשל הסכנות הגלומות בה. בהתאם לכך, קיימים עונשי מינימום מחמירים החל משלילת רישיון הנהיגה ל-24 חודשים בפועל, שלילה על תנאי, קנס כספי, נקודות תעבורה ואף מאסר בפועל.

ביצוע עבירות תנועה מסוג זה עשוי להוביל להתרחשותן של תאונות דרכים בעלות פגיעות שונות החל מנזק לרכוש, פציעות חמורות ועד לאובדן בנפש. בכל התרחישים השונים, קיימים בידי המשטרה חומרי חקירה הנוגעים לדבר העבירה שהתבצעה לדוגמה, בעבירת מהירות – מסמכים רבים המעידים על תקינות המכשיר בעת המדידה ועוד.

כאן חשוב להבחין בין עבודתו המקצועית של עו"ד תעבורה לבין התמודדות עצמאית של הנהג הנאשם - עו"ד תעבורה ידע לדרוש מהתביעה המשטרתית את כלל הראיות שאמורות להיות בידה לצורך ביסוס הרשעה בתיק ולבחון האם אכן המשטרה ביצעה את המוטל עליה כחוק, החל מתחזוקה של מכשיר המדידה בהתאם להוראות היצרן וכלה בכלל הבדיקות שעל השוטר היה לבצע בטרם מדד את רכבו של הנאשם.

חשיבות הייצוג המשפטי ע"י עורך דין תעבורה
חשוב להבין כי היות ואנו נמצאים בתחום פלילי, נדרשת התביעה להוכיח מעל לכל ספק סביר כי אכן הנאשם ביצע את העבירה המיוחסת לו ואילו מנגד, נדרש הנאשם להציג פגם או כשל מהותי בראיותיה של התביעה. הסבירות שאדם מן היישוב, ללא כל הבנה משפטית בדיני הראיות בכלל ובדיני התעבורה בפרט יצליח לבחון את חומרי החקירה ולאתר פגם מהותי, נמוכה עד לא קיימת. לכן, הסתייעות בעורך דין תעבורה בעת קבלת כתב אישום היא מעבר לגדר המלצה!

אמירות בבית המשפט כמו: "זאת הפעם הראשונה שלי", "אני חייב את רישיון הנהיגה", "לא אעשה את זה שוב", "זאת הייתה טעות", לא רק שלא יטיבו עמכם אלא עלולות להביא להרשעתכם. בתרחיש שכזה, קיים קושי רב בלהשיב את הגלגל לאחור ולשנות את רוע הגזירה. לכן, היוועצות מוקדמת עם עורך דין תעבורה עשויה למנוע ממכם לבצע טעויות מהותיות הרות גורל.

עורך דין תעבורה מקצועי ומנוסה ידע להעניק לכם את ההגנה המשפטית המקסימאלית לה אתם זקוקים, באמצעות בחינת חומר הראיות בצורה מקיפה ומיומנת, איתור כשלים ראייתיים והצגתם בפני התביעה ולקבל עבורכם הסדר טיעון המקל עמכם ואף זיכוי מלא מן האשמה במקרים המתאימים. יש לזכור כי מתחם הענישה בביהמ"ש לתעבורה רחב ולכן סנקציה מסוג קנס כספי עשויה להיות הקלה ביותר אל מול שלילת רישיון הנהיגה ואובדן החירות באמצעות כליאה. 

כיצד לבחור ייצוג ראוי של עו"ד תעבורה
לאחר שהבנתם מהו כתב אישום בתעבורה ובאילו מקרים הוא עשוי להיות מוגש, קבלו מספר טיפים לבחירה נכונה של עורך דין תעבורה אשר עשוי להציל את רישיונכם:

  • תחום ההתמחות של עו"ד – כיום, ניתן לראות כי עורכי דין רבים משלבים בעיסוקם מספר תחומים שונים. היות ותחום התעבורה הוא תחום רחב המכיל דינים רבים ומסועפים ודורש היכרות ומעקב מתמיד אחר הפסיקה והחקיקה המשתנה חדשות לבקרים, חשוב לוודא כי עורך הדין הנבחר עוסק בתחום זה בלבד! משרד עו"ד תעבורה יערית אוליאל מכיל צוות של מומחים העוסקים בתחום התעבורה בלבד מזה שנים רבות.
  • ניסיון ומיומנות – הסנקציות אליהן אתם חשופים בשלב הענישה רבות ומגוונות ולכן בשלב בחירת עו"ד וודאו כי העומד מולכם בקיא ברזי הדינים השונים ובעל ניסיון רב בתחום. ניתן להסתייע בקיום פגישה ראשונית, בסריקת עבודתו וניסיונו באינטרנט וברשתות החברתיות וכמובן והחשוב מכל - התרשמות מתיקים דומים לשלכם שטופלו ע"י עוה"ד בעבר. באתר של משרד עו"ד תעבורה יערית אוליאל מפורסמים באופן שוטף פרוטוקולים של תיקים שטופלו ע"י המשרד במגוון רחב של עבירות תנועה כדוגמת נהיגה בשכרות, אי ציות לאור אדום, נסיעה במהירות מופרזת, מעורבות בתאונת דרכים ועוד.
  • יחס אישי – ההליך המתנהל בבית המשפט לתעבורה דורש שיתוף פעולה מלא עם עורך הדין המייצג, ולכן חשוב להיעזר בשירותיו של עו"ד תעבורה המעניק לכם יחס אישי וליווי ראוי לכל אורך ההליך הנוכחי.
  • היזהרו מהבטחות שווא – נהגים רבים שמסתבכים עם תיק תעבורה רוצים לשכור עו"ד שיבטיח להם הצלחה בתיק. זה המקום להזהיר ולהסביר - עו"ד המבטיח לכם תוצאות עושה שני דברים אסורים. הראשון, עובר על החוק האוסר עליו להבטיח תוצאות בהליכים פליליים ובכך מסכן את רישיונו. והשני, החשוב יותר מצידכם, הוא משקר לכם! אף עו"ד לא יכול להבטיח תוצאה. הוא לא מכיר את התיק שלכם, את הנסיבות, את עברכם ועוד. לגיטימי בהחלט לדבר על תוצאות אפשריות, סיכויים וסיכונים אבל הזהרו מהבטחות חסרות כל בסיס.

במקרה שהוגש נגדכם כתב אישום בבית המשפט לתעבורה אל תתמודדו לבד. היוועצו בהקדם האפשרי עם משרד עורך דין תעבורה יערית אוליאל והבטיחו לעצמכם הגנה משפטית ראויה. זכרו, התמודדות מול ביהמ"ש ללא ייצוג משפטי מקצועי, עשוי להוביל לתוצאות הרות אסון שלא ניתן יהיה להשיב לאחור, החל משלילת רישיון הנהיגה לפרק זמן ממושך ואף במקרים חריגים כליאה מאחורי סורג ובריח.