אלפי עצורים השוהים מאחורי סורג ובריח בהמתנה לקבלת תסקיר שירות מבחן, כדי שתיבחן על ידי בית המשפט בצורה ראויה אפשרות לשחררם למעצר חלופי, גם אם בתנאים מגבילים - סובלים מעיוות דין. כיוון ששירות המבחן נקלע למצוקת כוח אדם, במקום לבצע תסקירים לעצורים בתוך פרק זמן של שבועיים כפי הנדרש, ההמתנה לתסקירים עולה על חודשיים. במשך פרק הזמן הזה לא מעט עצורים נותרים במעצר תוך שנשללת חירותם ועוד בטרם החל משפטם.


בחלק מהמקרים מדובר בחשודים שנעצרו על ידי המשטרה ומעצרם הוארך בבית המשפט. לעתים מדובר בעצורים שנגדם הוגשו כתבי אישום, אולם בטרם עברו תהליך הקראה מתבקש, הם שוהים במעצר, וזאת מפני שהפרקליטות דרשה את הארכת מעצרם, ובית המשפט ביקש תסקיר על מנת להמשיך בדיונים.


במקרים שכאלה העצורים נכנסים להמתנה ארוכה ומייגעת, שלא אחת גורמת להם נזקים, בעיקר לאחר שהתסקיר בסופו של יום מוביל לשחרורם ממעצר, וכך גדולה האכזבה בדיעבד על מעצר מיותר שאינו מהווה עונש על פי החוק.

ישנם גם מקרים, אם כי חריגים, שבהם אסירים ממתינים חודשים ארוכים לתסקיר לקראת שחרורם מהכלא. לא אחת גם אחרי שפוקעת תקופת העונש שהושת עליהם הם נשארים במאסר מבחירה, כדי לא לצאת מהכלא מבלי שזכו לתוכנית שיקומית, שנקבעת רק לאחר תסקיר של עובדת סוציאלית.

בשנת 2021 נרשמו 22 אלף פניות של עצירים, 48% מהן בנוגע לתסקירים לעונש ו־35% בנוגע לתסקירי מעצר. 24% מהפניות היו בתיקי אלימות, 19% בנושאי אלימות במשפחה ו־17% בנושא סמים. עוד עלה כי 25% מהתקנים בשירות המבחן אינם מאוישים, כש־20% מהם של קציני מבחן העוסקים בתסקירי עונש ו־56% מהעוסקים במעצרים.

בשירות המבחן דיווחו לצוות הבין־משרדי כי תסקירי מעצר מוגשים בממוצע בתוך חודשיים במקום שבועיים, ותסקירי מעצר בית מוגשים בתוך פרק זמן דומה, שהוא כפליים מהזמן הרצוי. שירות המבחן הציע להגיש תסקירים מקוצרים כדי לצמצם פערים, אולם הפרקליטות סבורה כי תסקיר מקוצר ימנע ממנה אפשרות להסכים לשחרור עצורים.


בעקבות פניית "מעריב" נמסר כי מנהלת שירות המבחן במשרד הרווחה תקדם מהלך בחודשים הקרובים כדי להביא לסגירת כל הפערים בהגשת תסקירים לבית המשפט עבור עצורים.


לדברי גורם במשרד הרווחה: "מתחילת ספטמבר ועד לסוף דצמבר נסגר השירות לביצוע משימות הליבה בהיקפים גדולים מהרגיל, ולא מתקיימים ישיבות מקצועיות, ימי עיון או כנסים במטרה להתגבר על המצוקה שאליה נקלע השירות, אשר פוגעת באופן ישיר באותם עצורים". כלומר, אין שום פעילות שלא קשורה לכתיבת תסקירים כדי לצמצם את זמני ההמתנה, בנוסף לתקנים חדשים שאוישו. "אנחנו מקווים שעם גיוס העובדים זה יתאזן גם לטווח הארוך", הוסיף.