בית המשפט קבע היום (שני) פיצוי של אלפי שקלים לפעילת הר הבית שהביעה מחאה על רצח אליהו קיי ז"ל שנרצח בפיגוע טרור, אך הורחקה מהמקום ע"י כוחות המשטרה. "על מנת להרחיק אדם מהר הבית יש לקיים חובת שימוע כדין", נאמר ע"י בית המשפט בעת הכרעת הדין.

הלווית אלי קיי, נרצח הפיגוע בירושלים. צילום: מרק ישראל סלם

"נרצחת על קידוש השם": אלי קיי, קורבן הפיגוע בירושלים, הובא למנוחות

הפעילה עלתה להר הבית ביום 29.11.21 שם הביעה מחאה על-רקע הירצחו של קיי ז"ל, שנרצח ע"י מחבל חמאס שהיה מוכר למשטרה ואף, קיים קשרים עם הווקף באופן שוטף. למרות שהיה מדובר במחאה, בסיום עלייתה להר ניגש אל ס' קצין משטרה, והודיע לה כי בעלייתה הבאה להר הבית היא תצטרך לקיים "שיחה" כדי להיכנס אל המקום.

היא תכננה לשוב להר הבית מספר ימים לאחר מכן, ולקיים את השיחה כפי שנתבקשה, אך השוטר בכניסה למקום לא אפשר לה להיכנס וטען שעליה לערוך שימוע אצל קצין משטרה טרם הרחקה שהיא עתידה לקבל מהר הבית. 

לאור זאת, התקשרה ס' עשרות פעמים לתחנת המשטרה ואף הגיעה שוב לעלות להר הבית בתאריך 5.12.21 ושוב סורבה.
היא מעולם לא קיבלה זימון בכתב לשימוע, ומספר ימים לאחר מכן נשלח אליה הודעה בווטסאפ ממרחב דוד במשטרה עם צו המרחיק אותה ל-3 חודשים מההר, ללא הנמקה וכאמור, ללא שעברה כל שימוע.

לבסוף, הגישה הפעילה בליווי הצוות המשפטי של "בידינו" תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים. בתגובה, טענה המשטרה בבית המשפט כי ס' שייכת לארגון "בידינו" אשר "מפרים את כללי הביקור כחלק ממטרה פוליטית לעורר פרובוקציה לשם הבערת השטח תוך הפרת הסדר הציבורי".

השופט, כבוד הרשם בכיר שי צרפתי דחה את טענות המשטרה וקבע פיצוי של 2,000 ש"ח לטובת ס', כאשר הוא קובע שהמשטרה הייתה צריכה להקפיד הקפדה יתרה בהליך הזימון לשימוע בכתב טרם הרחקתה מההר, דבר המהווה פגיעה חמורה בחופש התנועה. 

השופט ציין בפסק הדין כי "התובעת, לפי דו"ח המשטרה קיבלה הודעה כי עלייתה להר מותנית בשיחת הבהרה, הא ותו לא", וכן כי "התובעת לא קיבלה כל זימון לשימוע בכתב".

תום ניסני, מנכ"ל ארגון "בידינו למען הר הבית", מסר בתגובה: "בית המשפט קבע שוב כי הרחקות העולים היהודים בהר הבית הן בלתי חוקיות ונעשות שלא כדין. הצוות המשפטי שלנו יחד עם השותפים שלנו מהפרויקט המשפטי, ימשיך לפעול משפטית בכל הגזרות כדי לדאוג לזכויות היסוד של העולים להר. גם לנו יש זכויות ולא נוותר עליהן".