דובר צה"ל עדכן היום (חמישי) כי הסתיים התחקיר הפיקודי על פעילות כוח צה״ל בכפר ח׳ירבת א-דיר, בו נשלל קשר בין מותו של הילד ריאן סלימאן לבין פעילות הכוח. מהתחקיר עולה כי במהלך פעילות שגרתית של כוח צה״ל להגנת ציר תנועה ראשי ב-30 בספטמבר, מספר חשודים יידו אבנים לעבר כלי רכב. כוח צה״ל נכנס לכפר ח׳ירבת א-דיר, אליו ברחו החשודים. 

במהלך הסריקות, מפקד הפלוגה עבר בין מספר מבנים על מנת לזהות את החשודים. באחד הבתים, זיהה המפקד את אב המשפחה מחלון ביתו, וקרא לו לצאת לפתח הבית יחד עם ילדיו, על מנת לבצע תשאול. האב הגיע עם שניים מילדיו למפתן הדלת ובינו לבין מפקד הפלוגה התנהל שיח קצר, שנערך בצורה מכבדת, ללא כל מגע ובוודאי שללא שימוש באלימות מילולית או פיזית. 

במהלך יציאת הכוחות מהכפר, חלף לידם רכב ובתוכו אב המשפחה עם ילד על ברכיו, והרכב המשיך בנסיעה ללא עיכוב. לאחר זמן מה, מפקד הכוח זיהה אמבולנס שנכנס אל הכפר ויצא ממנו ללא כל הפרעה.

פעילות צה''ל ביו''ש (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל ביו''ש (צילום: דובר צה''ל)

מהתחקיר עולה כי במהלך כל זמן שהיית הכוח בכפר, לא נעשה כלל שימוש בכוח או באמצעי לחימה מכל סוג שהוא. עוד עולה בתחקיר כי לא נמצאה כל עדות לנפילתו של ריאן או לחבלה פיזית שנגרמה כתוצאה מפעולות הכוח.   

כזכור, בשבוע שעבר טענו הפלסטינים כי ילד בן 7 נהרג בנפילה מגובה כשברח מחיילי צה"ל. לדברי גורם ביטחוני פלסטיני, חיילים רדפו אחר תלמידי בית ספר באיזור ח'רבת א-דיר שבתקוע בעת ששבו לבתיהם, והילד, ריאן יאסר עלי סלימאן, נפל מגובה רב ובבית החולים נקבע מותו. 

בתוך כך, ועדת השחרורים קבעה היום כי המחבל נאצר נאג’י אבו חמיד שרצח את הרב בנימין, טליה כהנא וישראלים נוספים לא ישוחרר. הוועדה ציינה כי גם אילו היה בסמכותה לדון בשחרורו של המחבל שכונה "מכונת ההריגה" - לא הייתה מורה על שחרורו, נוכח חומרת מעשיו.