אגודת חסידי חב"ד שבארצות הברית הגישה לבית המשפט המחוזי בירושלים תביעה תביעה נגד הממשל הרוסי. בתביעה, שהוגשה על ידי עורכי הדין אורי קידר ואבי בלום ובליוויו של עורך הדין האמריקני נט לואין, מבקשת האגודה לעקל נכסים של רוסיה הנמצאים בישראל.

עו"ד לואין, מבכירי הפרקליטים בארצות הברית, הגיע במיוחד לישראל בכדי ללוות את הליך התביעה. הוא ייצג את תנועת חב''ד בפסק הדין המפורסם, שהסתיים בניצחון, ונקרא בפי החסידים "דידן נצח" - בנוגע לאוסף ספרי אדמורי חב''ד עוד משנות השמונים. כמו כן, לואין ידוע כמי שזכה  לשוחח ולקבל אמון והדרכה אישית פנים בפנים מהרבי, בנוגע להליכי הייצוג והאופן שבו התנועה צריכה לפעול בנוגע לאוסף הספרים היקר.

התביעה מבקשת בעצם "לייבא" לישראל את פסקי דין וההחלטות שניתנו בארצות הברית, נגד ממשלת רוסיה, המורים לה להשיב את 'אוסף שניאורסון' לחזקת החסידות, ומטילות קנס משמעותי בגין ביזיון בית המשפט בארה"ב, שגובהו עומד כיום על למעלה מ-170 מיליון דולר.

באגודת חסידי חב"ד הסבירו כי 'אוסף שניאורסון' הוא אוסף היסטורי של חסידות חב"ד העולמית. מדובר באוסף הכולל כ-12 אלף ספרים וכתבים מקוריים, שנאספו בהדרגה, ונשמרו מאז סוף המאה ה-18 ועד ימינו, ומעל 30 אלף דפים שנבזזו על ידי הנאצים מחב"ד, שנמצאים כעת ברוסיה. 

עורכי הדין (צילום: באדיבות המצלם)
עורכי הדין (צילום: באדיבות המצלם)

כאמור, מדובר באוסף ייחודי מסוגו בעולם כולו, ומהווה נכס מורשת עבור העם היהודי כולו, באופן החורג מגדרי חסידות חב"ד. מסיבות היסטוריות, מאז תום מלחמת העולם הראשונה מצוי אוסף שניאורסון בחזקת השלטון ברוסיה שהיה בעבר המשטר הסובייטי בברית המועצות, וכיום ממשלת רוסיה.

בחב"ד דורשים מזה עשרות שנים מהשלטון במוסקבה להשיב את אוסף שניאורסון לחזקת מרכז חסידות חב"ד, הממוקם כיום בארה"ב. לאחר שהרבי מינה משלחת מיוחדת להשבת הספרים, בראשות הרב שלמה קונין, הרב שולם דובער לוין, הרב יוסף יצחק אהרונוב והרב יצחק קוגן, שמאז פועלים בדרכים שונות להשגת המטרה.

בסיום כתב התביעה המפורט שהגישו עורכי הדין נכתב כי "הצורך לאכוף את פסק הדין דווקא בישראל בשים לב לחשיבות ההיסטורית, המסורתית, הקהילתית והתרבותית של אוסף שניאורסון לחסידות חב"ד ולעם היהודי כולו".

הרב יוסף קונין שמנהל את המאבק הוסיף כי "האירוניה העצובה, שחלק מהאוסף הספרים הוא מה שהיטלר בזז, והתכוון ליצור איתם מוזיאון. נמצא כעת כשלל מלחמה ב'מוזיאון של סובלנות' ברוסיה".

עוה"ד סטיב ליברמן מי שמנהל את הליך התביעה בארה"ב מטעם אגודת חב"ד ציין כי "אנחנו לא מדברים על דולרים, אנחנו לא מדברים על חביות נפט. אנחנו מדברים על ספרים המוערכים על ידי חברי תנועת חב"ד ועל ידי הרבה מאוד אלפים של מיליוני יהודים ברחבי העולם"

הרב שלמה קונין, חבר אגודת חסידי חב"ד, אומר "הרבי הטיל עלינו משימה להשיב את הספרים מרוסיה. אין לנו ספק שהמשימה תושלם כפי רצונו, והספרים ישובו לספרייתו של הרבי ברצונם או שלא ברצונם של הרוסים, ואין עיכוב או מניעה שיעמוד בדרכינו בכדי לבצע את המשימה הקדושה הזו".

הרב יוסף יצחק אהרונוב, שמונה גם הוא באופן אישי על ידי הרבי מליובאוויטש, הוסיף כי "מה שמדריך אותנו כל השנים הללו הוא להשיב את הספרים כמצוות הרבי. זו המשימה שלנו. אנחנו עוסקים בעניין עשרות שנים ואנו מסורים לכך. דבר לא ירפה את ידינו".

עו״ד אורי קידר שמנהל הליך התביעה בארץ ובאירופה סיכם כי "המהלך שנעשה בישראל הינו צעד ראשון להכרה בינלאומית של פסק הדין שנקבע בוושינגטון, וכי המהלכים הבאים ינוהלו במדינות נוספות באירופה לפי הצורך".