נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות אמרה היום (שלישי) כי "הנאמנות שלנו כשופטים נתונה לציבור הישראלי כולו, אך שליחותנו כנאמני הציבור כולו אינה ניתנת למימוש ללא השמירה על עצמאות ואי-תלות שיפוטית - ברמה האישית וברמה המוסדית כאחד". חיות אמרה את הדברים בטקס הענקת כתבי מינוי לשופטים חדשים, על רקע הדיווחים על כוונתה של הממשלה החדשה לבצע מהפכה במערכת המשפט והצעת החוק שהגיש חבר הכנסת יצחק וסרלאוף מעוצמה יהודית, על פיה לממשלה יהיה רוב בוועדה לבחירת שופטים.

בפתח דבריה אמרה חיות: "התכנסנו היום על מנת להעניק כתבי מינוי ל-19 סגני נשיאים, לשופט בכיר, לארבעה רשמים ולחמישה נשיאים: נשיאת בית המשפט המחוזי בנצרת, השופטת אסתר הלמן נוסבוים; נשיא בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, השופט יגאל גלם; נשיא בתי משפט השלום במחוז מרכז, השופט מנחם מזרחי; נשיא בתי משפט השלום במחוז צפון, השופט ניר מישורי לב טוב; וכן השופט אביטל חן, אשר מונה לנשיא בתי המשפט הקהילתיים, ויהיה הראשון לכהן בתפקיד המשמעותי הזה, ולהוביל את שילובו של מערך בתי המשפט הקהילתיים והטמעתו כחלק אינטגרלי ממערכת בתי המשפט, לאחר שלב הפיילוט המוצלח שביצענו בתחום זה בשנים האחרונות.

אני גאה ושמחה לראות את כולכם כאן, יחד עם בני המשפחה אשר תמכו ותומכים בכם לאורך כל הדרך ואשר אין ספק כי יש להם חלק נכבד בהצלחתכם. מקבלי כתב המינוי היום מכהנים בערכאות השיפוט בכל רחבי הארץ, מנצרת ועד באר שבע. הניסיון השיפוטי שלכם ותחומי המשפט השונים שבהם אתם מתמחים, מייצגים את העושר והגיוון האנושי והמקצועי שמאפיין את הרשות השופטת שלנו כארגון צומח ומתפתח; ארגון שהשופטים והרשמים שבו מתקדמים עם השנים לתפקידים בכירים, ניהוליים ומנהיגותיים בזכות יכולותיהם וכישוריהם".

חיות המשיכה ואמרה כי "על חשיבותה של שדרת מנהיגות שיפוטית איתנה ומקצועית עמד השופט (בדימ') יצחק זמיר, במעמד פרישתו מבית המשפט העליון, וציטטה מדבריו: 'העיסוק במשפטים אינו רק בגדר מלאכה המפרנסת את בעליה, אלא מעבר לכך, יש בו גם שליחות חברתית. הוא נותן למשפטן אפשרות, ובמקביל הוא מטיל עליו אחריות, לקדם את החברה, לעשות אותה טובה יותר וצודקת יותר לכל אדם. צריך שהמנהיגות המקצועית של הקהילה המשפטית, המעטים המנחים את הרבים, יתייחסו אל המשפטנות לא רק כמקצוע אלא גם כשליחות, שהם יראו את הטעם והתכלית של הכללים, שהם יבינו כי המשפט אינו רק מערכת של כללים אלא קודם-כל עולם של ערכים, שהם יחושו עצמם מחויבים יומיום להפעיל את המשפט כדי לקדם את החברה. זה המבחן: אם קיימת לקהילה משפטית מנהיגות מקצועית כזאת, דיינו'".

"אני גם מסכימה עם השופט (בדימ') זמיר כי תמצית העשייה השיפוטית היא בתרומה שהיא משיאה לחברה הישראלית ובחתירה המתמדת לעשותה 'טובה יותר וצודקת יותר לכל אדם'", המשיכה נשיאת בית המשפט העליון, והוסיפה כי יחד עם זאת "חשוב לומר כי החתירה לקידום חברה טובה וצודקת יותר, אין משמעה חתירה לרַצות את החברה – וכידוע לכל אחת ואחד מכם, כשופטים אנו נדרשים לא אחת לקבל הכרעות קשות ולא בהכרח פופולריות.תובנה חשובה זו ראוי, בעיניי, שתעמוד לנגד עיני כל העושים במלאכה השיפוטית, ובמיוחד לנגד עיניהם של חברות וחברי השדרה הניהולית במערכת – הנשיאים וסגני הנשיאים – שעמה נמנים מקבלי כתב המינוי היום".

עוד אמרה, כי "בפרק המבוא לכללי האתיקה לשופטים נכתב: 'מטבעם של דברים, מחזיק שופט בכהונתו בנאמנות בעבור הכלל. דרכו היא דרך הנאמן, שמשלו אין לו ולא כלום וכל אשר הוא עושה, כשליח הציבור עושה הוא'. אכן, הנאמנות שלנו כשופטים נתונה לציבור הישראלי כולו, ולכל אחת ואחד מן הפרטים המרכיבים אותו. אך שליחותנו זו כנאמני הציבור כולו אינה ניתנת למימוש ללא השמירה על עקרונות היסוד שהם נשמת אפה של כל רשות שופטת במדינה דמוקרטית, וכוונתי לעצמאות ולאי-תלות שיפוטית – ברמה האישית וברמה המוסדית כאחד.

ואכן, המערכת שלנו על שופטיה, רשמיה ועובדיה, פועלת במסירות רבה ומתוך תחושה עמוקה של שליחות. לכן, אני מאמינה בכל לבי בחוסנה של המערכת שלנו, והאירוע היום הוא הזדמנות נוספת לשוב ולבטא את הערכתי העמוקה לכולכם על העשייה היומיומית בשירות הציבור, ואת ההוקרה לאלה מכם אשר לצד התפקיד השיפוטי נטלו על עצמם גם תפקידי ניהול כנשיאים וכסגני הנשיאים".
    
לאחר מכן הודתה לשר המשפטים היוצא גדעון סער: "האירוע היום הוא הזדמנות טובה להודות לשר המשפטים היוצא, ח"כ גדעון סער, על שיתוף פעולה ענייני ופורה לאורך כל תקופת כהונתו. שיתוף פעולה זה הניב עשייה משמעותית אשר מתוכה אמנה רק דוגמאות אחדות: ראשית, קיימנו ארבע ישיבות של הוועדה לבחירת שופטים שבראשה עמד השר, ובהן החלטנו על מינויים של לא פחות מ-136 שופטים ורשמים לערכאות השונות – בהם ארבעה שופטים לבית המשפט העליון ושישה שופטים חדשים למחלקה הכלכלית של בית המשפט המחוזי בתל אביב. כמו כן, מינינו יחד שישה נשיאים לבתי משפט השלום והמחוזי ו-26 סגני נשיא.

גדעון סער (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)
גדעון סער (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)

לצד המינויים פעלנו בשיתוף פעולה מלא לקידום חקיקת חוק בתי המשפט הקהילתיים. חוק זה נחקק ממש ערב התפזרות הכנסת ה-24, בזכות מאמצים ראויים להערכה מצד השר, וניתן בו עיגון סטטוטורי לפרויקט החדשני הזה, שבראשו עומד כאמור הנשיא אביטל חן. זהו חוק חשוב הנושא בשורה של ממש בהיבטים של שיקום ומתן מענים מקיפים לבעיות שורשיות המובילות לעבריינוּת חוזרת.

דוגמה נוספת לשיתוף פעולה ראוי לציון שמתקיים בברכת השר בין משרד המשפטים, הנהלת בתי המשפט וגורמים נוספים של אכיפת החוק, ניתן למצוא בפרויקט הנקרא "צווארי הבקבוק בהליך הפלילי", אשר בו נוטלים חלק גורמים בכירים ביותר מכל הרשויות הרלוונטיות, במטרה לאתר ולמפות את הגורמים להתארכות ההליך הפלילי על מנת ליתן להם מענה", המשיכה חיות.

"בימים אלה הסתיים השלב הראשון של מיפוי "צווארי הבקבוק" הללו לאורך השלבים השונים של ההליך הפלילי, החל משלב החקירה ועד שלב בירור ההליך, ומוקמים צוותי עבודה לגיבוש פתרונות ישימים אשר נועדו לייעל את ההליך הפלילי ולקצר משמעותית את משך הזמן שבו הוא מתנהל. יכולתי להוסיף ולהציג דוגמאות לרוב לשיתוף פעולה בתחומים שונים ומגוונים, אך מפאת קוצר הזמן אסתפק במה שהוצג ואוסיף לכך תודה מקרב לב לך אדוני השר, על העבודה המשותפת, שאמנם לא הייתה נטולת מחלוקות אך התאפיינה תמיד בגישה ממלכתית ועניינית", הוסיפה.

לסיום אמרה הנשיאה, "לכם חבריי הנשיאים, סגני הנשיאים, השופטים והרשמים – ברכה חמה מקרב לב ואיחולים להמשך הצלחה במילוי תפקידכם. ולסיום אשוב ואומר את שכבר הזדמן לי לומר לפני ימים אחדים באירוע התרבות השנתי: כי אני סמוכה ובטוחה שנמשיך לעמוד איתן על משמרת שלטון החוק, כשהדין, והוא לבדו, לנגד עינינו".