ניצב בדימוס דוד צור, לשעבר מפקד מחוז תל אביב של משטרת ישראל, שוחח הבוקר (רביעי) עם גדעון אוקו וענת דוידוב ב-103FM לקראת מינויו של ח"כ איתמר בן גביר כשר לביטחון לאומי, הממונה על המשטרה, והמתיחות בינו ובין המפכ"ל יעקב שבתאי ברקע המינויים המתוכננים במשרד.

"כמעט 75 שנה אנחנו מתנהלים באופן מאוד ברור, שבו עצמאות המפכ"ל ופעילות המשטרה היא סטטוטורית בחוק ולא בכדי, זו לא לאקונה משפטית שיצרה פה עצמאות מוחלטת של המפכ"ל בהקשרים בעיקר של הפעלת הכוח. מי שאחראי על הפעלת הכוח זה המפכ"ל. הניסיון לשנות את הדבר הזה, אין לי מושג מאיפה הוא מגיע, אבל המחשבה שיכול השר עם המטה שאין לו ומתיימר להפעלה של כוחות מג"ב באיו"ש, או כוחות המשטרה שנתונים למרותו הישירה, היא כמעט מופרכת. זה חוסר הבנה של המטה, של איך הדברים האלה עובדים", פתח צור את דבריו. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

"אף אחד לא טען שאין לו יכולת בסמכויות לעשות דברים. נושא המינויים למשל שעכשיו פרץ כביכול במלוא עוזו, למשטרה יש מנגנון מאוד מסודר של סבבים, פאזל מאוד מורכב, זה לא מתחיל מהיום, זה מתחיל עוד מלפני שנודעו שיש בחירות. סבבים שמגיעים בתכנון של כמעט חצי שנה קדימה, נעשות עבודות מטה מאוד ארוכות בנושא, זה תמיד נעשה בשיח עם המשרד, במשרד יש מה לומר. הדברים האלה הם בתהליך. במשך כמעט שנתיים לא היה מפכ"ל, אז חלק מהמינויים התעכבו כי לא היה מפכ"ל, אחרי זה מונה שבתאי, עשה סבב גדול, פרש מפקד המחוז הצפוני, מונה במקומו סגנו, ומפה יש פה שרשור מטה שמתחיל חודשים לפני, מובא לידיעת השר, השר או בוחן או מעכב, אני מדבר על השר הנוכחי. עכשיו ברור שהשר הנוכחי אישר את הדברים, פתאום תפסה אותו יעילות רבה או מהירות רבה", הוסיף. 

כשנשאל האם בן גביר ושבתאי יוכלו לשתף פעולה, השיב צור: "אני חושב שמין הראוי להמתין בחלק מהדברים. יש תפקידים, שבסוף לא תפקידים שהשר הנכנס אמור להתערב בהם. ברור שחלק מהמילואים האלה יכלו להמתין לשר הנכנס, אם כי צריך לזכור שכשהוא ייכנס אז לא אחד הדברים הראשונים שהוא יעשה זה למנות את האנשים האלה. הוא לא יכול לפטר אותם, הוא יכול לעכב מינויים, אבל מרגע שהם מונו והדרגות שלהם ניתנו להם אני לא חושב שהוא יכול לעכב דבר כזה. הוא יכול לייצר אווירה מאוד בעייתית בכל ההקשר של הממשק שלו אל מול המשטרה". 

בהמשך נשאל צור אילו הוא היה היום מפכ"ל המשטרה, האם היה מתפטר או מנסה לשתף פעולה עם בן גביר: "אני בטח אתחיל לנסות, אם כל הדברים שמדובר בהם שבהם לוקחים סמכויות, מתערבים בהפעלת הכוח, לא מאפשרים לו לזוז, בוודאי שאני שם את המפתחות והולך. יש אחריות למפכ"ל על ארגון עצום, חשוב כל כך לדמוקרטיה השברירית שלנו. הוא לא יכול לקום וללכת היום, אבל אם לא יתנו לו להפעיל את הסמכויות שלו ולפעול באופן עצמאי כפי שמפכ"ל צריך לעשות, אני לא חושב שהוא יוכל להמשיך. הוא חייב לתת לדבר הזה צ'אנס ואפשרות לעבוד כי בסוף זה לא עניין אישי המפכ"ל הזה או אחר, אני לא רואה מפכ"ל שנכנס על תקן בובה.

"המפכ"ל אחת הדמויות הכי חשובות אולי בהקשר הממלכתי ושמירה על הדמוקרטיה. הוא יכול להביע את עמדתו וחייב להביע אותה בתוך החדרים הסגורים, לא הייתי שם, לא יודע מה הוא אמר בקבינט. משהיו בחירות ונבחר מי שנבחר באופן דמוקרטית ומתנהג אני מקווה באופן דמוקרטי, זהותו של השר כמעט שקופה בעיניו - הוא חייב לעבוד עם מי שהממשלה ממנה. לא השר הוא זה שממנה או יכול לפטר מפכ"ל, השר ממליץ לממשלה. לכן הוא כפוף לממשלה, לחוק בראש ובראשונה. אם ירצו לפטר אותו יצטרכו להביא את זה לממשלה, זו אחריות כוללת של הממשלה. אם הוא יראה שהוא לא יכול לעבוד עם השר אז היו דברים מעולם". 

"אם אני רוצה להיות אופטימי, אני אתן את הצד האופטימי. אם יבוא בן גביר על הצהרותיו ויביא את התקציבים, תקנים ויביא איתו את הרוח הלוחמנית כולנו נרוויח - תהיה לנו משטרה חזקה. אם הוא יחשוב שהוא יוכל לנהל את המשטרה ויהיה מפכ"ל על בסופו של דבר כולנו נצא נפסדים מהעניין הזה. כל פירוק והרכבה כזה שאנחנו מדברים עליו, ראש הממשלה לא לנהל כל מינוי, במיוחד ראש ממשלה כזה שיש לו על הראש את התיקים שלו, זה לא יהיה פשוט לנהל ולעצור פעם אחת את בן גביר, פעם שנייה את סמוטריץ' ופעם שלישית את מעוז", סיים צור את דבריו. 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm