הצעת החוק שהגיש השר המיועד לביטחון לאומי, ח"כ איתמר בן גביר, לפיה השר יהיה זה שיתווה את מדיניות המשטרה, עוררה זעם רב בקרב בכירי המשטרה לשעבר. ניצב בדימוס אריה עמית שוחח הבוקר (ראשון) בנושא עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM.

בן גביר יקבע את מדיניות המשטרה? זהו החוק המתגבש

"מודיעים בצער על לכתה של משטרת ישראל": המודעה שהופצה בקבוצת הווטסאפ של בכירי המשטרה לשעבר

"שינוי פקודת המשטרה, הדברים שבן גביר רוצה שיקרו, שהוא יהיה המפכ"ל והמפכ"ל יהיה סמרטוט, זה רצח המשטרה וזה רצח הדמוקרטיה. הצבא בנוי כולו להיות מוכן למלחמה, משטרה חוקרת רק בהנחיית החוק. אוי ואבוי לנו כאשר פוליטיקאי יוכל לומר לשמטרה את זה תחקרו ואת זה לא, או שבהפגנות הנללו לא תטפלו או מחלןיט שהוא עולה ומעלה שהוא מעלה יהודגים להר הבית ויאמר למשטרה לא לעשות עם זה כלום. זה הרס מוחלט", פתח עמית את דבריו. 

אריה עמית (צילום: פלאש 90)
אריה עמית (צילום: פלאש 90)

"לא יכול להיות מצב שפוליטיקה תחדור לתוך המשטרה, היא צריכה להיות נקייה לגמרי מחשיבה פוליטית. השיטה האמריקנית בה מפקד המשטרה כפוף לראש העיר היא פסולה, מובילה לשחיתות ולזה שהמשטרה שם פועלת לא בצורה נקייה אלא על פי הנחיות של פוליטיקאי. אני מאוד חושש מהדבר העקרוני של הכנסת פוליטיקאי, אגב, הנושא של מדיניות, השר קובע אותה, זו מדיניות מלמעלה, זה בסדר גמור מבחינתי. ברגע שהוא זה שיקבע איזו יחידה יקבע יותר תקציב, מי יחקור ואיך יחקור ואת מי - אסון גדול למשטרה ולדמוקרטיה", הוסיף. 

על המאבק האישי בין בן גביר לבין המפכ"ל שבתאי, הוסיף עמית: "זה לא כוחות. בן גביר בחור מאוד חכם, מתוחכם, הוא יודע לשחק אותה שחבל על הזמן, עומד מולו מפכ"ל שהוא לוחם נועז ובחור אמיץ, אבל הוא לא כוחות. בן גביר כבר הפך אותו לסמרטוט, המפכ"ל לא יודע איך להתנהל מולו. המפכ"ל וכל חבורת הניצבים היו צריכים לשים את המפתחות אבל הם פחדנים. יש לי קבלות, לא נעשיתי מפכ"ל כי לא נכנעתי לפוליטיקאים. קהלני נהיה שר לביטחון פנים ובנושא של הפעלת פרשים ניסה להתערב לי, הפעלתי והוא החליט שזה לא בסדר. זה הוביל לזה שלא נתנו לי להיות מפכ"ל. כל ההתנההלות הזאת ממש ילדותית ומטומטמת שנותנת עוד תחמושת לבן גביר. הוא כל כך למד נכון את המערכות פה". 

"מה שיקרה זה שהשוטרים יתחילו לירות יותר, אבל כולם יילכו בסוף לבית סוהר, הם יסתבכו. הכל יכול להיות, הכיוונים שלו הם כיוונים לא מקצועיים, לא מרגיעים אלא מדליקי אש, אני לא רואה שום הזדמנות, רק צרה. חכו שהוא ישים את המפכ"ל הבא. תבדקו מי הניצבים בדימוס שהחליטו לעזור לבן גביר לשנות את פני המשטרה. יש כמה. לא אמרתי שזה בר לב, אחד מתוך הניצבים אני מניח שיבחר להיות המפכ"ל הבא. זה לא חשוב, כי בן גביר גם ככה הולך להיות המפכ"ל הבא. אין לי בעיה עם העיקרון שמישהו יחזור לעשות סדר אבל לא בן גביר ולא על ידי שינוי חוק בסיסי חשוב לקיומה של המשטרה ושל הדמוקרטיה. זה הכל", סיים עמית את דבריו. 

בסביבת בן גביר מסרו בתגובה: "אריה עמית היה אחד הניצבים הכי כושלים במדינת ישראל. עד היום דווקא השר היה עובד של המפכ"ל, קריאת פקודת המשטרה שנוסחה לפני קום המדינה מלמדת, כי לשר אין כמעט סמכויות, הוא לא מתווה מדיניות, הוא לא קובע עקרונות, הוא לא מתווה כללים והדבר היחיד שהוא יכול לעשות זה לגזור סרטים בתחנות משטרה ולעשות מינויים. כך לא מתנהלת מדינה דמוקרטית, בניו זילנד, אנגליה, אוסטרליה, ארה"ב ושאר המדינות הנאורות בעולם, המדיניות היא שהשר קובע והמפכ"ל והדרג המקצועי מבצע. רק בישראל,  מתרחשים דברים הפוכים".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm