פיגוע טרור התרחש במהלך הלילה (בין חמישי לשישי) בכפר קאסם, כאשר נעים באדיר, צעיר בשנות ה-20 לחייו המתגורר במקום, דרס וירה לעברם של קצין ושני שוטרים במהלך פעילותם בעיר ופצע אותם באורח קל.

הפצועים פונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים בילינסון בפתח תקווה, והמחבל נורה ונוטרל. השב"כ פתח בחקירת האירוע, ובהמשך צפויים מעצרים של בני משפחת המחבל, במטרה לנסות ולהתחקות אחר סייענים. נדגיש כי המחבל "הזעיק" את המשטרה למקום בטענה שיש אירוע אלימות, וכשהגיעו הוא רץ לעברם עם נשק שלוף ולאחר מכן נכנס לרכבו ודרס אותם.

למחבל עבר פלילי אך לא ביטחוני. המשטרה עיכבה לחקירה את אמו של המפגע. בני המשפחה שלו כועסים על המשטרה וטוענים: "רצחו אותו. הוא לא ירה".

מפקח נ', קצין מג"ב מזרוע מרכז של החטיבה לביטחון הפנים, שפיקד על כוחות מג"ב שהוזעקו למקום סיפר: "קיבלנו דיווח בקשר שזורקים בקבוקי תבערה לעבר ניידת משטרה. היינו בפעילות שגרתית בג'לג'וליה, תוך דקות ספורות הגענו לאירוע וישר אמרתי ללוחמים לעלות על ציוד מיגון מלא. בהתחלה שזרקו עלינו אבנים ובקבוקי תעברה הגבנו בירי אמצעים לפיזור הפגנות. לפתע אני והלוחמים שאיתי מזהים מחבל שנכנס לתוך רכב וטס לעברנו בנסיעה לאחור, פתחנו באש לעברו ונטרלנו אותו".

כהליך סדור בכל אירוע שבו יש שימוש בירי מצד שוטרים, ובעיקר כשיש גם קורבנות חומרי החקירה ופרטי האירוע מועברים לבחינת מח"ש. בשלב הזה בהתייחס לממציאים שהונחו בפני מח"ש, מסתמן כי השוטרים פעלו באופן ראוי, ולא נמצא ממצא חריג.

בתוך כך, בניגוד לטענות שעלו בקרב מקורביו של המפגע לפיהם אחריי שגופתו הוצאה מהרכב נשמעו יריות לכאורה של כוחות הביטון, מתעקשים במשטרה ובמג"ב כי ברגע שהמחבל נוטרל מיהר קצין מג"ב יחד עם פרמדיק של מד"א להוציא את הגופה מהרכב ולנסות לבצע בה פעולות החייאה.

עוד צויין כי "לא היה שום ירי לאחר שהמחבל חוסל, מי שטוען אחרת חוטא לאמת ומנסה לזרוע רעל ולהפחית במעשיו של המחבל". גם במח"ש ציינו כי מהחומרים שהובאו אליהם לא מסתמנת התנהגות פסולה מצד השוטרים.

זירת הפיגוע בכפר קאסם. צילום: דוברות המשטרה

מפכ״ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי שיבח את פעילות הכוחות במקום, ואמר: "אני מברך את מפקד המחוז והשוטרים שפעלו הלילה בכפר קאסם ומאחל בריאות לשוטרים שנפצעו באירוע. ראינו שוב סגירת מעגל מהירה של השוטרים שלנו בשטח עם מהירות תגובה וחתירה למגע עד ניטרול המחבל ובכך הם מנעו פיגוע רחב יותר שתוכנן ע״י המחבל נגד כוח המשטרה שפעל ביישוב".

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בזירת הפיגוע בכפר קאסם. צילום: אלון חכמון

"תוך כדי האירוע, הוקפצו לשטח כוחות ימ״מ והחטיבה הטקטית של מג״ב, ויחד עם השוטרים בשטח הם הצליחו להגיע מהר מאוד לנשקו של המחבל ולאמצעי לחימה נוספים שהוא הכין במטרה לעשות בהם שימוש בפיגוע ובנוסף נמצאה ברכבו סכין. ראינו הלילה שוב את גבורת השוטרים שלנו ויחד עם זאת איגוד כוחות מהיר ומקצועי שהביא לסגירת מעגל מהירה", סיכם.

ניצב אמיר כהן שוחח עם הלוחמים והמפקדים ושיבח את תפקודם: "פעלתם באירוע בצורה מקצועית ונחושה, הגעתם לזירת האירוע ועמדתם כחומת מגן מול מחבל שניסה לפגע ולדרוס אתכם. אני מגבה באופן מלא את הקצין ושני לוחמי מג"ב שפעלו בפיגוע ומאחל רפואה שלמה לפצועים".

זירת הפיגוע בכפר קאסם (צילום: דוברות המשטרה)
זירת הפיגוע בכפר קאסם (צילום: דוברות המשטרה)

כאמור, האירוע התרחש בסביבות השעה שלוש לפנות בוקר, כאשר באדיר נסע ברכבו, תוך שהוא מתכוון לפגוע בשוטרים שהיו בפעילות בכפר קאסם. חרף הפניות לעברו לעצור, המשיך באדיר בנסיעה לעברם תוך שהוא מאיץ, דורס אותם ופוצע אותם. לאחר מכן, המחבל ירה לעברם, ואף זרק בקבוקי תבערה. כוחות נוספים שהיו עם במקום ירו לעברו, וחיסלו אותו.

הנשקים שאותרו לאחר החיפושים (צילום: דוברות המשטרה)
הנשקים שאותרו לאחר החיפושים (צילום: דוברות המשטרה)

כוחות המשטרה בפיקודו של מפקד המחוז, ניצב אבי ביטון, הגיעו לזירת האירוע, ניהלו הערכת מצב וביצעו חיפושים אחר חשודים במעורבות. במקביל, שוטרים וכוחות שב"כ החלו בסריקות נרחבות באזור, עד שהגיעו למבנה ממנו יצא המחבל. במקום אותרו נשק רב מסוג קרלו, תחמושת, בקבוקי תבערה. לצד אלו, סכין אותרה ברכבו.