סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין, הציג הערב (רביעי) במסיבת עיתונאים את ארבעת הנושאים הראשונים שיתוקנו בשלב הראשון של הרפורמה במערכת המשפט. על פי שר המשפטים, ארבעת הנושאים שיתוקנו בשלב הראשון של הרפורמה הם :שינוי שיטת בחירת השופטים, הסדרת פסילת חוקים ופסקת ההתגברות, ביטול עילת הסבירות ושינוי תפקידם של היועצים המשפטיים.

"זה שינוי משטרי": שופט בדימוס מזהיר מפני שינויים במערכת המשפט
ההזדמנות הגדולה של הימין: בדרך למהפכה בבית המשפט העליון?

"יש שופטים בירושלים, אני מאמיין שלא רק הכנסת והממשלה מכהנות על אמון הציבור אלא גם מערכת המשפט. האמון במערכת המשפט ירד לשפל מסוכן, הלכנו לקלפי ופעם אחר פעם אנשים שלא בחנו בוחרים עבורנו. זו לא דמוקרטיה. רפורמת המשילות היא חיזוק הדמוקטריה והשבת האיזון בין שלוש רשויות השלטון, נדון בהרחבה ובאופן מעמיק וישמעו כלל דעותיהם של חברי כנסת מכל הסיעות ושל חברי מערכת המשפט", אמר לוין בפתח דבריו. 

בהמשך פירט השר לוין את תוכניתו ואמר כי "לא עוד מצב בו השופטים בוחרים את עצמם בחדרי חדרים ללא פרוטוקול. במקום זאת: ייצוג שווה לשלוש רשויות השלטון בוועדה לבחירת שופטים, מינוי שני נציגי  ציבור על ידי שר המשפטים במקום הנציגים הסקטוריאליים של לשכת עורכי הדין, ושקיפות  מלאה באמצעות עריכת שימוע פומבי בוועדת חוקה חוק ומשפט למועמדים לכהונה בבית המשפט העליון".

"לא עוד דיון בבית המשפט בחוקי יסוד. לא עוד פסילת חוקים של הכנסת ללא הסמכה. במקום זאת, בית המשפט יפעל מכוח חוקי היסוד ולא יימצא מעליהם. תתאפשר פסילת חוקים בבית המשפט העליון, בהרכב מלא וברוב מיוחד. תחוקק פסקת התגברות מאוזנת ברוב של שישים ואחד. מצד שני, לא תהיה התגברות של אותה הכנסת במקרה שבית המשפט פסל חוק פה אחד", הוסיף.

בית המשפט העליון (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
בית המשפט העליון (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

עוד אמר לוין כי "לא עוד פסילת החלטות חוקיות לגמרי של הממשלה בתירוץ של חוסר סבירות בעיני השופט. במקום זאת ביטול עילת הסבירות, והחזרת יכולת ההחלטה לממשלה הנבחרת. אין דבר כזה עילת סבירות. לא עוד כפיפות של הממשלה לדרג לא נבחר. היועצים המשפטיים כשמם כן הם, יועצים ולא  כשהם מייצגים את הממשלה, הם צריכים לייצג את הממשלה, ולא את דעתם הפרטית".

קודם לכן, התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לתוכנית המסתמנת ואמר בוועידת ז'בוטינסקי לציונות של תנועת בית"ר העולמית: "נכין רפורמות שיבטיחו את האיזון הנכון בין שלוש הרשויות". 

באופוזיציה תקפו: "הממשלה שמה על השולחן אקדח טעון"

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר בתגובה: "כמו כנופיה של עבריינים, יום לפני הדיון בבג"ץ על חוק דרעי, הממשלה שמה על השולחן אקדח טעון. מה שיריב לוין הציג היום זה לא רפורמה משפטית, זה מכתב איום. הם מאיימים להרוס את כל המבנה החוקתי של מדינת ישראל.אני מודיע כאן ועכשיו: ביום שנחזור לשלטון, כל השינויים האלה יבוטלו. תבוטל רפורמת ההפקרות, תבוטל פסקת הסחטנות, שופטים לא ייבחרו בידי פוליטיקאים מושחתים שרוצים שיסגרו להם תיקים". 

השרה לשעבר, יו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי הוסיפה: "זאת לא התנהלות ממשלתית - זאת התנהלות מאפיונרית! אם היה למישהו ספק לגבי הכוונות ב"רפורמות המשפטיות" של הממשלה הזאת, בא יריב לוין ומניח אקדח על השולחן ביום לפני הדיון בעליון במינוי המורשע אריה דרעי. מצביעות ומצביעי הימין, לא לזה הצבעתם, לא לזה שלוקחים לכן ולכם את ההגנה שיתן לכם בית המשפט העליון".

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר: "עיתוי מסיבת העיתונאים מעורר תחושות קשות מאוד שמוכרות מעולמות אחרים. אנו כולנו תקווה שבית המשפט הנכבד ידון מחר בעתירות ללא מורא, ומתוך שיקול דעת שיפוטי עצמאי ונטול פניות, כאשר הוא מנתק את החלטתו מכל איום חיצוני. יום בו בית המשפט של מדינת ישראל יהפוך לבית משפט פוליטי בשירות השלטון, וכפי שמתכננים גורמים בממשלה הנכנסת, הוא יום סופה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית. אנחנו בתנועה למען איכות השלטון בישראל נלחם בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותנו על מנת למנוע פגיעה זו".