שר המשפטים יריב לוין הציג הערב (רביעי) את הרפורמה שתכנן במערכת המשפט. בין היתר, הוא הודיע על כוונתו לבטל את עילת הסבירות, זאת על רקע הדיון שייערך בבג"ץ בקשר לעתירה נגד מינוי דרעי לשר, ונגד עילת הסבירות למינויו. עו"ד תומר נאור, היועץ הממשלתי של התנועה לאיכות השלטון, אחת העותרות לבג"ץ בנושא, שוחח עם בן כספית ואריה אלדד ב־103fm, והציג את דעתו.

פסקת התגברות ברוב 61 ושינוי בבחירת השופטים: לוין הציג את התוכנית המשפטית
מומחה מזהיר: "ישראל תוציא את עצמה ממעגל המדינות הדמוקרטיות"

"אני רק רוצה לומר, העיתוי שבוחר השר להציג את התיקון שלו הוא מטריד, זה מה שנקרא, 'תתנהגו יפה או שאני אצטרך לטפל בכם'", ציין עו"ד נאור. "העובדה שאנחנו מגיעים למצב שבו שר בממשלה מוציא איומים לא מפורשים על בית המשפט, הוא מצב שאותי מדאיג באופן אישי, אני לא ישן בלילה רגוע. לגבי הסיפור של הסבירות, אני מאוד בטוח שבית המשפט של מדינת ישראל ידון מחר בעתירות ללא מורא, לפי המצב החוקי שקיים היום, ולכל המאוחר יקבל את ההחלטה הנכונה והטובה ביותר על פי המצב החוקי ועל פי העתירות והתגובות שהוגשו לו". 

"בית המשפט לא צריך לפחד מכל מיני מסיבות עיתונאים והצהרות כאלה ואחרות. מדובר פה על הפגנות ועל מלחמה, אבל אני מקווה שכשנגיע באמת לגשר, נעבור אותו בצורה הראויה והטובה ביותר", הוסיף.

"אתם רוצים להשפיע על בית המשפט שהמפגינים יביעו את כל העם אבל אתם תובעים מבית המשפט להתעלם מכל מאות האלפים שתמכו בדרעי, אין פה סתירה נוראה?", שאלו אלדד וכספית. על כך, ענה עורך הדין כי "קודם כל, אנחנו לא מפגינים כדי להשפיע על בית המשפט. הוא ישמע את הדברים המשפטיים שיעברו לו מחר. ההפגנה מחר היא ציבורית, לא בשביל להשפיע על השופטים. ההפגנה היא לצד בית המשפט משום שמחר מתרחש שם אירוע מאוד מרכזי".

הוא הוסיף: "לגבי הטענה הקצת מופרכת הזאת שאני שומע כל הזמן, על אותם 400 אלף אנשים שהצביעו כדי שדרעי יהיה שר, אז קודם כל את המובן מאליו נאמר, בשיטת המשטר הפרלמנטרי הישראלית אף אחד לא מצביע כדי שמישהו יהיה שר, אלא מצביעים למפלגה. אני לא חושב שלאריה דרעי אין איזו-שהיא זכות קנויה להיות שר במדינת ישראל".

אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

"אבל אם אנחנו נכנסים יותר לעומק הדברים, מרגע שהוא הורשע בעבירות המס, הוא מספר לציבור הבוחרים שלו במשך קמפיין שלם שאין שום מניע חוקי שהוא יכהן כשר במדינת ישראל ואין שום דבר בחוק שאוסר עליו לעשות את זה, והדבר הראשון שהוא עושה כשהוא נבחר, זה באמת לתקן את אותו חוק שכביכול לא מונע ממנו להיות שר", המשיך עו"ד נאור. "באיזשהו מקום הוא מוליך שולל את קהל הבוחרים שלו. אז לבוא ולהגיד לנו 'הם בחרו בו שהוא יהיה שר', זה כי הוא סיפר להם שאין בעיה שהוא יהיה שר. האם מישהו בדק מה היו מצביעים הבוחרים שלו לו היו יודעים שהמצב החוקי לא מאפשר את זה?". 

"אני לא רוצה לדמיין את מצב של משבר חוקתי", אמר עורך הדין. "אני נזכרתי בדרך לכאן, שאותו יריב לוין, שהוא שר המשפטים היום, היה זה שקרא לפני שנתיים בבג"ץ לנשיאת בית המשפט העליון לקחת את משמר בתי המשפט ולעלות על הכנסת. אני לא רוצה שנגיע לשם, אני מאוד מקווה שלא נגיע לשם". 

הוא סיכם: "אנחנו מגישים עתירות ומכבדים כל החלטה של בית המשפט. אתה יודע מה? אתה מכיר אותנו הרבה שנים, הפסדנו הרבה יותר משניצחנו, בחיים לא אמרתי מילה רעה על בית המשפט העליון של מדינת ישראל. אדם חכם ממני אמר פעם שזה נקרא כניעה לטרור, אני לא אפחד מכל מיני איומים כאלה ואחרים של אנשים שמספרים לי שהם הולכים לחרב את מערכת המשפט. זה המצב החוקי במדינת ישראל ואם הם רוצים לבוא ולמוטט פה את אחת מאבני היסוד של הדמוקרטיה שלנו, על זה נפרק את מערכת המשפט". 

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103fm