בית המשפט קבע היום (שלישי) את גזר דינן של סאוסן ושורוק קסיס, אם ובת שהורשעו בהתעללות בפעוטות במעון שפתחה האם בביתה בפסוטה, וגזר עליהן חמש וחצי שנות מאסר בפועל, מאסר על תנאי, קנס, ופיצוי בסך 100,000 ₪ לטובת הורי הפעוטות שנפגעו.

הנאשמות הורשעו בעבירות של תקיפה והתעללות בקטינים, בגין מעשיהן כלפי פעוטות, בני מספר חודשים ועד שלוש שנים, בעת שהיו באחריותן. בית המשפט קבע כי הנאשמות עברו עבירות שכללו הנפת פעוטות באוויר והטחתם, מכות לגופם ולראשם של הפעוטות – לעתים באגרופים ובעיטות ואף באמצעות צעצוע, טלטולים, משיכות בשיער, כמו גם הושבת הפעוטות בכוח, כדי שלא יקומו ממקומם.

בנוסף, מלבד האירועים הקונקרטיים של תקיפה והתעללות, נמצא כי הנאשמות ביצעו מעשה אלימות נפשית בפעוטות שהיו תחת אחריותן וזאת נוכח האווירה הכוללת ששררה במעון באופן תמידי, שיטות הטיפול האגרסיביות והאירועים הפיזיים להם נחשפו הפעוטות. טענות הנאשמות ללחץ נפשי שהביאן לקהות חושים, נדחו ונקבע כי אין לתת להן משקל ממשי משעה שיכלו לעזוב את עבודתן במחיצת פעוטות.

בית המשפט ביקש באמצעות ענישה מחמירה לשלוח מסר מרתיע לכל מי שעובד עם קטינים וחסרי ישע, והבהיר: "יידע היטב מי שבוחר לעבוד עם פעוטות ולקחת עליהם אחריות, שהעבודה מלווה בלחץ מגורמים שונים ומעצם הטיפול בפעוטות בפרט, ומי שחש שאינו עומד בלחץ, חלק מאחריותו כמטפל בפעוטות לפנות לגורמים שיתמכו ויסייעו לו להתמודד עם הלחץ, או שעליו לומר בעת הצורך "איני יכול עוד",  וזאת בטרם יפגע חלילה בפעוטות, קל וחומר אם קרה מקרה בו איבד שליטה ופגע בפעוט, עליו לחדול ולא לתת למצב להידרדר ולהפוך לנורמה. כך גם מצופה ממי שהיה עד להתנהגות כזאת. פגיעה והרמת יד על פעוטות, מדרון חלקלק היא, עת המעשים של היום הופכים לנורמות של מחר... משלא נמנעו מהטיפול בפעוטות, חרף מצבן המתדרדר, עליהן לשאת במלוא חומרת מעשיהן."

"בני יישאר עם 75 אחוזי נכות לכל החיים"

פרשת מקרי ההתעללות בפעוטות ביישוב פסוטה השאירה הורים רבים בתדהמה וחוסר ואונים לנוכח הגילויים ממצלמות האבטחה שהותקנו במקום. מדובר בסרטונים הקשים ביותר שנחשפו בשנים האחרונות, המתעדים התעללות מתמשכת בפעוטות הכוללת מכות, הטחות, טלטול ועוד. 

בנה של מרים גיריס, ש', רק בן שנתיים וחצי, עובר מאז המקרים טיפולים רבים, גופניים ונפשיים, אובחן כמתמודד עם פוסט טראומה ועיכוב התפתחותי. הבוקר, אמו של ש' התראיינה לתוכנית של ענת דוידוב וגדעון אוקו ב103FM, רגע לפני שהתייצבה לדיון שייגזור את דינם של שורוק קסיס (26) וסאוסן קסיס (52) בגין פרשת ההתעללות. 

גיניס שיתפה בקשיים שהיא ומשפחתה נאלצים להתמודד מאז גילויי התיעודים המזוויעים והציפייה שלה מבית המשפט: "כל החיים משתנים, כל ההתנהלות משתנה. זה כבר לא חיים, זה לא משפחה. זה לרוץ מבדיקה לבדיקה, ממעכב למעכב ובמקרה שלנו מאשפוז לאשפוז. עד היום הוא בפוסט טראומה קשה. לאחרונה עשינו בדיקות לעיניים, יש לו פגיעה ברשתית העין, שיתוק בעצב העין. הוא סבל מהמון מכות בראש. כל המשפחה נפגעה, אפילו הילדים שלא ספגו מכות נפגעו נפשית. כולם נפגעו". סיפרה. 

"אני מצפה שהשופט ירגיש את הכאב שלנו בכל התקופה הזאתי, וייקח את זה להחמרת ענישה. שיראה את הנזק שנגרם לפעוטות שלנו במשך כל התקופה שהם שהו במעון. הם גרמו להריסת 9 משפחות שלמות. הילד שלי נפגע קשה, זה פורסם כבר. אני רק יכולה להתפלל שיהיה צדק היום".

גינס סיפרה על הטיפולים האינטנסיביים שבנה עובר עד היום והמחיר שהמשפחה נאלצת לשלם: "הוא בטיפול יום יומי. לפני כמה ימים השתחררו מבית החולים. יש לו פגיעה, טיפולים יומיומיים, עיכוב התפתחותי שהתפתח בעקבות המקרה. אנחנו במלחמה לצערי יומיומית. אני בלחץ, המילים בקושי יוצאות לי".

כנשאלה האם תהיה מסוגלת להביט בעיניים לגננות השיבה: "כן, בטח. אני אביט להן בעיניים. אני רק רוצה שיהיה צדק, לא יותר מזה. החמרת ענישה. אני רוצה להסתכל לה בעיניים ולהגיד לה איך היא העזה לעשות דברים כאלה לילדים שלנו, איך היא העזה להרוס משפחות שלמות? חיים שלמים של תינוק? הוא יישאר עם 75 אחוזי נכות לכל החיים, זה לא דבר שיעבור לו עוד יום יומיים".

סייעה בהכנסת הכתבה: שני רומנו, 103FM