הכתבה נכתבה בשיתוף מולי ארי

מאות עורכי דין פרטיים הפגינו היום מול בתי המשפט המחוזיים בתל אביב, נצרת ירושלים וחיפה, במחאה על המהלכים שיוזמת הממשלה ושצפויים לשנות את פניה של מערכת המשפט בישראל. שינויים חד צדדיים, בלתי הפיכים והרסניים בשיטת המשטר אשר יקנו כוח בלתי מוגבל לפוליטיקאים, לדבריהם.

בשבוע שעבר הכריז שר המשפטים יריב לוין על הרפורמה שכוללת את שינוי שיטת בחירת השופטים, הגבלת כהונת נשיא בית המשפט העליון, ביטול עילת הסבירות, כינון פסקת התגברות ברוב רגיל ומינוי גם מי שאינו שופט בעליון לתפקיד נשיא בית המשפט העליון, רפורמה זו הציתה מחדש את המחאה שהחלה בשנת 2019 ביוזמת עורך הדין צביקה בר נתן.

כבר היו בעבר התארגנויות והפגנות סביב האינטרסים של הגילדה המקצועית של לשכת עורכי הדין בין היתר, כדי למנוע הסגת גבול מקצועית או לבלום גידול במספר עורכי הדין, ואפילו הפרקליטות שבתה במחאה על מינוי נציבת התלונות שהופקדה עליה, הילה גרסטל. 
אבל יציאה פומבית נגד חקיקה שמבקשת לערער את הדמוקרטיה היא בהחלט יוצאת דופן. 
האם הפעם הם מזהים סכנה ממשית להמשך קיומה של ישראל כדמוקרטיה ליברלית, שוויונית, שוחרת שלטון חוק וזכויות אדם? ימים יגידו

עו"ד דינה זילבר, לשעבר המשנה ליועמ"ש הממשלה לענייני משפט ציבורי-מנהלי: "בעיני, זו תוכנית ההתנתקות מהדמוקרטיה. העצומות שיוצאות כנגד – חוצות ימין ושמאל, דתיים וחילוניים. אנשים מצהירים על עצמם שלאחר 40 שנות שלטון ימין, הצעקה אינה נגד מדיניות ימנית, אלא כי רבים מאוד מזהים פה משהו אחר לגמרי: מדובר בשינוי משטרי עמוק שישפיע על עובי הדמוקרטיה בה אנו חיים. רשות מבצעת עם כנסת צייתנית גם בגלל מבנה קואליציוני, בלי איזונים ובלמים, הדוהרת במהירות אל עבר תהום, ברכבת מרובת קרונות (כל יום וההצעות החדשות שמוצפות בו) – זהו מתכון ודאי, מבהיל, לתאונה משטרית רבת נפגעים".

על רקע הפגנות אלו במשטרה קיימו דיון הערכת מצב עם השר לביטחון לאומי לקראת ההפגנות במוצאי השבת בתל אביב ובירושלים - ובסופו נאמר כי הושלמה ההיערכות המבצעית: "לא נאפשר כל הפרה של הסדר הציבורי או שימוש בסמלים נאציים". בן גביר: "מתרשם מיכולות המשטרה, אבל השוטרים צריכים גיבוי".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף מולי ארי