השופט יוסף אלרון החליט להתמודד לתפקיד נשיא בית המשפט העליון עם סיום כהונתה של הנשיאה המכהנת אסתר חיות באוקטובר 2023. הכרזתו של אלרון נחשבת לחריגה, שכן במסגרת נוהג "שיטת הסניוריטי" בו ממונה לנשיא השופט הוותיק מבין השופטים המכהנים, ולכן היחיד שהיה אמור להציג את עצמו לתפקיד ולהיבחר הוא השופט יצחק עמית. הדיווח על כך פורסם לראשונה בגלובס.

יצחק עמית (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יצחק עמית (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ההחלטה של אלרון מגיעה בצל הכוונה של שר המשפטים יריב לוין לבטל את שיטת הסניוריטי, כך על פי דיווח של חדשות 13, ולקדם את השינוי טרם פרישתה של הנשיאה אסתר חיות כדי שיחול על המינוי של מי שיחליף אותה בתפקיד. 

השופט אלרון התמנה לשופט בבית משפט השלום בחיפה ב-1994, וב-2003 מונה לשופט בבית המשפט המחוזי בחיפה ועסק בעניינים אזרחיים, מנהליים ופליליים. כעשור לאחר מכן החל לכהן כנשיא בית המשפט המחוזי בחיפה. במקביל לתפקידיו, כיהן השופט אלרון כשופט צבאי במילואים. ב-2017, אישרה הוועדה למינוי שופטים פה אחד את מינויו לבית המשפט העליון, במסגרת הסכם בין חברי הוועדה למינוי ארבעה שופטים. 

השופט יצחק עמית נבחר ב-2009 לכהן כשופט בבית המשפט העליון. לפי שיטת הסניוריטי הנהוגה כיום במערכת המשפט הישראלית, אמור השופט עוזי פוגלמן להתמנות לתפקיד נשיא בית המשפט העליון אולם הוא ויתר על המינו,  ולפיכך השופט עמית הבא בתור על פי הוותק.