על פי פרסומים, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות הבהירה למקורביה כי אם הרפורמה במערכת המשפט של שר המשפטים יריב לוין תעבור במלואה, היא תתפטר מתפקידה. המומחה למשפט פלילי עורך הדין ששי גז הביע את דעתו על הנושא היום (שישי) בתוכניתו של ניסים משעל ב-103FM, והתייחס לפסיקת בג"ץ שפסל את מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר בממשלה.

חיות בנאום דרמטי: "תוכנית לוין - תוכנית לריסוק מערכת המשפט"

תחילה התייחס גז לפרסום בדבר האיום של חיות, ואמר כי "מערכת המשפט מבינה מה קורה פה בניגוד למה שקורה במדינה אצל ההבנה של כל אזרח. לא מדובר ברפורמה שבאה לתקן. אני אחד מהמבקרים החריפים של המערכת המשפטית והפרקליטות, הם לא חפים מביקורת, יש מה לתקן והרבה. האם הרפורמה מתקנת משהו? תן לי פלוס אחד בתיקון. כל המערכת של התיקונים האלה בנויה על כעס על המערכת, ויש כעס. אולי המערכת הביאה את עצמה שיכעסו עליה, אבל האם באמת אנחנו מבססים תיקון אחד לטובת האזרח? מה יש בתיקונים שהרפורמה מציעה? להעביר את כוחו של בית המשפט לממשלה. זו כל מטרת הרפורמה, היא לא טובה לאזרחים. האם באמת מישהו חושב שאם יהיו שופטים שהפוליטיקאים יבחרו אותם זה טוב לי ולך? שפסקת ההתגברות טובה לי או לך? היא טובה לממשלה".

"אני לא מאמין שהיא תתפטר, היא גם מכחישה את זה", הוסיף עורך הדין. "אני חושב שזה נאמר כי רוצים לומר לאזרח 'קורה דבר מאוד חמור'. אני לא חושב שהנשיאה חיות תרד לזירה עד כדי כך ותאמר 'אני מתפטרת'. באוקטובר היא ממילא מסיימת, זו מחאה מאוד רצינית, וכל העם מזדהה כי אף אחד לא רוצה נשיאה מתפטרת".

בהמשך התייחס לפסיקת בג"ץ בעניין דרעי ואמר: "אני לא מאמין שהם מאמינים בזה באמת, מה פוליטי בהחלטה הזו? אני מתפלא על דרעי, שהוא ייצר להם את העילה לפטר אותו. מה שהם חשבו כל הזמן שיפטרו אותו על הסבירות, אנחנו נתקן את הסבירות והוא יהיה שר. ביום שהוא קם לשופט ואמר 'אני עוזב', ואמר דברים מפורשים, ויומיים אחרי אמר 'אני לא עוזב את החיים הפוליטיים'. אין דבר שמערכת המשפט שונאת יותר מאנשים שמשקרים אותה ומרמים אותה. אני יכול להגיד לך את זה כסנגור. הוא לא אמר להם את האמת ולכן הוא יצר להם את אותה עילה של ההשתק המשפטי, ואז הם מבינים היום שהם לא יכולים לתקן את זה. התוכנית הייתה מאוד פשוטה, לכולם היה ברור שבית המשפט יפסול, יתקנו שאין יותר סבירות, ויחזירו אותו להיות שר. אלא מה, שכח אדון דרעי שיש עוד עילה, והוא הגיש להם אותה על מגש כסף".

על האפשרות שדרעי ישמש כראש ממשלה חליפי אמר גז: "אני לא רואה שזה יהיה בפועל. אני חושב שהשר דרעי עשה טעות מההתחלה שהוא ביקש להיות שר. זה לא עניין של סבירות לא סבירות. אותו נימוק משפטי של חמישה שופטים, ההשתק המשפטי, יפסול אותו גם מהתפקיד הבא".

באשר לסיכוייו של דרעי להיות שר בקדנציה הנוכחית אמר: "לומר דברים עתידיים במדינה הזו בעייתי. הכל אפשרי, לי לא נראה באופק שיש פתרון. הוא יישאר ראש הסיעה".

אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לסיום התייחס לסוגיה העדתית המרחפת מעל פסיקת בג"ץ, ואמר "אני מרגיש ושומע את הקולות, וכועס. אני חושב שעושים זילות מהעניין המזרחי. יש בעיה בעניין המזרחי, לפחות הייתה עד היום. מתוך 82 שופטים עליונים עד היום מונו רק שבעה, מה כל השאר, לא חכמים?. אני רוצה לומר דבר אחד - מה זה קשור לפסיקה של דרעי? מי ששלח את דרעי למאסר בפועל היה שופט מזרחי. אז מה? מתי שזה נוח אומרים מזרחי? יש שם שופט ערבי, אני לא חושב שהוא שמח שקוראים לו אשכנזי בתקופה האחרונה. אלרון לא בדיוק הכשיר, הוא כתב פסק דין חכם ואמר 'לך תעשה מה שהיית צריך לעשות'. לכן רבותיי, אם יש בעיה בנושא המזרחי אל תדביקו את זה בכל נושא, אתם עושים בזה זילות. לא כל נושא מזרחי לא מזרחי. מה זה קשור?".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103FM