לאחר הסערה הפוליטית סביב הרפורמה המשפטית של שר המשפטים יריב לוין, הסערה הנוכחית ממוקדת סביב היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה. זאת, לאור הטענות כי קיימה דיון על הוצאתו האפשרית של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לנבצרות. בעקבות כך, פנינו לעו"ד אביעד לנצ'נר, מומחה למשפט פלילי, כדי שנבין יותר לעומק את משמעות המונחים - משבר חוקתי ונבצרות.

משבר חוקתי ונבצרות הם שני מושגים משפטיים שנדמה שאי אפשר שלא לשמוע עליהם ביממה האחרונה. אז במה מדובר? עו"ד לנצ'נר הסביר כי משבר חוקתי הוא אירוע, אשר במסגרתו המדינה פועלת באופן המנוגד לחוקה שבה, ובכך משנה את מהותה של המדינה ופוגעת בדמוקרטיות שלה. על דבר אחד אין מחלוקת - למדינת ישראל אין חוקה.

אז איך יש משבר חוקתי כשאין חוקה?
הטוענים לכך סבורים שההלכות המשפטיות של בית המשפט העליון, בפרשנותם את חוקי היסוד, היוו הלכה למעשה חוקה שעלינו ללכת לאורה. הניסיון לשנות את אותן הלכות בחקיקה הם הם המשבר החוקתי, כאשר המניע לכך הוא היותו של ראש הממשלה תחת כתב אישום ורצונו לשנות את חוקי המשחק המשפטי לטובתו. המסקנה המתבקשת היא שיש להוציא את ראש הממשלה לנבצרות מאחר והוא מצוי בניגוד עניינים חריף תוך עשיית מעשים שאחריתם מי ישורנו. מי שאמון על ההחלטה להוצאת ראש ממשלה לנבצרות הוא היועץ המשפטי לממשלה והציפייה ממנה היא כי היא תעשה כן.

בנימין נתניהו (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)
בנימין נתניהו (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)

מהצד השני, הטענה היא כי אין מדובר בהפיכה, כי אם בהתהוותה של חוקה על ידי נבחרי ציבור ולא על ידי בית משפט. לגבי ניגוד העניינים של נתניהו הטענה היא כי הוא אינו קיים מאחר והרפורמה אינה מתייחסת כלל להליכים פליליים, ועל כן אין חשש שתהיה לה השפעה על ההליך בעניינו של נתניהו.

לא זו אף זו, שלשיטתם עצם הוצאתו של נתניהו לנבצרות היא שמהווה משבר חוקתי בעצם היכולת להדיח מנהיג שנבחר זה לא מכבר על ידי פקיד שבעצמו מצוי בניגוד עניינים, שכן הרפורמה עניינה גם במוסד היועץ המשפטי לממשלה.

כאמור, הסערה הנוכחית פרצה לאחר הדיווח כי היועצת המשפטית קיימה דיון בעניין נבצרות אפשרית של ראש הממשלה נתניהו. ראשי הקואליציה שלחו מכתב חריף ליועמ"שית ובו נכתב כי  "אנו רואים לכן בדיונים שכאלו, ככל שיתקיימו, ניסיון הפיכה משפטית חסר סמכות ובלתי חוקי בעליל, בין שהוא מכוון לעתיד ובין שהוא מכוון לעת הזו. הוא אינו שונה מניסיון הפיכה בידי איש צבא סורר". בהרב-מיארה הגיבה והבהירה כי לא קיימה כלל דיון בעניין.

ישיבת ראשי סיעות הקואליציה (צילום: ללא קרדיט)
ישיבת ראשי סיעות הקואליציה (צילום: ללא קרדיט)

במכתב הזועם שנשלח מטעם ראשי הקואליציה, נכתב כי "לאחרונה התפרסמו בתקשורת מספר ידיעות לפיהן את מנהלת דיונים ביחס לאפשרות של "הוצאת" ראש ממשלת ישראל ל'נבצרות'. לתדהמתנו, לא הכחשת את הפרסומים עד לרגע זה. ניסיון להכרזה או הכרזה על נבצרות של מנהיג מכהן, מהווים ניסיון בלתי חוקי בעליל להדיחו ולהפיל ממשלה נבחרת וחוקית, ללא שבריר של הסמכה בחוק".

"שום תעתוע משפטי לא יעמוד מול הברור מאליו בכל המדינות המתוקנות: ראש ממשלה נבחר על ידי רוב העם ונציגיו. רוב אזרחי ישראל בחרו במפלגות הקואליציה ובראש הממשלה רק לפני חודשים ספורים. הכנסת, כנציגת הריבון, נותנת אמון בממשלה ובראש הממשלה. ולכן, לאף גורם אין סמכות להדיח את ראש הממשלה ולהפיל את הממשלה החוקית, למעט לעם ולנציגיו ועל פי חוק מפורש. כל קביעה אחרת, היא בלתי חוקית בעליל ודגל שחור מתנוסס מעליה".