משפט נתניהו נמשך, וחקירתו הנגדית של תנ״צ יואב תלם ע"י פרקליטם של שאול ואיריס אלוביץ׳, עו״ד ז׳ק חן עסקה, ממשיכה היום (רביעי) בבית המשפט המחוזי בירושלים. בחקירתו, תלם הודה: ״לא הייתי מזיל דמעה אם שאול אלוביץ׳ היה הופך לעד מדינה״.

תלם, שהיה האחראי על החקירה, עומת עם שורה של אמירות ואירועים בחקירות שניהל מול שאול אלוביץ׳, בהם מפעילים החוקרים לחץ על אלוביץ׳ להפוך לעד מדינה.  חן הציג בין היתר אמירה שהטיח תלם באלוביץ', ״אתה עכשיו מוריד אחרים יגון שאולה״, ואמר כי הוא יכול להציל את מצבם. לדברי חן מדובר במה שנראה באופן סביר כלחצים להפוך לעדי מדינה.

תלם: ״זו אחת מהאופציות. לא הייתי מזיל דמעה אם שאול אלוביץ׳ היה הופך לעד מדינה״.
חן: ״זה מדהים מה שאתה אומר פה. שאחרי כל עשרות מופעים שבהם רואים שאתם יוזמים ולוחצים בכל דרך, משפחה, רכוש, בריאות, מוות, כלא, שואה כלכלית, הכל הולך לאותו כיוון, ואתה בדעתך שזה לא עולה כדי יוזמה להפיכה לעד מדינה״.
תלם: ״כן״. 
השופט בר-עם: ״זה מה שנקרא, הזמנה להצעה״.

שאול אלוביץ' (צילום: אבשלום ששוני)
שאול אלוביץ' (צילום: אבשלום ששוני)

המשך החקירה הנגדית עסקה בתרגיל החקירה שביצעה המשטרה עת הפגישה את אור אלוביץ׳ עם אביו בחדר היוועצות סטרילי לכאורה.
חן: ״לוקחים את אור אלוביץ׳ ומפגישים אותו בחדר היוועצות, תוך שנותנים לו הבנה שהוא יכול לדבר עם אביו, לכאורה בפרטיות, כדי שישדל את אבא שלו. זה אירוע די חריג״. תלם אישר כי מדובר באירוע חריג, במובן של לא הפגשה אקראית, אלא הפגשה בין שני חשודים שיש זיקה משפחתית שבהבנה של תלם, החוקרת שחקרה את אור אלוביץ׳ סבורה שיש לה חיבור טוב איתו, ולדבריו, ״הוא יכול לשכנע את אביו למסור גרסת אמת״. 
חן: ״אני אומר לך, שאתם עשיתם שימוש חריג בבן כדי להפעיל לחץ על אבא שלו, וזה חריג ופסול מכל פסול. אסור על פי כל דין, זוועתי, מעורר אימה, וזה החריג״. 
תלם: ״אני אחראי על החקירה, וזה מהלך חריג ולדעתי לא פסול״.
חן: ״והמהלך הזה קיבל את אישור הדרכים הממונים״. 
תלם: ״כן. מבחינתי זה מפקד היחידה״. 
חן: ״וגם הפרקליטות״. 
תלם: ״אני מניח שהפרקליטות הייתה מודעת למהלך הזה. יש ליווי הדוק ושיח רציף איתם״.

בנוסף, תלם הודה כי אינו מכיר את הפסיקה לפיה אסור לעשות שימוש בבני משפחה כדי לאיים על חשודים. לאורך החקירה הנגדית, היה ניתן לראות קטעים רבים בהם החוקרים מאיימים על בני משפחת אלוביץ', שאם לא ישתפו פעולה - ייגרם נזק לבני משפחתם.

בהמשך, החקירה עסקה באחד האירועים החמורים שאירעו במהלך חקירות התיק, כאשר החוקרים ניסו לגרום לשאול אלוביץ׳ להחליף את עורך דינו, באמצעות שימוש בבנו אור. חן: ״האם אתה זוכר שחוקרת ניירות ערך ניסתה לגרום לאור לייעץ לאבא שלו להתייעץ עם עורך דין אחר או להחליף את עורך דינו שזה במקרה אני?״. 
תלם: ״צריך לראות אם היא אמרה את זה. אמירה כזו ככל שישנה בעיני היא פסולה. אם יש לחוקר חשש שעורך הדין נמצא בניגוד עניינים עלינו לומר זאת. ככל שהייתה אמירה להחליף ליעוץ משפטי בעיני היא פסולה״. 

לאחר מכן, תלם הודה מפורשות. חן: ״אני אומר לך, שלפי כל שיטה, בעולם ובסביבה, שכל משפטן, מהמתחיל ועד שופט ומשפטן בכיר ביותר, ידע שזו התערבות פסולה ואסורה במרחב היצוג של החשוד״. תלם: ״אני נוטה לקבל את התפיסה שלך והפרשנות שלך״.

תנ''צ יואב תלם, ראש זרוע חקירות ביאל''כ בתקופת החקירות (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
תנ''צ יואב תלם, ראש זרוע חקירות ביאל''כ בתקופת החקירות (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

החקירה המשיכה, וסביב השיחה בין אור לשאול אלוביץ׳ בחדר ההיוועצות, בנושא שידול החוקרים להחלפת עו״ד חן בסניגור אחר, שאל השופט בר-עם את תלם: ״אדוני חוקר מנוסה מאוד. אני קורא את התמליל של עד מרכזי שמוסר גרסה, בחדר היוועצות. איזה משקל יש לגרסה הזו?״. 
תלם: ״מבחינתי זה מתכתב עם הלך הרוח שלי על שאול, על איך שתפסתי את שאול אלוביץ׳״. 

בר-עם: ״זה אחרי שני אירועים, גם חדר היוועצות סטרילי, וגם בשיחה עם בנו, שני אירועים מאוד דרמטיים, שיחה מלב אל לב, אחרי הרבה ימי מעצר מאוד קשים, איזה משקל יש לזה?״. תלם השיב כי אכן יש משקל לטענת ההגנה, ואף הוסיף כי במסגרת מחשבותיו על מה שכינה ״האניגמה של דמותו של שאול אלוביץ׳״, חשב בעצמו על האפשרות ששאול האמין בגרסת החפות שמסר להם בחקירה.

החקירה הנגדית עסקה באותה ״ראיית מנהרה״ של החוקרים, שלא בדקו כלל את העובדה שההתנהלות של פילבר כמנכ״ל משרד התקשורת הייתה זהה להתנהלותו מול המנכ״לים של חברות התקשורת האחרות.  לתלם הוצגה אמירה של שאול אלוביץ׳ שלפיה זו הייתה התנהלות רגילה של פילבר, וכי אם ישאלו  את פילבר - הוא יאשר זאת. 

חן: ״ופילבר מאשר לכם את זה ביחס לחברות המפוקחות האחרות. ואני אומר לך שהייתם צריכים לבדוק את זה איתם, כי אתם טוענים לחריגות. אחד מהם לא זומן לחקירה. אחד. לא נושא משרה בסלקום, בהוט או בפרטנר״. 
תלם: ״לא רלוונטי. שלמה פילבר לא מנהל את החקירה ואין הצדקה ללכת לפריפריות״.
חן: ״אבל הנושא הזה של הציר הפתוח בין פילבר לבין סטלה הנדלר, מבחינתכם על הציר הזה יש כדי להעיד על היחס המועדף שקיבלה בזק״. 

לאחר שתלם הרחיב בתשובתו על תמונת התיק הכללית, אמר חן: ״עצה ידידותית. לפעמים הדברים שלך מתארכים שלא לצורך. השאלה הממוקדת שלי הייתה שבהיבט הראייתי הספציפי, של הציר הזה שיש עם מפוקחים אחרים, אתם לא עשיתם כלום כדי לבדוק את החריגות או מה שאתה מכנה ‘יחס מועדף׳. אבל חריגות זה יחסי. ביחס למה. הנושא הזה לא נחקר כלל״. 
תלם: ״הנושא לא נחקר כלל ולא רואה צורך בחקירתו במסגרת פישינג ערטילאי״. 
חן: ״אתה יודע שהיומן הדיגיטלי של פילבר נתפס ב-2017. מהיומן הופקו מופעים מסויימים, אבל היומן עצמו כולו לא הופק לנייר ולא נסרק מתחילתו ועד סופו על ידכם וממילא לא לא נמסר להגנה. אתה יודע מזה?״.
תלם: ״לא יודע״. 
חן: ״ולכן אתה לא תדע על קיומה או אי קיומה של פגישת ההנחיה״. 
תלם: ״לא יודע״. 

לתלם הוצגו מסמכים שלפיהם הורדת התנאים למיזוג בזק יס היו טקטיים ולא הכרחיים, מה שמוצג בכתב האישום כהטבה לבזק. חן: ״מה הסברך שהמסמכים האלה לא הוצגו לאף אחד מהעצורים או מהעדים, לאף אחד. לא במהלך, לא אחרי, מעולם לא ברמז ולא בכלום. לא הוצגו לאף עד״. 
תלם: ״אין לי הסבר״. 
השופט בר-עם: ״הם מסמכים רלוונטיים?״
תלם: ״מקריאה ראשונה זה נראה לי רלוונטי. לשאלתך, אין לי הסבר״.

תלם נשאל על מדוע לא חקר את היחס של פילבר לחברות תקשורת אחרות (כדי להקיש מכך יחס מועדף לבזק), דבר שאותו גם פילבר וגם אלוביץ'. הוא ענה בתקיפות: "שלמה פילבר ושאול אלוביץ' לא מנהלים את החקירה. מי שמנהל את החקירה זה משטרת ישראל תחת ליווי של פרקליטות. אנחנו קובעים את גבולות החקירה ואין שום הצדקה ללכת לפריפריות, ללכת ולהרחיב את גזרת החקירה מעבר לנושא שבו אנחנו ממוקדים".

לדבריו, היחס המועדף לכאורה שחברת בזק ואלוביץ' קיבלו כגורם מפוקח ממנכ"ל משרד התקשורת פילבר נחקר במסגרת החקירה של רשות ניירות ערך. "הפער שהיה חסר הוא המניע. הנסיבות שמסביב. סוגיית הכריכה", אמר. "בא אילן ישועה ומספר סיפור ותומך את הסיפור הזה בראיות אובייקטיביות לכאורה. החקירה מתמקדת חד משמעית, בנושא חקר האמת בסוגיה הזו".

"ככל שהיינו מוצאים אז מנכ"ל ערוץ תקשורת שמספר את מה שהוא מספר, על מנכ"ל משרד ממשלתי שמספר על הנחיה שקיבל, על חוברת עם סיקור תקשורתי שהוא מעביר, על מעורבות במינוי עורך ביחס לאמצעי התקשורת הזה, על מפגשים עם יועץ של נבחר הציבור שמגיע לביתו פעמיים או שלוש לפתח תקווה ונפגשים, היועץ של נבחר הציבור ומנכ"ל משרד ממשלתי, והם עומדים ונשענים על קיר ואת הטלפון הם שמים  במרחק כדי שאף אחד לא יאזין להם – ככל שאדוני מכיר תשתית ראייתית כזו, אז אני מצפה שהדבר הזה יתווך לרשויות האכיפה".