היועצת המשפטית של הכנסת שגית אפיק קבעה היום (רביעי) כי אפשר לקדם את חוק יסוד השפיטה כהצעה של הוועדה, אבל לא את חוק היועמ"שים, מאחר והוא אינו עומד בקריטריונים של הצעות חוק המקודמות בוועדה זו. יחד עם זאת, היא אישרה את תיקון חוק יוסד השפיטה הטומן בחובו את פסקת ההתגברות.

לקראת קידום הרפורמה המשפטית: פרטים חדשים בנוגע לחוק היועמ"שים

בהחלטתה קבעה אפיק, כי מדובר בהצעה שמשלבת יסודות של הצעת חוק פרטית ושל הצעת חוק ממשלתי. עם זאת, הוועדה תוכל לקדם את ההצעה, אך אם תעשה זאת היא עלולה להסתכן בעתירה לבג"ץ.

יו"ר ועדת החוקה חבר הכנסת שמחה רוטמן הודיע קודם לכן במכתב ליועמ"שית הכנסת כי התיקון לחוק יסוד השפיטה יקודם כהצעת חוק מטעם ועדת החוקה. "בכל הנוגע לקידומה של הצעת חוק יסוד: השפיטה (תיקון – חיזוק הפרדת הרשויות) הרי שבנושא זה אני שמח על עצתך הטובה, ובוודאי שבכוונתי לקדם בוועדה דיון משמעותי על כלל הסוגיות והשלכותיהן על מנת שתונח בפני מליאת הכנסת הצעת חוק טובה ככל הניתן" כתב רוטמן.

בתוך כך הודיע חה"כ רוטמן ליועצת המשפטית אפיק כי חרף חילוקי הדעות ביניהם בדבר קידום הצעת חוק יסוד: הממשלה (תיקון – סמכויות הממשלה בענייניה המשפטיים) המכונה "חוק היועמ"ש" כהצעת חוק מטעם ועדת החוקה, בשלב זה לא תקודם הצעת החוק זו במסגרת הוועדה.

הצעת התיקון לחוק יסוד הממשלה העוסקת במונופול הייצוג והייעוץ של היועמ"ש תונח בקרוב על שולחן הכנסת כהצעת חוק פרטית ויישקל לצרף אותה ל"חוק היועמשים" (העוסק במינוי יועצים משפטיים למשרדי ממשלה במשרות אמון), שתוכנן להיות מקודם בכל מקרה כהצעת חוק פרטית.

חה"כ רוטמן הוסיף במכתבו: "כשלעצמי, אני בהחלט סבור כמוך, שהיועץ המשפטי לממשלה ותפקידו לא בהכרח משתלבים במארג החוקתי, אולם מאחר ועל פי עמדתו של בית המשפט העליון, שהוצגה גם במסמך ההכנה לדיון שהוכן מטעם הייעוץ המשפטי לוועדה, ליועץ המשפטי נוצר עם השנים מעמד גם במסורת החוקתית, סברתי ועודני סבור שחשוב להבהיר בחוק יסוד: הממשלה, העוסק בסמכויות הממשלה, שאין באותה 'מסורת חוקתית' שנוצרה על ידי בית המשפט 'יש מאין', בכדי לכבול את שיקול דעתה של הממשלה".

"עם זאת" הוסיף רוטמן, "אני סבור שתחת הכותרת 'ציון במשפט תיפדה' כשמטרתי במסגרת עבודת הוועדה להשיב את הצדק למערכת המשפט, חשוב שהצדק לא רק ייעשה, אלא גם ייראה. במיוחד חשוב לי באופן אישי לנהוג בקידום התיקון למערכת המשפט והשבת הצדק אליה, בדרך מקובלת שנסללה כבר בעבר, גם אם מדובר בעניין שבעיניי הוא הרבה לפנים משורת הדין".

ביום ראשון יתחדשו דיוני וועדת החוקה כמתוכנן, והם יעסקו בנושאים הכלולים בחוק יסוד השפיטה, בחירת שופטים, עילת הסבירות, הביקורת השיפוטית על החקיקה ופסקת ההתגברות.