תושבים רבים באזור הדרום מבקשים מזה תקופה ארוכה לקבל אישור להחזקת נשק אישי לצורכי הגנה עצמית, זאת בעקבות הפשיעה באזור הנגב. הפיגוע הרצחני שהתרחש במרץ בשנה שעברה בבאר שבע, וגבה את חייהם של ארבעה בני אדם, הוביל לגידול משמעותי בבקשות - אך אך רבים מהם כלל לא קיבלו את האישור המיוחל. רבים מהם סיפרו בשיחה עם "מעריב אונליין" כי לא קיבלו אישור, וכי הם נתקלים בבירוקרטיה שלא מסתיימת עד היום, בהם גם שוטר לשעבר, לוחמים בצה״ל וקצין צה״ל בשירות סדיר.

א׳, שוטר לשעבר בנגב סיפר "אני שירתתי באזור הפזורה הבדואית במשך תקופה של למעלה משנתיים. ראיתי את הפשיעה בשומר חומות ואת חוסר המשילות. אין מספיק שוטרים במדינה, לעומת הפשיעה שיש פה". הוא המשיך ותהה: "למה לא לתת נשק לאנשים בעלי ניסיון וידע בתפעולו, זאת בשביל שמירה על התושבים והסדר הציבורי - ולא להחלפת כוחות הביטחון, אלא פשוט לתת עוד יד". לדבריו, צריכים כוח אדם נוסף שיוכל לסייע - למשל לוחמים או שוטרים לשעבר, או אנשים שעובדים באבטחה. 

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהצהרה לאחר הפיגועים בנווה יעקב ועיר דוד בירושלים. צילום: דוברות השר לביטחון לאומי

ע', קצין צה"ל בדרגת רס"ן המתגורר בנגב הוסיף: "אני נמצא בשירות קבע מאז שנת 2007,] ומעכבים לי את האישור, כי מבקשים אישור לשירות מלא בצבא. אני קצין פעיל, למה לעכב אותי בבירוקרטיה? כבר חודש שאני מנסה להשיג את האישור, לך תתפוס אותם. המצב הביטחוני מורכב, יש קצינים בצבא? תתנו אישור גורף. אתם המשרד לביטחון פנים יש לכם את כל הנתונים. יתרה מזאת, אני אמור להגיב לאירועים בתור איש כוחות הביטחון. המינימום זה לא לעכב אותנו בבירוקרטיה". 

זירת הפיגוע בבאר שבע (צילום: פלאש 90)
זירת הפיגוע בבאר שבע (צילום: פלאש 90)

נדב, תושב הנגב סיפר: "אני חש סכנה לחיי בכל פעם שאני נוסע לבאר שבע דרך רמת חובב. לא אישרו לי רישיון נשק בגלל שהיה לי משקל עודף בזמן הגיוס אז הייתי צריך להתנדב לצבא". לדבריו, יכול להיות מצב בו על הערה קטנה למישהו באזור - הוא יוכל לשלוף עליך נשק, ואז מה תעשה? אני חייב לשים משהו להגנה עצמית ברכב כדי לשמור על עצמי ועל חיי בת זוגתי, אבל ברגע שיתפוס אותי שוטר עם כלי להגנה עצמית יפתחו לי תיק פלילי". 

ניר שמש, תושב באר שבע מעיד על בעיה נוספת שקיימת בקרב נושאי הנשק: "אני עבדתי בתור מאבטח במשך כחמש שנים, הוגשה עליי תלונה במשטרה על איומים ושללו לי באופן מידי את רישיון הנשק. למרות שהתיקים נסגרו עדיין עושים לי חיים קשים ולא מוכנים להחזיר לי את הרישיון. כעת אני מערער על ההחלטה".

"כל אחד יכול להתלונן על איש אבטחה וישר יקחו לו את הנשק", הדגיש, "גם אחרי שהוא שיוכיח כי הוא חף מפשע - קשה להחזיר לו את הנשק, וחייבים לשנות את הנוהל. יותר מזה, אני לוחם פעיל במילואים בחטיבת כפיר. אני מספיק טוב כדי להחזיק נשק במילואים ולהגן על המדינה אבל להיות מאבטח אני לא יכול? מה שונה נשק בצה"ל מנשק באזרחות?".