הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

בספטמבר 2019 נכנסה לתוקף רפורמה חדשה ששינתה את האופן שבו מתנהלים בישראל הליכי חדלות פירעון. מה שבעבר נקרא "פשיטת רגל" הפך להליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי. יתכן וזה נשמע לאזרח הפשוט רק כהחלפת שם, אך מדובר בשינוי מהותי. בפרט, באופן שבו מתייחסת המדינה לאזרחים בעלי חוב והמטרה המרכזית - לשקם אותם כלכלית.

לפרטים נוספים אודות עו"ד אורלי שטרית לחצו כאן

מגיפת הקורונה המחישה לכולנו איך כול אחד מאיתנו, עלול למצוא את עצמו ללא הודעה מוקדמת שוקע  עמוק בבוץ כלכלי. תאונה כלכלית יכולה להיגרם כתוצאה מהשקעה לא טובה, עסק שכשל או אפילו מחלה של בן משפחה קרוב.  כך ממש אירועים דינמיים בחיים מובילים לשינויים  בלתי צפויים  בהכנסות והוצאות עד כדי קריסה כלכלית.

עורכת הדין אורלי שטרית (צילום: צלם: יריב גולדפרב, איפור: אסתי ביטון)
עורכת הדין אורלי שטרית (צילום: צלם: יריב גולדפרב, איפור: אסתי ביטון)

חוק חדלות הפירעון החדש, מאפשר לכל אדם אשר הסתבך בחובות בתום לב לפתוח בהליכי חדלות פירעון, במהלכם ישיב חלק מהחובות על פי יכולתו, בסיום ההליך יוכל בעל החוב לקבל הפטר מיתר החובות ולצאת לדרך חדשה - נקייה מחובות. 

בין המטרות של הרפורמה היא ייעול וקיצור של הליכי חדלות הפירעון, תחימתם בזמן ואיזון בין האינטרסים של החייב לנושה. על פי דברי הפתיחה לחוק, נועד  החוק להסדיר את פירעון חובותיו של חייב שהוא יחיד או תאגיד, הנמצא או העלול להימצא במצב של חדלות פירעון "במטרה להביא ככל האפשר לשיקומו הכלכלי של החייב, להשיא את שיעור החוב שייפרע לנושים ולקדם את שילובו מחדש של חייב שהוא יחיד במרקם החיים הכלכליים".  

כבר בדברי הפתיחה לחוק הוטבע לראשונה שינוי שם בעל החוב, לא עוד יקרא  "חייב"  המתקשר בקונוטציה שלילית אלה "יחיד" ממקום מכבד יותר. תכלית החוק החותרת לאפשר שיקום והשבת היחיד לחברה הכלכלית שזור לאורך כל סעיפי החוק. 

בניגוד לעבר, במסגרת הליכי פשיטת רגל הוטלו הגבלות קשות על החייבים , הליכים נמשכו ללא הגבלת זמן.  כיום יחיד הפונה להליכי חדלות פירעון, אף בטרם קבלת הצו לפתיחת הליכים יכול להנות מעיכוב הליכים בתיקי ההוצאה לפועל הפתוחים נגדו. עם מתן הצו לפתיחת הליכים יבוטלו כל ההליכים והעיקולים נגדו, הוא יהיה רשאי להתנהל עם חשבון בנק, הוראות קבע, להפקיד משכורת,  ואפילו לעשות שימוש בכרטיס אשראי דביט. יתרה מכך, במהלך התקופה הזו במקרים מתאימים בכפוף לאישור בית משפט ניתן אף לעבוד כעצמאי ולנהל עוסק מורשה, בשונה מאוד מההליכים בעבר. 

למעשה, במידה ומתקבל הצו, ולאחר בחינת  כלל החובות, איזון בין  הכנסות, הוצאות  ונכסי היחיד מותאמת ליחיד "תוכנית שיקום כלכלית" במסגרתה יקבע  צו תשלומים חודשי  למשך 36 חודשים (בדרך כלל) במידה והיחיד יעמוד בתשלומים ובתנאי החוק הוא יקבל בסופו של ההליך את ההפטר המיוחל מהחובות.

למי זה מתאים?  
אדם יחיד שצבר חובות שאינם עולים על 150 אלף שקל יפנה להליך חדלות פירעון אצל רשם ההוצאה לפועל. במקרה שהחובות עולים על 150 אלף שקל יפנה היחיד לממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי, ההליך עצמו יתקיים בבית משפט השלום. 

לאחר קבלת צו לפתיחת הליכים תחל תקופת בדיקה שמטרתה לבחון את מצבו הכלכלי של החייב ואת ההתנהלות שהובילה לחדלות הפירעון. בתקופה זו ממונה נאמן לנכסי היחיד ונאסר עליו לפרוע את חובותיו אלא בהתאם להוראות החוק. בסיום תקופה זו ימליץ הממונה על תכנית  שיקום לפירעון החובות, על פיה יתקיים דיון בביהמ"ש שיחליט אם לתת צו לשיקום כלכלי.   

אף שלעיתים נראה שמדובר בהליך פשוט, מומלץ שלא לוותר על ייעוץ וליווי של עורך דין המתמחה בתחום חדלות הפירעון. עורך דין מנוסה ומקצועי שישים לנגד עיניו את האינטרס של בעל החוב ויוכל להגן עליו מפני  התנגדויות וטענות שונות במידה ויעלו נגדו.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר