הערב ישודר ב'קשת 12' בתכנית 'עובדה', ריאיון ראשון ובלעדי עם היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, אביחי מנדלבליט. על כך אילנה דיין שוחחה הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM ושיתפה פרטים מתוך הריאיון. כמו כן, שיתפה מה דעתו על משפט נתניהו ועסקת הטיעון שלא יצאה אל הפועל.

בפתח השיחה, סיפרה דיין: "אני חושבת שהכותרת נוגעת לשאלה שאני שואלת יותר מפעם אחת - אם הוא חושב שנתניהו נותן עכשיו רוח גבית לרפורמה הזו בגלל המשפט שמתנהל נגדו, ואני חושבת שכדאי, שווה ומומלץ להמתין לתשובה של מנדבליט בעניין הזה. הוא קושר את הדברים בין היתר כשהוא שואל ואומר שכולם צריכים לשאול את השאלה למה דווקא עכשיו לוין התמנה לתפקיד, ובעיקר הוא לא בורר מילים, לא רואה בעיניים. לא לוחץ על הברקס כשהוא מדבר על הדבר הזה שקורה עכשיו סביבנו".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

"המנדלבליט שאנחנו מכירים, האיש המידתי והמדוד, שמדבר במילים מאוד מאוד מדודות ושקטות זה לא האיש שתראו הערב. הוא כמעט מבועת אפשר לומר ממה שקורה מסביב, הוא בא לדבר עם כל המטען, החוויה והאירוע שהוא גם היה חלק ממנו. זה לא עוד מישהו שמזהיר מפני מהפכה משטרית וקץ הדמוקרטיה, זה האיש שבסוף 2019 חתם על כתב האישום נגד נתניהו. במידה מסוימת זה האיש שחולל את האירוע הזה והוא לוקח אותנו גם לרגעים האלה, הדרמטיים, במהלך הכהונה שלו".

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הוא מכה על חטא?
"לא, הוא ממש לא מכה על חטא. הוא עושה את ההבחנה בין נתניהו של 2021 לנתניהו של 2023. הוא חושב שהסכם ניגוד העניינים אמור היה, הוא מספר שנתניהו מעולם לא חתם עליו, היה אמור להגן על נתניהו מפני החלטה על נבצרות. לגבי מה שקורה עכשיו הוא נותן גב מאוד חזק ליועמ"שית, ושוב, גם בהקשר הזה שווה להאזין למה שמנדלבליט עונה לשאלה האם נבצרות זו אופציה. כשחושבים על זה, כשהוא מדבר ככה, בהקשר של מה שקורה היום בממשלה שמוביל אותו איש שמינה אותו, כל פעם חזרתי איתו למערכת היחסים הזו, וזה מדהים. אחת השאלות שאני שואלת אותו 'אילו נתניהו היה מבקש ממך היום לעבוד איתו', הוא אמר 'הייתי מסכים'. הוא שובר את השתיקה שלו בקול גדול".

לאחר מכן, סיפרה מה דעתו של מנדלבליט על עסקת הטיעון עם נתניהו, שלבסוף לא יצאה לפועל: "אי אפשר להחמיץ את תחושת ההחמצה שלו על הרגע ההוא שהיה אולי רגע של אקזיט שלא יחזור על עצמו, אי אפשר לפספס. מה שלא פחות מעניין זה לשמוע את הסיבות, כשהוא מתאר את הסיבה שבגללה,  והיה נדמה לרגע שזה כמעט הולך לקרות, וכששומעים את מנדלבליט מדבר על מה קרה שם באותם ימים, אז כן, אתה צודק, אי אפשר לפספס את זה".

בסיום, נשאלה דיין האם היועץ המשפטי לממשלה עוקב אחר משפט נתניהו. לדבריה, "הוא עוקב אחרי המשפט, כל דבר שקורה שם מעניין אותו. הוא כן קרא כמעט כל מילה בעדויות, יש לו גם זיכרון מדהים והוא מצוי בפרטי הפרטים. עוד נקודה מרתקת בשיחה נוגעת ליום שהוא מתחייב אצל נתניהו ומודיע לו שהוא החליט לפתוח בחקירה פלילית נגדו".

"כשמחברים את כל הנקודות האלו על ציר הזמן, מה הקשר בין כל זה לרוח הרעה שנושבת סביבנו עכשיו, ולמה אותו נתניהו שדיבר על עצמאות מערכת המשפט עושה עכשיו ההפך, מנדלבליט נמצא על התפר בין שני הנתניהו. אני שואלת אותו 'האם יכול להיות שהדמוקרטיה הישראלית לא בשלה להעמיד לדין ראש ממשלה מכהן', ואחד הדברים שהוא אומר לי 'הפוך. אילו לא הייתי מגיש את כתב האישום אז לא הייתה דמוקרטיה ישראלית'", הוסיפה.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm