הכתבה נכתבה בשיתוף עו"ד רן רוט

יפעת ואוהד (שמות בדויים) התחתנו לפני שש עשרה שנה. אחרי חמש שנים מאושרות ושני ילדים קטנים יפעת הבינה שעשתה טעות. היא הרגישה שהיא לגמרי לבד בנישואים, רחם להשכיר ומטפלת ללא תשלום. בעוד שאוהד השקיע את כל זמנו בעבודה ובלקדם את עצמו היא נשארה בבית וגידלה לבד שני ילדים קטנים. אוהד היה נוסע לחו"ל לפרקי זמן ממושכים במסגרת העבודה והיא לא הגיעה לנתב"ג או לכל חופשה אחרת במשך אותן חמש השנים. 

לפרטים נוספים אודות עו"ד רן רוט לחצו כאן

יפעת רצתה לפרק את הקשר, אבל אוהד מאוד התנגד. מה הוא לא הבטיח לה? שהוא ישתנה, שהוא יחזור הביתה בשעות הגיוניות, שהוא לא יטוס לחו"ל לפרקי זמן ממושכים כל כך. הוא אמר לה שהוא אוהב אותה ואת המשפחה שהקימו, שלילדים לא מגיע לחיות בבית מפורק ושרק תיתן לו עוד הזדמנות להוכיח לה, כי הוא רק רוצה שלום בית. 

אז הם פנו לעורך דין שהמליץ להם לערוך הסכם שלום בית ולחילופין גירושין, שיאפשר להם מצד אחד לתת לחיים המשותפים עוד הזדמנות, ומצד שני לגבש כבר הסכמות למקרה בו יחליטו לממש את הגירושין. ובאמת שבשלב הזה לא היו להם יותר מידי נכסים והמשכורת של אוהד, על אף העבודה הקשה, הייתה סבירה, אבל לא יותר מזה, והם הגיעו להסכמות ואישרו, כמו שצריך, את ההסכם בבית משפט וחזרו לחיים שלהם. 

ובשנה הראשונה אוהד באמת עשה מאמצים, ובילה יותר בבית, ועזר קצת יותר לטפל בילדים ועדיין יפעת הרגישה שהיא לא נאהבת ושזו לא מערכת היחסים הזוגית שנכספה אליה, אבל מנגד היו הילדים, שמאוד אהבו את אבא שלהם ואת החיים במחיצתו. 

והשנים חלפו ואוהד חזר לסורו ולנסיעות הארוכות בחו"ל והוא התקדם לתפקידים בכירים יותר בחברה ומצבם הכלכלי השתפר והרכב של אוהד שודרג, והוא עזר להורים שלו לרכוש בית מרווח יותר,  ויפעת למדה לחיות לבד ולהרגיש שלמה עם עצמה. לפעמים היא עצרה קצת לחשוב מה היה קורה אם הייתה מתעקשת אז על פירוק הקשר ואיך היו נראים החיים שלה היום, אבל המשיכה לחיות את השיגרה. 

כשמלאו לקטן שלהם 13 שנה הם העלו אותו לתורה בכותל, ערכו לו ארוחה מפוארת באחת המסעדות בירושלים והצטלמו ביחד לאלבום הבר מצווה. כלום לא הכין את יפעת ליום אחרי האירוע בו אוהד חזר הביתה מוקדם מהרגיל והודיע לה שזהו, הספיק לו. הילדים כבר גדולים והוא פתח תיק ברבנות ורוצה להחיל את הסכם הגירושין מלפני 11 שנה. 

יפעת הייתה המומה. יותר מאוחר כשהיא תיכנס לעומקם של הדברים גם יסתבר לה שבעוד שהיא חיה בבדידות כל התקופה, החיים של אוהד נראו אחרת לגמרי, הוא לא העביר את כל השנים האלו בגפו, הייתה לו מאהבת נשואה במשך כל התקופה ומתברר שבעלה נפטר חצי שנה לפני שאוהד הודיע ליפעת שהוא החליט לממש את הסכם הגירושין. 

אלא, שאוהד לא הביא בחשבון, שעל אף שההסכם אכן קיבל תוקף ולא בוטל מעולם לבית המשפט יש משמעות לפרק הזמן שחלף ולהתנהלות של הצדדים להסכם. בית המשפט כבר פסק שהסכם גירושין שקיבל תוקף של פסק דין הוא לא "תעודת ביטוח" שניתן לשלוף מתי שרוצים ולדרוש זכויות על פיו וסביר להניח שהוא לא יסגור את דלתותיו בפני יפעת. 

למעשה, אוהד היה כל כך רגוע במהלך כל השנים בהם האמין שיוכל, בכל רגע נתון ,לסיים את הנישואין לפי אותו הסכם ישן כך שהוא לא טרח להסתיר את הראיות, לא לגבי הנכסים שצבר במהלך השנים ולא לגבי הקשר שלו עם המאהבת וזה ללא ספק ישרת את טובתה של יפעת. 

הסכם שלום בית או לחלופין גירושין אכן מאפשר לזוגות לתת לקשר הזדמנות נוספת ולהציל את חיי הנישואין, אבל כמו כל הסכם אחר גם הוא מחייב תום לב של הצדדים. 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.ilלביקור באתר של עו"ד רן רוט לחצו כאן 

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף עו"ד רן רוט