עשרות נעצרו ועוכבו הבוקר (שני) בחשד להטיית מכזרים במשרד הביטחון וכן חשד לעבירות שוחד עם גורמים באגף ההנדסה והבינוי של משרד הביטחון, בתמורה לקבלת מידע פנימי והטיית מכרזים בתחום הבינוי. שוטרי היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית בלהב 433, והממונה על הביטחון במערכת הביטחון ניהלו בשנה האחרונה חקירה סמויה, שהבוקר הפכה לגלויה עם מעצר החשודים.

מחקירות היחידה עולה כי לאחד הקבלנים החשודים בפרשה, יש קשר עסקי עם ארגון פשע שהוא מהגדולים והמסוכנים במדינה, ועם גורמים נוספים המזוהים עם אותו ארגון. בחקירה נחשדים קבלנים, עו"ד, בעלי חברות, עובדים ומשרתים באגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון, בעבירות של לקיחת שוחד, מתן שוחד, מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, קשירת קשר לפשע, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות על פי חוק איסור הלבנת הון, עבירות על פי חוק התחרות ועבירות על פי פקודת מס הכנסה.

רכבי היוקרה שנתפסו בפרשת השחיתות במשרד הביטחון (צילום: דוברות המשטרה)
רכבי היוקרה שנתפסו בפרשת השחיתות במשרד הביטחון (צילום: דוברות המשטרה)

החקירה החלה בעקבות מידע שסיפקה יחידת החקירות במשרד הביטחון ושותפים לה גם רשות התחרות, המשטרה הצבאית והמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. מחקירת היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית עולה כי על פי החשד, בקרטל פעלו עשרות חברות במאות מכרזים ובאומדן עבירות בסכום של מיליארד ש"ח. בתוך כך, במהלך החיפושים בבתיהם ובמשרדיהם של החשודים נתפס רכוש רב הכולל בין היתר רכבי יוקרה, שעוני יוקרה, כסף רב במזומן, מסמכים, חותמות ועוד.

כמו כן, על פי החשד הקרטל פעל בצורה סדורה ולאורך זמן והתעצם בעקבות קשרים שוחדיים עם גורמים במשרד הביטחון ובצבא ובמסגרת אותם קשרים, החשודים קיבלו מידע פנים והטבות שונות. החשודים הגישו הצעות מחיר במכרזים במטרה לייצר את הממוצע אליו כיוונו כשבתוכן תהיה גם הצעת המחיר הקרובה ביותר לממוצע שהיא שתזכה במכרז. בשיטה הזאת, רימה הקרטל את משרד הביטחון וכספי המכרזים הושגו במרמה ונעשה בהם שימוש אסור.

הכסף שנתפס בפרשת השחיתות במשרד הביטחון (צילום: דוברות המשטרה)
הכסף שנתפס בפרשת השחיתות במשרד הביטחון (צילום: דוברות המשטרה)

הקרטל פעל בשיטה נוספת כאשר אחד הקבלנים החשודים הינו בעל שליטה מלאה בחברות שהוא אינו רשום בהן והרישום הפיקטיבי נועד להציג מצג שווא בפני משרד הביטחון ולהשפיע על שיקול הדעת כאילו מתחרות חברות שונות במכרז, כאשר בפועל החשוד הוא זה שעמד מאחורי כל אותן חברות.

על פי החשד, הקרטל חבר לחברות בעלות סיווג גבוה שזכו במכרזים ובתמורה לאחוזי רווח, לקחו אחריות מלאה על ביצוע המכרז מבלי שהחברה הזוכה תהיה מעורבת, כל זאת ללא ידיעה או הסכמה של משרד הביטחון ובניגוד לתנאי המכרז. במהלך המבצע הבוקר, נתפסו חשבונות בנק, נדל"ן ועוד והמשטרה תבקש את חילוטם במסגרת ההליך הפלילי נגד החשודים. כאמור, עשרות החשודים נעצרו ועוכבו לחקירה, בסיומה ולאחר קבלת ממצאיה, יובאו לדיון בהארכת מעצרם בבית המשפט השלום בראשון לציון.

שעוני היוקרה שנתפסו בפרשת השחיתות במשרד הביטחון (צילום: דוברות המשטרה)
שעוני היוקרה שנתפסו בפרשת השחיתות במשרד הביטחון (צילום: דוברות המשטרה)

"רואים בחומרה את החשדות שנחשפו"

משרד הביטחון מסר בתגובה: "אנו רואים בחומרה רבה את החשדות שנחשפו בחקירת המשרד ומשטרת ישראל ונגלה אפס סבלנות לכל חשד לעבירה על טוהר המידות. יחידת החקירות של הממונה על הביטחון במערכת הביטחון, בשיתוף עם גורמי מקצוע נוספים במשרד, היא שחשפה את החשדות והביאה לפתיחת החקירה בפרשה. מנכ"ל המשרד, אלוף (מיל') אייל זמיר, הנחה את אגפי משרד הביטחון הרלוונטיים לשתף פעולה באופן מלא עם גורמי החקירה ולהעניק להם כל סיוע שיידרש. משרד הביטחון יפעל למצות את הדין עם החברות החשודות בהונאה ועם מי שסייע להן".