עימותים חריפים נרשמו הבוקר (רביעי) במהלך פינוי כרם בגוש שילה שבבנימין, על ידי כוחות מג"ב והמנהל האזרחי. רה"מ בנימין נתניהו נענה לבקשתו של יו״ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' להקפיא את עקירת הכרם, וגורמים בלשכת רה"מ המעורים בפרטים מסרו כי מתנהל מו"מ בין הצדדים במעורבות של רה"מ מזה כשלושה שבועות. עם זאת, כעבור מספר שעות חזרו כוחות מג"ב למקום כדי לאסוף את העצים שנכרתו, אך הם לא ימשיכו בפינויים של כ-20 עצים שנותרו עומדים.

"השתמש בפינוי בבנימין לצרכים פוליטים": גורמים בממשלה במתקפה על סמוטריץ'
פרסום ראשון: כתב ההתחייבות של חן בן אליהו לפינוי הכרם בשילה

במקום אירעו עימותים אלימים בין מתיישבים לכוחות מג"ב איו"ש, שכם לפחות 100 איש הגיעו למקום, זרקו אבנים לעבר הכוחות, נתלו על העצים, ירו זיקוקים באוויר וניקבו צמיגים. 24 איש עוכבו ואדם אחד נעצר לאחר שירה זיקוק. 

במכתבו לרה"מ, ציין סמוטריץ' כי "במקום לממש מדיניות בטחונית התיישבותית השר גלנט בחר להמשיך במדיניות השמאל של השר לשעבר בני גנץ ולעקור את הכרמים אף על פי שהטענות כנגד הכרם הוכחו כשקריות במסגרת ההתדיינות המשפטית. אני דורש ממך להקפיא באופן מיידי את עקירת הכרם ולהעביר עוד היום את הסמכויות לידי כפי שמחייב ההסכם הקואליציוני ולמעלה מזאת השכל הישר ומחויבותינו למליוני הבוחרים שהתחייבנו להם לשנות את מדיניות השמאל של בני גנץ ביהודה ושומרון. הפרת הסכמים תקשה מאוד על התנהלות תקינה של הממשלה והקואליציה".

כוחות מג"ב מתעמתים עם מתיישבים בכרם בבנימין. (צילום: ארגון חוננו)

כמו כן, גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר פנה לראש הממשלה ודרש ממנו לעצור במיידי את הרס הכרם, השר בן גביר אמר כי "השר יואב גלנט משתמש במג"ב איו"ש כדי לבצע הרס מיותר, למרות שהוא יודע שעל פי ההסכמים הקואליציונים מג"ב איו"ש אמור לעבור לאחריות המשרד לביטחון לאומי". כזכור, יחידת מג"ב איו"ש מסופחת לצה"ל, כאשר השר בן גביר דורש שהיחידה תסופח למשרדו. בתוך כך, השר בן גביר טען כי הוא פנה הלילה לשר הביטחון גלנט ודרש לעכב את הרס הכרם, וגלנט סירב.

פינוי כרם בבנימין  (צילום: ללא קרדיט)
פינוי כרם בבנימין (צילום: ללא קרדיט)

עם זאת, גורמי ביטחון טענו כי הפינוי מתבצע על פי החוק מאחר וקיימת פסיקת בית משפט שלא התקיימה. במסגרת הליכים מנהליים ומשפטיים שהתקיימו בנושא, התחייב חן בן אליהו, שנכנס למקרקעין המדובר ללא היתר, בפני בית המשפט העליון ורשויות האזור, כי יפנה באופן עצמאי את החלקה עד לתאריך 1 בפברואר 2023. לנוכח בקשתו, ניתנה לו ארכה בת למעלה משנה לבצע את הפינוי.

בתוך כך, חברת הכנסת לימור סון הר-מלך מעוצמה יהודית הגיעה למקום וחסמה בגופה דחפור שהיעג לסייע בפינוי. עם זאת, היא עוכבה בשל מעשיה במקום וגורמי ביטחון הסבירו לה שהיא לא יכולה לחסום את האזור שבו פועלים לעקירת הכרם בגלל סכנה בטיחותית.

שוטרי מג"ב מעכבים את ח"כ לימור סון הר-מלך בגוש שילה בבנימין. (ללא קרדיט)

"זהו הרס מביש, אנטי ציוני ואנטי מוסרי שמבוצע בעקבות פסק שבג"ץ שנשען על 'צו שימוש מפריע' - צו דרקוני שמופעל כנגד יהודים בלבד", טענה סון הר-מלך, "ח"כ מדובר בצו שזכה לביקורת חריפה ביותר על ידי השופט אדמונד לוי ז"ל, והיה לעבור מן העולם כבר לפני שנים - קל וחומר בממשלת הימין הנוכחית. "העוול זועק שבעתיים, שעה שבתי חאן אל אחמר עליהם מוטל פסק בג"ץ עוד לא פונו ועומדים במשך שנים על תילם".

ח''כ צבי סוכות חוסם דחפור בגוש שילה בבנימין (צילום: אריאל תנעמי/TPS)
ח''כ צבי סוכות חוסם דחפור בגוש שילה בבנימין (צילום: אריאל תנעמי/TPS)

ח"כ צבי סוכות מהציונות הדתית, הגיע גם הוא למקום וחסם דחפור שנועד לסייע לפינוי. "גלנט ממשיך את מדיניות השמאל של בני גנץ. לא ייתכן שלמרות הוראת השר סמוטריץ' למנהל האזרחי לא לבצע את הפינוי הפך גלנט את ההחלטה. זה פינוי פוליטי", מסר.

"מי שפוגע בחסינות חברי כנסת צריך לתת את הדין": בימין גינו בחריפות את עיכוב הח"כית

ח"כ אוהד טל מהציונות הדתית, מסר: "אל תעקרו נטוע. פינוי הכרם בשילה הוא חרפה. שר הביטחון גלנט מזדרז להחריב כרם יהודי בחבל ארץ חקלאי משגשג במקום לטפל בבניה ערבית בלתי חוקית. לא נשתוק מול הפרה בוטה ומיותרת של הסכמים קואליציונים".

שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, יצחק וסרלאוף: "מי שפוגע בחסינות חברי כנסת צריך לתת את הדין. אני מוחה על הפגיעה בחסינותה של חברת הכנסת לימור סון הר מלך ומחזק את ידיה. התיישבות זאת ציונות-צריך לתת למתיישבים צל"ש על מסירותם למען ההתיישבות. הכשרנו תשעה יישובים בהתיישבות הצעירה וזאת רק ההתחלה".

יהודה ולד, מנכ״ל מפלגת הציונות הדתית צייץ בתגובה: "היה אפשר למנוע בקלות את פינוי הכרם בבנימין הבוקר עם ביטול הצו. האשם היחיד בפינוי הוא יואב גלנט. הפיתרון הוא העברת הסמכויות כפי שסוכם בהסכמים הקואליציונים".

ח"כ אלמוג כהן מעוצמה יהודית: "אני מגבה את חברתי הלוחמת ח"כ לימור סון הר מלך, על עמידתה האיתנה כנגד האכיפה הבררנית והבריונית, המפקדים שהנחו לפגוע בחסינותה, צריכים לתת את הדין עוד היום".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התייחס לפגיעה בחסינותה של חברת הכנסת סון הר מלך: "מחזק את ידיה של חברת הכנסת לאנשי מג"ב איו"ש אסור לפגוע בחוק חסינות חברי כנסת ובוודאי לא לפגוע בחופש התנועה שלהם ודווקא התנהלות זאת מוכיחה עד כמה חשוב שמג"ב איו"ש יעברו למשרד לביטחון לאומי".