בית משפט השלום באשקלון התיר לפרסום את שמה של אילנה סויסה (54) החשודה בהתעללות בפעוטות במעון ויצ"ו בשדרות. בידי המשטרה יותר מ-240 מקרי אלימות קשים המיוחסים לסויסה ותועדו במצלמות האבטחה של המעון. מקרי האלימות המיוחסים לה נעשו בחודשים דצמבר 2022 ותחילת חודש ינואר 2023.

סויסה נעצרה לפני שלושה שבועות ומחר תובא להארכת מעצר בפעם הרביעית. בינתיים בפרקליטות מחוז דרום כבר מגבשים נגדה כתב אישום שיוגש בקרוב.

הפרשה נחשפה בעקבות תושייתה של אחת האימהות ש"שתלה" מכשיר הקלטה בקפוצ'ון של בנה הפעוט. יותם בן זכר, אביו של הפעוט סיפר ל"מעריב": "חיללו לי את הגוף והנשמה. ראיתי סרטונים של הילד שלי נגרר ברצפה, היא בעטה בו והתעללה בו, הראו לי 10 מקרים, כ-18 ילדים חטפו שם".

עוד הוא הוסיף: "כשראיתי את זה לראשונה צרחתי, ממש קשה לי ולאשתי. הילד שלי חזק, הוא קם כל לילה מסיוטים, הוא דופק את הראש כדי להירדם. אי אפשר לתאר כמה זה נוראי. אנחנו שמנו מכשיר הקלטה במקרה בגלל אינטואיציה שהייתה לאשתי. הבקשה שלי היא שיאפשרו להורים בגנים להסתכל במצלמות ולא רק אחרי שמגישים תלונה".

העסקת העובדת הופסקה מיידית. במקביל, ממשיכים לתפעל מערכת ארצית מקצועית של פיקוח, בקרה והדרכות צוותים במטרה למנוע הישנות מקרים כגון אלה. ענף המעונות נמצא במשבר לאומי של כוח אדם, ועם זאת עושים ככל האפשר על מנת להמשיך ולהעניק לילדים את המיטב ולשמור על שגרת היומיום ורצף חינוכי. תוגברה הדרכת צוות המעון ואנו בקשר שוטף עם ההורים ובשיתוף פעולה מלא מול הגורמים הרלוונטים.

גן ילדים, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
גן ילדים, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

בסרטוני תצלומי האבטחה הבחינו חוקרי המשטרה כי סויסה מתנהלת באלימות וכן מבצעת התנהגות בלתי הולמת תוך פגיעה בחסרי ישע. ממשרד החינוך נמסר: "הפיקוח על מעונות היום במשרד החינוך בקשר עם חוקרי המשטרה, עוקב אחר ההתפתחויות ויפעל בהתאם לממצאי החקירה".

עשרות הורים לילדים ופעוטות הפגינו מול ביתה בשבוע שעבר, זאת לאחר שראו בתחנת המשטרה את הסרטונים המזעזעים המתארים את התעללותה בפעוטות.

הפגנת ההורים מול בית המטפלת המתעללת משדרות (צילום: באדיבות המצולמים)

מויצ"ו נמסר בתגובה: "במסגרת מדיניות הארגון לאפס סובלנות במקרים כאלה -  העסקת העובדת הופסקה מיידית. במקביל אנו ממשיכים לתפעל מערכת ארצית מקצועית של פיקוח, בקרה והדרכות צוותים במטרה למנוע הישנות מקרים כגון אלה. ענף מעונות היום במשבר לאומי של כ״א ועם זאת אנו עושים ככל האפשר על מנת להמשיך ולהעניק לילדים את המיטב ולשמור על שגרת היומיום ורצף חינוכי. תוגברה הדרכת צוות המעון ואנו בקשר שוטף עם ההורים ובשיתוף פעולה מלא מול הגורמים הרלוונטים".

עו"ד קובי בן שעיה ב"כ החשודה מסר: "מדובר באישה נורמטיבית שמעולם לא דבק בה רבב. מזה כ 18 שנה משמשת כגננת מוערכת,  לא ניתן להסיק מסקנות מכל פעולה שגרתית  ולתת לה פרשנות אחרת. שהתמונה תתבהר יתברר  שהדברים הם שונים לחלוטין".