הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

בהודעה לעיתונות מיום 8.2.2023 – "מליאת הכנסת אישרה הפיכת הוראת שעה להוראה קבועה בחוק ההוצאה לפועלה מאפשרת לאחד את תיקי החייבים בעת מתן צו תשלומים".

מאז חוקק חוק ההוצאה לפועל, בשנות ה- 70 סעיף ה "איחוד תיקים" – היה אחד הסעיפים הדומיננטיים ביותר וזאת בשל היותו אמצעי משפטי פשוט (יחסית) לתשלום חובות למספר נושים בדרך מרוכזת אחת.

לפרטים נוספים אודות עו"ד אורלי שטרית לחצו כאן

כל אדם אשר נפתחו נגדו מספר תיקים בהוצאה לפועל, רשאי לבקש לאחד את כל התיקים תחת תיק אחד שיקרא "תיק איחוד". במסגרת תיק האיחוד ינוהלו וירוכזו כל ההליכים לרבות בקשות, החלטות מימושים ותשלום החוב. כך כל החלטה, מימוש כספים ותשלום צו חודשי ניתן ומתחלק באופן אחיד ושווה בין כל התיקים.

עורכת הדין אורלי שטרית (צילום: צלם: יריב גולדפרב, איפור: אסתי ביטון)
עורכת הדין אורלי שטרית (צילום: צלם: יריב גולדפרב, איפור: אסתי ביטון)

עקרון פשוט ונוח- אלא שעם כניסת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי – שונה בין היתר, סעיף "איחוד תיקים" באופן שצמצם משמעותית את הכדאיות והאפשרות לפתוח תיק איחוד– כך נקבע תשלום בגובה של 3%  מסך החובות לצורך איחוד התיקים.

לדוגמא, אדם בעל חובות מצטברים בסך 100,000 ₪ נדרש לעמוד בצו חודשי בסך 3,000 ₪. 

כך הפך "איחוד התיקים" ללא רלוונטי עבור רוב החייבים, פחות ופחות פנו חייבים להסדרת חובותיהם במסגרת איחוד תיקים.

ואז הגיעה הקורונה, נוצר מצב חדש, נכנסו למערכת ההוצאה לפועל "חייבים חדשים" אשר מצד אחד- לא פונים להליכי חדלות פירעון ומצד שני לא מסדירים את חובותיהם.  

במצב זה נדרש המחוקק למצוא דרך להביא חייבים אלה להסדיר את חובותיהם. במסגרת חוק ההוצאה לפועל (נגיף קורונה החדש- תיקון מספר 68 והוראת שעה), התשפ"א-2020 נקבעה הוראת שעה אשר העניקה סמכות וגמישות לרשמי ההוצאה לפועל הדנים בבקשה לצו תשלומים בעניינו של חייב בתיק מסוים – לאחד את כל תיקי החייב בהוצאה לפועל ולקבוע תשלום בצו אחד.

בהערת אגב, יאמר שאין החלטת הרשם אודות פתיחת תיק איחוד נכנסת לתוקף על דעתו בלבד- אלא מועברת לקבלת הסכמת החייב. 

מנתונים שהתקבלו מיישום הוראת השעה, עלה כי מאז חקיקת הוראת השעה  ויישומה על ידי רשמי ההוצאה לפועל חלה עליה של כ- 50% בהחלטות לאיחוד תיקים, נתונים המעידים על מגמה חיובית ועידוד הסדרת חובות.

הצלחת הוראת השעה גרמה להפיכתה להוראה קבועה בחוק ההוצאה לפועל עם שינויים מהותיים אשר מחזירים את "תיק האיחוד"  לאמצעי חשוב ומרכזי בהסדרת חובות לצד החלופה של הליך חדלות פירעון ממנו רבים מבקשים להימנע.

השינוי המשמעותי ביותר בהוראה הקבועה נוגע לביטול חובת הפקדה של 3% מגובה החובות כתנאי סף להגשת בקשה לאיחוד תיקים, במקום זאת יפקיד החייב סכום המוצע על ידו לטובת תשלום צו שלא יפחת מצו תשלומים שניתן לקבוע לפי סעיף 7א1(ב) לחוק ההוצאה לפועל.

היתרונות עבור החייב- בתיק איחוד הינם בתשלום צו אחד, עיכוב הליכים  כנגד כל התיקים המאוחדים בתיק איחוד, אפשרות לניהול חשבון בנק וביטול עיקול משכורת.

החסרונות - כנגד החייב יינתן צו עיכוב יציאה מן הארץ. 

לתיקי איחוד לא ניתן לצרף תיקי מזונות, ביטוח לאומי, תיקים לביצוע משכנתא/משכון, מרכז לגביית קנסות.

האומנם הוראת השעה הפכה לקבועה תחת שינויים וביטול גזירת ה- 3% -  יש בה מן החידוש, אך הלכה למעשה, איחוד התיקים בעת מתן צו תשלומים – במתכונתה זו, דומה יותר לאיחוד התיקים אשר נהוג ומיושם במסגרת חוק ההוצאה לפועל טרום כניסת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר