אחרי שסירב להגיע לארץ: הפרקליטות הגישה היום (רביעי) בקשה לבית המשפט לאישור גביית עדותו של עד התביעה בתיקי האלפים ארנון מילצ'ן באמצעות שיחת וידאו. זאת, לאחר שמילצ'ן אמר כי אינו יכול להגיע לישראל "מטעמים רפואיים".

טלטלה בתיק 3000: החוקרים חדרו למייל של נאשם בחשד לפדופיליה

הבקשה הוגשה, בין היתר, נוכח סירובו של העד להגיע לישראל מטעמים רפואיים, וסוקרת את קיומם של אמצעים טכנולוגיים שיאפשרו גביית העדות כסדרה ותרומת העדות לבירור האמת. 

אם בית המשפט יקבל את הבקשה, התביעה תבקש שמילצ'ן יעיד בחודש יוני במסגרת משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, המתנהל בימים אלו בבית המשפט המחוזי בירושלים.

בבקשה שהוגשה לבית המשפט נכתב כי "עדותו של מילצ'ן דרושה להליך המשפטי בענייננו בעיקר לצורך בירור האישום השלישי, העוסק, בין היתר, בקבלת טובות הנאה של הנאשם נתניהו ממילצ'ן, וכן בפעולות של נתניהו בעניינו של מילצ'ן כמענה לפניותיו אליו במסגרת תפקידו.

"אמנם, עובדיו של מילצ'ן העידו באופן בהיר וקוהרנטי בנוגע למרבית עובדות כתב האישום, ובכלל זה, ביחס למתן טובות ההנאה והיקפן, אך בכל זאת, מובן כי לעדותו של מילצ'ן עשויה להיות תרומה לצורך בירור האמת ולקביעת ממצאים עובדתיים.

"כאמור, המאשימה פנתה למילצ'ן באופן ישיר כדי לבדוק את אפשרות העדתו בישראל ולתאם את מועדה, וזה מסר כי אין לו אפשרות להגיע לישראל לצורך מתן עדות מטעמים רפואיים, וחלף זאת הביע נכונות למסור עדות באמצעות היוועדות חזותית.

"במסגרת זו, פורטו בפני ב"כ המאשימה הטעמים הרפואיים המונעים ממילצ'ן להגיע להעיד בישראל. ב"כ המאשימה ביקשו שהדברים יימסרו גם בכתב. בהתאם, נמסרו לב"כ המאשימה שני מסמכים, החתומים על ידי רופאו, המסכמים את מצבו הרפואי הרלוונטי של מילצ'ן. תרשומת המפרטת את דברי מילצ'ן ביחס למצבו הרפואי, כמו גם ביחס לנושאים אחרים הקשורים לתיק, נמסרה להגנה זה מכבר.

"כמפורט בהרחבה לעיל, די להראות כי העד מסרב להגיע לישראל, תהא סיבתו אשר תהא, לצורך גביית עדותו בדרך של היוועדות חזותית. ואולם, למעלה מן הצורך, וככל שבית המשפט הנכבד ימצא לנכון לבחון את הטעמים לחוסר יכולתו של מילצ'ן להתייצב לעדות בישראל, תציין המאשימה כי ברקע סירובו עומדים טעמים רפואיים כבדי משקל, העולים מעל ומעבר לדרישת "הסיבה המספקת" אף בפרשנותה המחמירה.

"המאשימה מודיעה כי בידיה – וככל הידוע לה אף בידי בית המשפט הנכבד – לעשות את הסידורים הדרושים כדי לאפשר לבית המשפט הנכבד ולבעלי הדין לצפות בעד בכל מהלך עדותו, לשמוע אותו ולהציג לו שאלות, וכן לאפשר לנאשמים לשמור על קשר עם סנגוריהם ולהציג שאלות לעד באמצעותם". באופן זה, תישמר אפקטיביות ויעילות חקירתו של מילצ'ן, תחת פיקוחו והתרשמותו הישירה של בית המשפט הנכבד". 

"נוכח כל האמור – תרומתה הפוטנציאלית של עדות מילצ'ן לבירור האמת ולקביעת ממצאים עובדתיים, סירובו של מילצ'ן להגיע לישראל לצורך מתן עדות והסכמתו להעיד בהיוועדות חזותית, וקיומם של אמצעים טכנולוגיים שיאפשרו לבית המשפט הנכבד ולבעלי הדין לצפות בעדות ולהציג לעד שאלות, ולנאשמים להיות בקשר עם באי כוחם ולהציג באמצעותם לעד שאלות – מתבקש בית המשפט הנכבד לאשר את גביית עדותו של מילצ'ן בדרך של היוועדות חזותית, בהתאם לתקנה 15 לתקנות". 

"המאשימה מודיעה, ולאחר בדיקה עם העד בנוגע לצרכיו השונים, כי ככל שבית המשפט הנכבד יקבל את בקשתה, היא תבקש להעיד את מילצ'ן בחודש יוני", סיכמה הפרקליטות את בקשתה.