מרגל סורי נתפס: פרקליטות מחוז צפון (פלילי) הגישה היום (חמישי) לבית המשפט המחוזי בנצרת כתב אישום נגד אזרח סורי בשם עית אלעבדאללה שנתפס לאחר שריגל אחרי כוחות צה"ל עבור חיזבאללה. כתב האישום מייחס לו חברות בארגון טרור, ריגול, איסור פעולה ברכוש למטרות טרור והסתננות. הנאשם נעצר בסוף ינואר 2023 ע"י מארב של כוחות צה"ל לאחר שנכנס לשטח ישראל.

דיווח: ישראל הזהירה את חיזבאללה שלא תשהה בדרום סוריה
דיווח: "יעד התקיפה הישראלית בסוריה - יחידת ייצור מל"טים של חיזבאללה"

תקיפה בסוריה, דובר צה"ל

לפי כתב האישום שהגישה עו"ד עדית עמיר, בסוף שנת  2019, גיסו של הנאשם עבד אלרחמאן הציע לנאשם לאסוף מודיעין באזור מגוריו ובפרט באזור גדר הגבול שבין סוריה לישראל עבור "בטחון המדינה הסורי", בדגש על תנועות כוחות צה"ל בקרבת הגבול ובכלל זה מהות הכוחות, סוג כלי הרכב, כמות כלי הרכב, שעות התנועה, כיווני הנסיעה וכו'. בגין פעילותו זו הובטח לנאשם כי תשולם לו משכורת חודשית, אשר לאורך הזמן תגדל וכן תינתן לו תעודה מטעם ביטחון המדינה, אשר תקל עליו בתנועה בצירים.

הנאשם נפגש עם פעיל חיזבאללה בשם אבו עלי, אשר הציג את עצמו בהתחלה כמי שנמנה על הפיקוד של בטחון המדינה הסורי. אבו עלי הנחה את הנאשם ואת עבד אלרחמאן לתצפת ולעקוב אחר פעילות כוחות צה"ל ומיד לאחר מכן לתעד בביתם את הדברים שראו בדוחות בכתב.

בתחילת ההפעלה, נהגו הנאשם ועבד אלרחמאן לצאת בשעות היום אל תל אל אצבח ומשם תצפתו ועקבו אחר פעילות צה"ל. בהגיעם הביתה ערכו הנאשם ועבד אלרחמאן דוחות בכתב בהם תיעדו תנועות צה"ל לאורך הגדר. אבו עלי נהג להגיע אל בית הנאשם פעמיים בחודש ולהיפגש עמו ועם עבד אלרחמאן. במהלך מפגשים אלה קיבל אבו עלי את הדוחות שנערכו ע"י השניים ומסר להם משכורת.

כתב האישום מציין כי ביום 21.5.22 נהרג עבד אלרחמאן במהלך פיצוץ. לאחר סיום האבל ביקש אבו עלי להיפגש עם הנאשם, ובמהלך הפגישה תחקר אבו עלי את הנאשם אודות זירת המוות של רחמאן והנחה אותו לצלם את המקום. אבו עלי התחייב בפני הנאשם כי חיזבאללה יתחקר מי אחראי למותו של עבד אלרחמאן.

בשבועות שלאחר מכן נפגשו הנאשם ואבו עלי 5-6 פעמים. באחת הפעמים קיבל הנאשם משכורת וכן סכום של 500,000 ₪ עבור אחותו, אלמנתו של עבד אלרחמאן, ביודעו כי מדובר בתגמול עבור פעילות עבד אלרחמאן לטובת חיזבאללה.

במהלך ספטמבר 2022 עדכן אבו עלי את הנאשם כי מדינת ישראל עומדת מאחורי חיסולו של עבד אלרחמאן באמצעות ירי טיל. בשלב זה, התבקש הנאשם לחדש את איסוף המידע אודות פעילות צה"ל. הנאשם המשיך לתצפת על פעילות כוחות צה"ל במרחב הגדר, כתב דוחות והעביר אותם לאבו עלי במפגשים הדו חודשיים הסדירים שהתקיימו ביניהם.

הנאשם קיבל עבור פעילותו זו משכורת חודשית בסך 180,000 לירות סוריות וכן סכום זהה עבור משפחתו של עבד אלרחמאן, ביודעו כי מדובר בתגמול על פעילותו של עבד אלרחמאן לטובת הארגון.

בדצמבר 2022 מסר אבו עלי לנאשם סכום של 4.5 מיליון לירות סוריות על מנת שימסור לאחותו, אלמנתו של עבד אלרחמאן כפיצוי. במהלך אחת הפגישות מסר אבו עלי לנאשם מצלמה חדשה והנחה אותו להמשיך ולתעד באמצעותה את פעילות צה"ל. הנאשם פעל בהתאם להנחיית אבו עלי, תיעד תנועות צה"ל ומסר בפגישות את כרטיס הזיכרון המלא לאבו עלי וזאת בכוונה לפגוע בביטחון המדינה.

כאמור, הנאשם נעצר בסוף ינואר 2023 ע"י מארב של כוחות צה"ל לאחר שנכנס לשטח ישראל.