לציון יום העגונה, שחל השבוע, יצא ארגון יד לאישה מבית רשת אור תורה סטון, המייצג עגונות ומסורבות גט, במבצע "מוציאים אותם לאור", שבמסגרתו פורסמו שמותיהם ותמונותיהם של שמונה סרבני גט שבית הדין אישר לפרסם את פרטיהם.

מטרת המבצע לקרוא לציבור לשתף ולהפיץ את פרטיהם במטרה לייצר לחץ ציבורי שיביא לשחרורן לחופשי של נשותיהם. "לא נאפשר עוד לסרבני הגט לברוח ולהסתתר תוך שהם מותירים מאחוריהם אישה שבויה וילדים שבורי לב", אומרת מנכ"לית ארגון יד לאישה פנינה עומר.

כך היה במקרה של א', אשר בעלה זאב לנצ'וס נטש אותה ואת ששת ילדיהם. השניים, תושבי ארה"ב, נישאו לפני למעלה מ־20 שנה, ולפני שנה וחצי החליטו לעלות ארצה כדי להגשים את החלום הציוני. לאחר העלייה התקשה הבעל למצוא את דרכו בישראל, והחלה מסכת של אלימות רגשית שהלכה והחריפה, עד שעזב הבעל חזרה לארה"ב.

א' פתחה בהליך גירושים בבית הדין, אולם הבעל מסרב להעניק לה גט, תוך שהוא מנסה לסחוט ממנה ויתורים כספיים תמורתו, ובמקביל אינו משלם לה מזונות ומותיר אותה לגדל לבדה את ילדיהם.

"את אף פעם לא חושבת שזה יקרה לך. אין לי תשובה לעצמי או לאף אחד מדוע חייה של כל אישה צריכים להיעצר למשך זמן כלשהו למען חירותה. למה החופש של מישהי צריך להיות תלוי במישהו אחר, שהיא לא רוצה להיות איתו ומתעלל בה?", אומרת א' בכאב.

"אנו פוגשות נשים רבות שמצליחות לחמוק מנישואים אלימים, אולם מוצאות שידו הארוכה והאלימה של הבעל ממשיכה לאחוז בהן ולא לשחרר", אומרים בצער בארגון יד לאישה.

בארגון מוסיפים: "הגיעה השעה להוציא את סרבני הגט אל האור, ולא לאפשר להם להתחבא בצל סרבנותם".