מקרה חריג בבית ספר בדרום: כמה מורות בתיכון לבנות בנתיבות תועדו כשהן מתכתבות בקבוצת וואטסאפ בשם "טיול שנתי שחורות", מרכלות ולועגות לתלמידות כיתה י' בבית הספר. כמה תלמידות שישבו מאחוריהן תיעדו את ההתכתבות, שהופצה ברשתות החברתיות. משרד החינוך הגיב למקרה והודיע כי המורות "יזומנו לשימוע בהקדם האפשרי".

שר החינוך יואב קיש מסר בתגובה לאירוע: "אין מקום לגזענות ואפליה במדינת ישראל ובוודאי במערכת החינוך, המורים צריכים להוות דוגמא אישית בנשוא. הנושא יטופל בשיא החומרה בכל הכלים שעומדים לרשותנו. צר לי על עוגמת הנפש שנגרמה לתלמידות, המקרה ייבדק ויטופל, אפס סובלנות למקרים כאלו במשמרת שלי". 

שר החינוך יואב קיש: "אין מקום לגזענות ואפליה במדינת ישראל ובוודאי במערכת החינוך"

יפה, אחות של אחת התלמידות בבית הספר סיפרה ל"מעריב" בעקבות המקרה: "הן היו בדרך לטיול שנתי לשלושה ימים ולפתע אחותי התקשרה אליי, היא הייתה נסערת ואמרה שהמורות פתחו קבוצת ווטסאפ פוגענית על התלמידים. ביקשנו שיעבירו לנו את הצילום, הבנות מאוד פגועות ולא יכולות להמשיך בטיול - אז דרשנו שיחזירו אותם הביתה".

האחות הוסיפה: "אנחנו מונעים מהילדים שלנו לפתוח קבוצות חרם וזה מגיע דווקא מהמורים, שאמורים לשמש דוגמא אנחנו מתנגדים לשיח כזה. משרד החינוך צריך לפטר אותם. זה בושה שמורה כזאת תשב ותחנך דור וזה מגיע דווקא ממורות ותיקות שחינכו דורות אחר דורות".

ממשרד החינוך נמסר כי "מדובר באירוע חמור מאד, שאסור לעבור עליו לסדר היום. המורות המעורבות באירוע יזומנו לשימוע בהקדם האפשרי".

גנט דסה, מנכ"לית ארגון "עולים ביחד", הפועל לשינוי תפיסות ועמדות כלפי ישראלים יוצאי אתיופיה וליצירת שילוב תעסוקתי הולם של אקדמאים ממוצא אתיופי במשרות בכירות במשק, מסרה בתגובה לפרסום: "למי שהיה ספק - בישראל 2023 הגזענות עדיין כאן, בכל מקום - ובמקרה הזה במרחב החינוכי שבו אנחנו מפקידים את הילדים והילדות שלנו מדי בוקר.

"התנהגות גזענית שכזו, שהתגלתה במקרה היא מדאיגה ומקוממת וצריכה פעם אחת להדיר שינה מעיניו של מנהל בית הספר, ופעם שנייה מעיניו של שר החינוך יואב קיש. כדי שמקרים מהסוג הזה לא יהפכו לתופעה רחבה אסור לנו להעלים אותם מהרדאר ולהסתפק רק בשימוע לאותן הנשים שקורות לעצמן מורות, אני מצפה משר החינוך להכריז מחר על שעת חינוך חירום בבתי הספר בה ישוחחו עם התלמידים והתלמידות, וגם בחדרי המורים בכל בית ספר בישראל על גזענות, אפליה, שוויון ושוויון הזדמנויות", הוסיפה.

מטעמה של גנט דסה, מנכ"לית ארגון "עולים ביחד", הפועל לשינוי תפיסות ועמדות כלפי ישראלים יוצאי אתיופיה וליצירת שילוב תעסוקתי הולם של אקדמאים ממוצא אתיופי במשרות בכירות במשק, נמסר: "למי שהיה ספק-בישראל 2023 הגזענות עדיין כאן, בכל מקום- ובמקרה הזה במרחב החינוכי שבו אנחנו מפקידים את הילדים והילדות שלנו מדיי בוקר. התנהגות גזענית שכזו, שהתגלתה במקרה היא מדאיגה ומקוממת וצריכה פעם אחת להדיר שינה מעיניו של מנהל בית הספר, ופעם שנייה מעיניו של שר החינוך יואב קיש. כדי שמקרים מהסוג הזה לא יהפכו לתופעה רחבה אסור לנו להעלים אותם מהרדאר ולהסתפק רק בשימוע לאותן הנשים שקורות לעצמן מורות, אני מצפה משר החינוך להכריז מחר על שעת חינוך חירום בבתי הספר בה ישוחחו עם התלמידים והתלמידות, וגם בחדרי המורים  בכל בית ספר בישראל על גזענות, אפליה, שוויון ושוויון הזדמנויות".

אל"י – האגודה להגנת הילד בתגובה לאירוע: "אנו באל"י מגנים בחריפות את התנהלות הסגל החינוכי באירוע, מדובר בפגיעה בילדות על רקע גזעני, יש לנקוט במדיניות של יד קשה כלפי המורות הפוגעות ולסיים את תפקידן בהקדם האפשרי וכן לוודא שלא יועתקו לאף תפקיד חינוכי".

חברת הכנסת פנינה תמנו שטה, פנתה אל שר החינוך יואב קיש, בדרישה כי ימוצה הדין עם המורות: "מורה הוא דמות חינוכית שאמורה להוות דוגמא אישית ולבטא ערכים של סובלנות וערבות אישית. מצער לראות מורים שפועלים אחרת. זו ההזדמנות להעביר לתלמידים הנושאים עיניהם אל מקבלי ההחלטות מסר של אפס סובלנות לגזענות! מבקשת לשלוח את הערכתי לתלמידות החכמות והאמיצות שבחרו שלא לעבור על המקרה בשתיקה".