בדיון שנערך מוקדם יותר השבוע בוועדת החוקה בדוח המשטרה בנושא האזנות הסתר לשנת 2022 ודוח משרד המשפטים בנושא הפעלת הרוגלות על ידי המשטרה - פרשת NSO, נחשף כי  מעל 2,700 בקשות להאזנות סתר אושרו על ידי בית המשפט מול שש שנדחו. 

מנכ"ל NSO חשף: אלו יכולות התוכנה שמכרנו למשטרה
המפכ"ל על פרשת פגסוס: "נדרשנו להתמודד עם אמירות חסרות שחר שהופרכו כעת סופית"

סגן ראש מח"ש לשעבר, ח"כ משה סעדה, שוחח היום (רביעי) עם אראל סג"ל ויריב אופנהיימר ב-103FM והתייחס לממצאים: "מה שיתברר, ולמעשה נציגי משרד המשפטים הודו בזה, נעשו כ-1000 פעולות להדבקה. על פי חוק אתה מקבל צו מתאריך מסוים, אסור לפני כן כי זו עבירה של פגיעה בפרטיות. המשטרה שאבה את כל המידע מהפלאפון שלך מהיום שהתקינו את התוכנה. אם נכנסים אליך הביתה בלי צו חיפוש, זה לא משנה אם לקחו לך משהו, עצם הכניסה בבית זו עבירה פלילית. כשהם שואבים כל המידע אצלם, כל הדברים הכי אינטימיים שלך".

"בגלל שהפגיעה בפרטיות היא כה גדולה, חובה ללכת אל נשיא המחוזי או לסגנו. שיקרו לבית המשפט, אמרו שלקחו את המידע מה-13 למרץ והלאה, הונו את השופטים. מי שהיה אחראי לפקח על זה על פי חוק הוא היועמ"ש מנדלבליט ועמית מררי. הם היו אמורים לפקח כל שנה עם כל האזנות הרוגלה, הם לא פיקחו על זה. היום הם מאשימים את המשטרה, למרות שהיא אומרת שהם אמרו. לא מדובר בשנה, זה מ-2016. גם ב-2018 שכבר נודע הדבר עדיין המשיכו בניגוד לחוק", טען.

לדבריו, "מה שהיה אמור לקרות הוא שמח"ש היו אמורים לבדוק את זה, לבדוק איפה היו חריגות או לא. היועמ"ש אסר על מח"ש לבדוק. למה לא אפשרו למח"ש לעשות בדיקה? זה פגע בפרטיות של אזרחים רבים. ידוע לי בוודאות שעשו שימוש שלא כדין, הוציאו את המידע הזה שנלקח מאדם פרטי והעבירו אותו ליחידה החוקרת. זה לא משנה אם זה משמש לראיה. אם אני מאזין למישהו בשיח אינטימי לגורמת אחרת? האם זה מותר. אסור לך לאסוף חומרים. השתמשו במידע ואחר כך הלבינו אותו".

מח''ש, המחלקה לחקירות שוטרים (צילום: מרק ישראל סלם)
מח''ש, המחלקה לחקירות שוטרים (צילום: מרק ישראל סלם)

"בדקתי את זה בניגוד לעמית מררי שאמרה שהיא לא בדקה זאת כי לא היו לה סמכויות, מנדלבליט סירס את מח"ש. לכן זו עבירה פלילית וצריך לחקור את זה אך מח"ש לא חוקר כי מח"ש לא מתפקדת. הגשתי בקשה לפתיחת ועדת חקירה שתטפל בעניין הזה ובדברים נוספים", הוסיף. 

בסיום, התייחס גם לסנקציות שהוטלו על ח"כ יולי אלשטיין לאחר שנעדר מההצבעה על הנבצרות וההתגברות ואמר כי "אדלשטיין עצמו חושב שהוא עשה משהו שהוא לא נכון, הוא אמר לי שהוא מזהה עם הרפורמה הזאת. אם זו האג'נדה שלו, ברור שהוא טעה. הוא אמר לי שהוא תומך בחוקים. אתה פועל נגד האידאלוגיה שלך, לא כך זה עובד".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm