חה"כ אליהו רביבו הגיש הצעת חוק הקובעת כי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית ימונה על ידי יו"ר הכנסת ועל ידי ועדת הבחירות המרכזית. בנוסף, הוא לא יהיה שופט עליון מכהן או בדימוס ולא ימונה ע"י נשיא העליון כפי שהיה עד כה.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

תחילה, נמסר מטעמו של חבר הכנסת רביבו: "הגיע הזמן שבועדת הבחירות המרכזית, שלה תפקיד משמעותי ומרכזי במיוחד בניהול ההליך הדמוקרטי בישראל, לא יהיה עוד מצב של ניגוד עניינים בו שופט העליון העומד בראשה הוא גם עמיתם בפועל של השופטים בבג"ץ הדנים בעתירות כנגד החלטות הועדה. לכן, הצעת החוק אותה אני מקדם תאפשר למנות יו"ר לועדת הבחירות שלא יהיה לו ניגוד עניינים כה ברור תוך חיזוק הדמוקרטיה הישראלית. בכוונתי לקדם הצעה זו בכל הכלים העומדים לרשותי יחד עם חבריי במחנה הלאומי, כפי שהתחייבנו לבוחרינו ממפלגות הימין. אני מציע לחברי, חבר הכנסת רוטמן, שילמד את הצעת החוק לעומקה ולא יפרסם תגובה אוטומטית כנגד רק משום שאינו בקיא דיו בנושא. אני בטוח שלאחר שיכיר אותה גם הוא יתמוך בה בלב שלם". 

מאוחר יותר, הודיע: "את הצעת החוק התחלתי לקדם במהלך חודש נובמבר מתוך אמונה מלאה בנחיצותו. יחד עם זאת, לאור בקשת יו״ר הקואליציה אופיר כץ, כשחקן קבוצתי בתוך סיעת הליכוד ובכדי למנוע תיאוריות קונספירציה של האופוזיציה, החלטתי למשוך את החוק וכך הוריתי לאנשי לשכתי לפעול לאלתר".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד פרסם בתגובה בחשבון הטוויטר שלו: "עכשיו הליכוד מנסה להשתלט על ועדת הבחירות המרכזית. למה ללכת סחור סחור? שיודיעו שמעכשיו לא יהיו בחירות בישראל אלא אם כן הם מנצחים ונגמור עם זה".

כזכור, שר התקשורת הנוכחי שלמה קרעי הגיש את הצעת החוק בשנת 2020, בה נרשם: "החוק היום קובע כי יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית יהיה שופט מכהן בבית המשפט העליון שייבחר על ידי נשיא בית המשפט העליון. מצב זה יוצר ניגודי עניינים מהותיים במקרה של ערעור על תוצאות או על הליך הבחירות. במקרים שבהם יש צורך לעתור לבג"ץ, נוצר מצב שבו עותרים נגד יושב ראש ועדת הבחירות שהוא עמית של שופטי העליון ועובד איתם באופן שוטף. מוצע, כי יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית ימונה לפי המלצת יושב ראש הכנסת בידי מליאת ועדת הבחירות המרכזית ובכל מקרה לא יהיה שופט עליון מכהן או בדימוס. לא ייתכן כי עתירות על תהליך כל כך חשוב וקריטי כמו בחירות במדינה דמוקרטית יעלו בפני עמיתיו של יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית, שנגד החלטותיו עותרים".