הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

מפקחי הבניה מגיעים לדירה ומתעדים את עבירות הבניה ולאחר מכן מוסרים לבעלי הדירות זימון לסור מיד למחלקת הפיקוח על הבנייה של הרשות המקומית וזאת כדי להיחקר באזהרה ולמסור שם את גרסתם בחשד לעבירות הבניה שביצעו בדירה בניגוד לחוק התכנון והבנייה. כאשר תושבים רבים מקבלים לאחר מכן גם זימון לבית המשפט ביחד עם כתב אישום פלילי. 

עו''ד ונוטריון נבון קצב (צילום: ענת קזולה)
עו''ד ונוטריון נבון קצב (צילום: ענת קזולה)

בנוסף, יש תושבים שקיבלו הודעה מהרשות המקומית על ניתוק תשתיות, הכוונה לניתוק החשמל או המים בנכס, כאשר יש תושבים שקיבלו גם הודעה על צו הריסה מנהלי לביצוע בתוך 3 ימים. 

סעיף 145 לחוק התכנון והבניה קובע כי יש חובה לקבל היתר בטרם תחילת ביצוע עבודות ושימושים במקרקעין, למעט חריגים שנקבעו בחוק ובתקנות. כך לדוגמה נדרש לקבל היתר בניה לתוספת בנייה ו/או לפיצול דירה למספר יחידות דיור.

חשוב מאוד לדעת כי עבירות בניה נחשבות גם לעבירות פליליות.  התביעה הפלילית ברשויות המקומיות נוהגת להגיש כתב אישום פלילי נגד בעלי הדירות שבנו ללא היתר ולעיתים גם נגד המשתמשים, בסופם גם הרשעה פלילית, צווי הריסה וקנסות כספיים כבדים שעלולים להגיע לעשרות ואף למאות אלפי שקלים תלוי בין היתר בסוג, מהות וחומרת העבירה ומספר הנאשמים. 

חשוב לדעת ! הפיקוח על הבניה אינם חברים שלכם, הם עושים את העבודה שלהם שהיא לאסוף ראיות נגדכם על העבירות שהם חושדים כי ביצעתם וגם אין להתעמת עימם. כמו כן, טעות קשה היא ללכת אליהם לחקירה באזהרה / למסירת הגרסה / לשימוע ללא להגיע תחילה לעו"ד מומחה בתכנון ובניה ולהיוועץ עמו תחילה ולפעול בהתאם להנחיותיו. חשוב לדעת שהגרסה שמסרתם בחקירה אצל הפיקוח על הבניה עלולה להזיק לכם ולשמש מאוחר יותר כעדות מפלילה נגדכם.

המחשבה ללכת לחקירה ולמסור גרסה ולהביע צער ובזה גם יסתיים הסיפור ללא קבלת ייצוג וייעוץ תחילה מעורך דין מומחה בתכנון ובניה העוסק בייצוג  פלילי של חשודים ונאשמים בתחום זה,  היא מחשבה שגויה שעלולה לעלות גם ביוקר רב.

ואם לא די בשגיאה זו, הרי שיש גם נאשמים שמופיעים למשפט הפלילי שלהם ללא ייצוג של עורך דין פלילי לתכנון ובניה ומשיבים בשגיאות לכתב האישום , זאת מבלי להעלות טענות משפטיות נדרשות. נאשמים אלה אינם מבינים את המשמעות הקשה של כתב אישום פלילי נגדם ואינם מודעים למכה העומדת לנחות על ראשם על ידי ענישה של צווי הריסה מידיים וגם הטלת קנסות כספיים כבדים מאוד התלויים בין היתר גם בסוג וחומרת העבירה. 

בעניין הזה חשוב שתדעו ותיזהרו ! אך ורק עורך דין ולא אף אדם אחר לרבות אדריכל או מאכר, רשאי ומוסמך לפי החוק לייעץ לכם משפטית לפני חקירה באזהרה ולייצג אתכם בהליך המשפטי הפלילי, בחשד לביצוע עבירות בניה הנחשבות לעבירות פליליות. 

חשוב לדעת שניהול משפטי מקצועי תוך בניית אסטרטגיה נבונה של ההליך המשפטי ע"י פרקליט תכנון ובניה אשר בעל ניסיון בתחום, בתוך ביהמ"ש וגם מחוצה לו, יכול למנוע לעיתים כתב אישום פלילי ו/או הרשעה פלילית ו/או יכול לכל הפחות להפחית את גובה הקנסות הכבדים שיוטלו נגד הנאשם.

משרד עו"ד נבון קצב מסייע לחשודים ולנאשמים על עבירות בניה. 

עו"ד נבון קצב מכהן גם כסגן יו"ר וועדת תכנון ובניה ארצית של לשכת עורכי הדין.

מצדה 9 ( מגדל ב.ס.ר 3 ) בני ברק ( מול קניון ר"ג ) 03-5585580

לאתר האינטרנט הרשמי לחצו כאן – www.navon-lawoffice.co.il 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר