כ-16 שנים לאחר רצח תאיר ראדה ז"ל, בית המשפט המחוזי בנצרת זיכה היום (חמישי) את רומן זדורוב מרצח הנערה תאיר ראדה. ההחלטה התקבלה כחלק ממשפטו החוזר של זדורוב. עם החחלטה, תגובות הציבור לא איחרו להגיע. חלקן תמכו בזדורוב ובהחלטת השופטים, וחלקם טענו ההפך.

הכרעה דרמטית: רומן זדורוב זוכה מרצח תאיר ראדה

אולגה זדורוב, רעייתו של רומן, אמרה לאחר זיכוי בעלה: "אנחנו מאושרים עד השמיים. תודה רבה לשופטים שהתעמקו בתיק, שהתאמצו ועבדו קשה וסוף סוף קיבלו החלטה נכונה. עכשיו יש לנו ודאות סופית שרומן זכאי והוא חופשי ואנחנו משפחה. אני מתכוונת להמשיך לחיות, לחזור לחיים, להפסיק להילחם".

יו"ר ועדת החוקה חה"כ שמחה רוטמן הגיב להחלטת השופטים לזיכוי זדורוב ואמר: הזיקה בין ספיחי משפט זדורוב לבין תיקון מערכת המשפט אדירה. פרשת זדורוב חושפת לאור השמש את מעמד עצתו של הייעוץ המשפטי לממשלה ועילת הסבירות במשפט הישראלי. שי ניצן והייעוץ המשפטי לממשלה דרשו ממשרד הבריאות למנוע את כניסתה לתפקיד של ד"ר מאיה פורמן רזניק - בגלל חוות דעתה במשפט זדורוב".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

"היכולת שלהם להתנקם ברופאה שכל חטאה היה שהיא לא יישרה קו עם התיזה שלהם במשפט זדורוב, אמורה הייתה לקבל טיפול בחלק הרפורמה הנוגע למעמד עצתו של היועץ המשפטי לממשלה. כאשר השופטת בדימוס גרסטל הראתה שאנשים בתוך המערכת דרשו שד"ר חן קוגל, ראש המכון לרפואה משפטית, ישנה את עדותו לבית המשפט, באופן שהיה גורם לכל עו"ד פרטי לעמוד לדין ולאבד את הרישיון שלו, מי שהעניק את השכפ"ץ להחלטה השערורייתית להימנע מחקירה ומהעמדה לדין משמעתי ופלילי, היו שופטי בית המשפט העליון", טען.

"המערכת, ששומרת על עצמה, ממשיכה לשמור על עצמה. את הזיכוי של זדורוב יהיה צריך לשפוט במשקפיים של הדין הפלילי. את ההתנהלות הבריונית של פרקליט המדינה דאז שי ניצן, סביב התיק הזה, צריך לראות במשקפי המשפט הציבורי: התנהלותו מוכיחה מדוע חייבים לשנות את הכללים. בפרט את עילת הסבירות ואת הקשר הגורדי בין הפרקליטות לבין הייעוץ המשפטי לממשלה", אמר.

חבר הכנסת מטעם מפלגת ש"ס, משה ארבל, אמר בתגובה להחלטת בית המשפט המחוזי לזכות את רומן זדורוב מאשמת רצח: ״זהו יום הכיפורים של מערכת אכיפת החוק. על שי ניצן ושותפיו לניהול התיק לערוך חשבון נפש מעמיק ונוקב על התנהלותם בפרשה אשר הוכיחה כי יותר חשוב להם ניצחון משפטי על פני האמת העובדתית ומציאת הרוצח של תאיר ז"ל".

הוא הוסיף: "מאבקו של ניצן, שלא נותר רק באולמות בית המשפט ובלחצים אדירים על נושאי משרה שיפוטית אלא אף ברדיפה אחר הרופאה המשפטית ד״ר מאיה פורמן מהמכון לרפואה משפטית אותה רדף באופן אישי וללא רחם, והתקפות נבזיות וחסרות בסיס על ד"ר חן קוגל, מנהל המכון לרפואה משפטית, מומחה ידוע בתחומו ולוחם בשחיתות שהעז להביע את עמדתו המקצועית ולא לצעוד לצלילי חליל הפרקליטות ולהעיד שקר לטובת התביעה".

זדורוב בדרך לבית המשפט (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)
זדורוב בדרך לבית המשפט (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)

לרה צינמן, יו"ר ארגון משפחות נרצחים ונרצחות אמרה כי "מאות משפחות במדינת ישראל מתמודדות במשך עשרות שנים עם תעלומות הרצח של יקיריהן. הדבר מותיר אותן בייסורים, בחוסר אונים ובלי יכולת לסגור מעגל. המדינה חייבת להשקיע מאמץ עליון בפתיחת תיקי הרצח מחדש ובהפעלת אמצעים טכנולוגיים שפותחו בשנים האחרונות על מנת לפענח את הפשעים, לתפוס ולהעניש את הרוצחים שחמקו מהעונש".

"עד כמה וכמה זה חל על מקרה הרצח של הילדה המדהימה תאיר ראדה שעדיין מזעזע מדינה שלמה. עקבנו במשך שנים והזדהינו עם סבלה של אילנה ראדה שנלחמה בחירוף נפש למען גילוי האמת. ואנחנו מחזקים היום את ידיה", הוסיפה.

גם חברת הכנסת מטעם מפלגת יש עתיד, ולדימיר בליאק, הגיב להחלטת השופטים, ואמר: "שמח על הזיכוי של רומן זדורוב. הצדק נעשה, חבל שבאיחור רב. ולפני שמכונת הרעל של נתניהו תחל להשתולל על מערכת המשפט, יש לזכור: המערכת לא חסינה מטעויות וניתן לשפר אותה, מה שלוין אגב לא עושה. אך מי שקבע משפט חוזר לזדורוב היה בית המשפט העליון. במדינה לא דמוקרטית לא יהיה לזה סיכוי".

שר המורשת הרב עמיחי אליהו מסר: "בבוקר טעון זה ליבי עם משפחת ראדה, בתקווה ובתפילה שיזכו למעט נחמה והוצאת הצדק לאור. מקרים כגון אלה מזכירים לנו ביתר שאת כי מוטלת עלינו חובה קדושה לתקן את העיוותים במערכת המשפט, עיוותים שבשם הצדק והאמת מובילים לאי צדק משווע".

כמוהו, גם ח"כ צבי סוכות הגיב על זיכויו של זדורוב: "יום של חשבון נפש גדול בפרקליטות. קורא לבחון ברצינות פתיחה מחדש של עוד תיקים כבדים בהם היה מעורב שי ניצן. האיש שהיה עם כח בלתי מוגבל עשה ככל העולה על רוחו במערכת אכיפת החוק ולא פעם עד כדי אובססיה כפי שהתברר היום. יום עצוב".