פרופ' יואב ספיר, לשעבר הסנגור הציבורי הארצי וכיום חבר בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, התארח היום (חמישי) בתוכנית 'איפה הכסף' ב103FM ושוחח עם ליאת רון ואריה מליניאק על סערת זיכויו של רומן זדורוב, שהואשם ברצח תאיר ראדה ז"ל לפני כ-16 שנה. 

דרמת ענק בבית המשפט: רומן זדורוב זוכה מרצח תאיר ראדה
אילנה ראדה לקראת הכרעת הדין: "כמעט בטוחה שרומן יזוכה מחר"

"אני לא חושב שזה יום כיפור של הפרקליטות. אני חושב שמהלך הדרך היו פה הרבה מאוד טעויות, אבל אני חשוב שבסופו של דבר אנחנו צריכים לשמוח שיש לנו מערכת משפט עצמאית ולמרות הקשיים, ויש קשיים רבים, בסופו של דבר נמצא שופט בית המשפט העליון שהורה על משפט חוזר, נמצאו השופטים שהחליטו לזכות, ואני חושב שגם בהחלטה שלהם יש הרבה מאוד דברים חשובים מעבר לצדק שנעשה עם רומן זדורוב", טען פרופ' ספיר.

"שיטת המשפט שלנו מעדיפה, בהנחה שיש טעויות ואי אפשר לדעת בוודאות, את הטעות של זיכוי אדם אשם מאשר הרשעת חף מפשע. לכן הסטנדרט הוא סטנדרט של הוכחה מעבר לספק סביר. אבל, אני חייב לומר שמקריאת פסק הדין של דעת הרוב, אפשר להבין מדבריהם שהם חושבים שהוא חף מפשע, זה לא משהו שהוא כפסע מהרשעה. הם אומרים דברים מאוד חריפים על כך שההודאה שלו יש חשש ממשי שהיא הודאת שווא. אני חושב שבהקשר הזה אלו דברים מאוד חשובים", הסביר. 

בהמשך, הוסיף: "אני כבר רואה שיש טרמפיסטים וחשוב לי להגיד - אין קשר בין התקלות שיש פה והדברים שצריך לתקן במערכת המשפט לבין השינויים שמוצעים כרגע. מה בין זה לבין לתת כוח בלתי מוגבל לרשות המבצעת? להפך. כוח בלתי מוגבל לרשות המבצעת והחלשת המערכת השיפוטית ופוליטיזציה של השיפוט זה פחות ביקורת על הכוח של רשויות אכיפת החוק ופגיעה בזכויות של חשודים נאשמים". 

"ככלל אני חושב שיש לנו מערכת משפט טובה, יחד עם זאת מערכת משפט אנושית. כמו כל מערכת אנושית גם מערכת המשפט יכולה לטעות. אחד הדברים שאנחנו צריכים להסיק מהפרשה הזו, וזה אני מקווה שזו נקודת אור בטרגדיה, שאולי נדע להכיר בכך שלפעמים אנחנו טועים ושהמערכת תהיה פחות אטומה. אני בכל זאת יש לי תקווה, אני חושב שבסה"כ יש לנו מערכת טובה", סיכם.