מפכ״ל המשטרה רנ״צ יעקב שבתאי קיים הערב (שבת) לפני זמן קצר הערכת מצב בנקודת המשטרה בכותל המערבי בירושלים, בהשתתפות מפקד מחוז ירושלים, מפקד מג״ב, ר׳ אג״מ, ר׳ אח״מ, ר׳ אגף סיף, קצינים נוספים ונציגי גופי הביטחון. 

הירי בעיר העתיקה: המשטרה - מדובר במחבל; שביתה כללית הוכרזה במגזר הערבי

בהערכת המצב התייחס המפכ״ל לפיגוע הירי שהיה בלילה האחרון בשער השלשלת, במהלכו מחבל חטף נשק משוטר וביצע ירי לעבר השוטרים עד שנוטרל. 

המפכ״ל רנ״צ יעקב שבתאי, אמר בתחילת הערכת המצב: ״לאחר ששמעתי את מפקד המחוז ושנחשפתי לכל הנתונים לגבי האירוע, אין לי ספק שמדובר פה בפיגוע פח״ע. התמונה פה היא מאוד ברור, מדובר בפיגוע שבוצע נגד שוטרים שפעלו בשער של הר הבית, על מנת לאפשר את חופש פולחן ולשמור על הסדר ובטחון הציבור. האירוע עצמו נמצא בבדיקה של מח״ש ולא ניתן להתייחס לכל הפרטים. אני מדגיש שמדובר בפיגוע. אנחנו מגבים גיבוי מלא את השוטרים והמפקדים שפעלו. אנחנו נמצאים בתקופה ביטחונית מאוד רגישה, שהמשטרה פרוסה בכל הארץ באופן נרחב ועובדת במתכונת מורחבת. עם כל זאת השוטרים זקופים ועושים את עבודתם על הצד הטוב ביותר. אסור שהאירוע החריג הזה יעיב על המשך הרמדאן, ועל מאות האלפים שבאים לחגוג בירושלים. חייבים לשמור על מוכנות מבצעית ומתח מבצעי ואנחנו נמשיך לעבוד בצורה הכי מקצועית שאנחנו מכירים על מנת לאפשר את חופש פולחן הדת״.

מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג׳מן אמר: ״בפתח הדברים ההערכה לשוטרים והלוחמים שפעלו בנחישות רבה, נטרלו את הפיגוע ומנעו פגיעה בחיי אדם נוספים. את הפיגוע שמענו מהחדר הזה מהחפ״ק, שמענו את הירי וצמצמנו מיד למקום. באותו הזמן הר הבית היה ריק ברחבות והשערים היו סגורים. בשלב זה מתקדם לעבר השוטרים שמוצבים בשלשלת חשוד, והשוטר מתשאל אותו. תוך כדי השיח המחבל מסתער לעבר השוטר, שנאבק בידיים חשופות אל מול המחבל. המחבל מצליח לשלוף את נשקו של השוטר ולירות לעבר שתי שוטרות מג״ב. השוטרים נאבקים בחשוד, מחזירים את הנשק ומנטרלים את המחבל. האזור הזה לא מכוסה (בתיעוד) בשטח כשהשער סגור. יש מספר צירי עבודה שאנחנו מטפלים בהם גם בציר המבצעי, גם בציר החקירתי וגם בציר המודיעיני. אנחנו ממשיכים על פי התכנית לאפשר את חופש הפולחן לצד פעילות נחושה אל מול כל הפרת סדר״.

כזכור, פיגוע ירי אירע הלילה (בין שישי לשבת) באזור שער השלשלת שבעיר העתיקה בירושלים. הפיגוע בוצע ע"י מוחמד אלעסיבי שעוכב לבידוק ביטחוני ותקף את השוטרים, לא היו נפגעים. במהלך השעות האחרונות התפתח קרב גרסאות בין המשטרה למשפחתו של אלעסיבי. לטענת המשפחה, הוא לא היה מחבל וניסה להגן על אישה שהותקפה במקום. במשפחה דרשו מהמשטרה להראות את צילומי האבטחה במקום.