לאחר סוף שבוע רווי אירועי אלימות בחברה הערבית, בקצב הנוכחי שנת 2023 תסתיים עם שיא שלילי ונתונים שמשטרת ישראל לא תוכל להתגאות בהם, בלשון המעטה, בכל הקשור לקורבנות הרצח במגזר הערבי.

השלב הבא במלחמה בפשיעה במגזר הערבי? ההנחיה החדשה של מפכ"ל המשטרה

אם שנת 2021 נחשבה לשנה הקשה ביותר עבור משטרת ישראל בכל הקשור לקורבנות הרצח במגזר, עת הסתיימה השנה עם 126 נרצחים, ושנת 2022 הפיחה תקווה עם 104 קורבנות וירידה של כ-20 אחוזים, כעת, שלושה חודשים וחצי מאז תחילת שנת 2023, המשטרה צריכה להתמודד עם מכת מדינה ועם נתון מדאיג במיוחד המצביע על 47 קורבנות רצח במגזר הערבי מאז 1.1.2023 ועד היום.

מוחמד סלאמה אבו הואש בן 11 (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
מוחמד סלאמה אבו הואש בן 11 (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

אם הסטטיסטיקה חלילה תישאר, נסיים את השנה החמורה ביותר שתדע משטרת ישראל מאז הקמתה עם כמות נרצחים מקוממת במגזר הערבי ועלייה בשיעור של עשרות אחוזים מהשנתיים האחרונות.

רבים מדברים על תרבות היד הקלה על ההדק בחברה הערבית ועל תרבות הנקמה ויישוב הסכסוכים באמצעות שימוש בנשק חם, ומנגד ישנם בחברה הערבים שזועקים מכאב. "עד מתי יהיה קל כל כך להשיג ולהחזיק כלי נשק בבתים? עד מתי נצטרך לפחד כל רגע שאנחנו יוצאים מהבית כאילו אנחנו חיים בתוך שדה מלחמה? רצח גורר רצח כנקמה וקורבן גורר קורבן, היום השליטה על כולם בידיהם של צעירים חמי מזג שלא עושים חשבון להורים שלהם ובוודאי שלא למנהיגים. הם מחפשים כוח, ודרך הסלמת המצב ותגובה מהירה שלהם, עוד לפני שהמשטרה תצליח לעשות סדר, הם מוסיפים לעצמם כח ומעמד", אומר תושב לוד אחרי הרצח של אבו גאנם.

סינק, פאראמדיקית מד"א רוני דביר על הרצח בלוד. צילום: תיעוד מבצעי מד"א

דובר המשטרה נצ"מ אלי לוי מגיב: "משטרת ישראל ממשיכה במאבק נחוש וחסר פשרות בתופעת האלימות והפשיעה ברחוב הערבי תוך השקעה מקסימלית של משאבים טכנולוגיות וכח אדם תוך שילוב זרועות בין המשטרה לגופי אכיפת החוק המקבילים במטרה לחזק את תחושת הבטחון ברחוב הערבי ואת המשילות. מאמץ זה של משטרת ישראל מניב שורה ארוכה של הצלחות כמו סיכול עשרות מעשי רצח מתוכננים שאותם אנו מסכלים כתוצאה של מודיעין מדוייק ועבודה מסביב לשעון של גורמי אח״מ וימ״ר בכל מחוזות המשטרה. במסגרת המאמץ המשטרתי בטיפול בתופעת הפשיעה ברחוב הערבי סיכלה משטרת ישראל בשנתיים האחרונות עשרות ניסיונות הברחת נשק מגבולות המדינה לצד חילוט של נכסים וכספים בשווי של למעלה מ-2 מיליארד, מה גם שבמסגרת מבצע אכיפה מסלול בטוח בהובלת המפכ״ל וראש אח״מ הגשנו כמשטרת ישראל עם הפרקליטות וחטיבת התביעות למעלה מ-600 כתבי אישום נגד מחוללי פשיעה מרכזיים ברחוב הערבי בהם למעלה מ-40 חברים בארגוני פשיעה".

"גם בתום תפיסות אמל״ח והגשת כ״א אנחנו בעלייה משמעותית וזו שוב תוצאה של עבודת משטרה יסודית מקצועית ורצופה מול מחוללי הפשיעה. להזכירך הוקם אגף סיף. חילטנו מאות כלי רכב בשת״פ עם רשות המיסים ואנחנו במאמץ משמעותי מאד בטיפול בתופעת גביית דמי החסות לצד הובלת שינויי חקיקה שונים שיביאו לעונשים כבדים יותר והרתעה. כל מחוזות המשטרה לצד משמר הגבול, להב 433, אגף התנועה אג"מ, מתפ״א, אח״מ, חטיבות המודיעין והתביעות ואגף סיף ומת״מ עסוקים במאמץ בטיפול בתופעת האלימות והפשיעה ברחוב הערבי. משטרת ישראל חוקרת במקצועיות רבה כל אירוע רצח ומשקיעה מאמץ רב בפענוח כל תיק רצח", ציין.

קובי שבתאי, איתמר בן גביר (צילום: פלאש 90)
קובי שבתאי, איתמר בן גביר (צילום: פלאש 90)

בתוך כך, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שוחח הבוקר (ראשון) עם מפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי בעקבות ריבוי מעשי הרצח במגזר הערבי בכלל ואירוע הירי ברהט בפרט. בשיחה סיכמו השר והמפכ"ל כי המשטרה תיערך באופן מיידי להצגת תכניות עבודה למלחמה באלימות במגזר הערבי, עם אישור תקציב המדינה המעניק למשטרה תוספות תקציביות של שכר ויכולת גיוס של 3,225 שוטרים במקביל ללוחמי המשמר הלאומי.

כמו כן, סיכמו השר והמפכ"ל כי המשטרה תתגבר באופן מיידי את כמות השוטרים ברהט. המפכ"ל הנחה כבר אמש לקיים דיון סטטוס בנושא תיקי הרצח ובפרט תיקי הרצח ברחוב הערבי. השר בן גביר: "אירועי הרצח במגזר כואבים ומחייבים טיפול שורשי בפשע במגזר. היעדר המשילות היא הגדרת הבעיה, ולכן חייבים בהקדם משמר לאומי חזק, שיחד עם תוספת אלפי השוטרים והמשכורות שסיכמנו בתקציב, יעניק כוח משמעותי לטיפול בבעיה".