עדכונים חיים

ארדן: ״לא הייתה מחלוקת סביב עסקת יד 2; החתימות - נוהל טכני״

משפט נתניהו התחדש בבית המשפט המחוזי בירושלים עם המשך עדותו של שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן. היום נמשכת חקירתו הנגדית של ארדן בידי צוות ההגנה של נתניהו ואלוביץ'

גלעד ארדן גלעד ארדן בבית המשפט (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)

משפט נתניהו התחדש היום (שני) בבית המשפט המחוזי בירושלים עם המשך עדותו של שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, שהיה שר התקשורת בתקופה שבה התרחשו האירועים המתוארים בתיק 4000. היום תימשך חקירתו הנגדית של ארדן בידי צוות ההגנה של נתניהו ואלוביץ', לאחר שאתמול טען כי "לא ידע על קשר בין נתניהו ואלוביץ". 

בתחילת החקירה הנגדית אישר ארדן כי התרשם שהחקירה ברשות ניירות ערך אודות העסקה הזו לא הייתה מרכזית, וכי לא הוצגו לו מסמכים או עובדות שלפיהן ״שושבין״ העסקה היה אילן ישועה, וכי כפועל יוצא ממנה שלשל לכיסו 15 מיליון שקל, עובדה שגם אותה לא הציגו לו החוקרים. 

ארדן: "לא ידעתי על הלחץ הזה של אילן ישועה"

עו״ד חן המשיך לסתור את סעיפים 5, 48-49 לכתב האישום, בהם נטען כי אלוביץ׳ עמד על קשר עם נתניהו וגורמים בסביבתו על מנת להבטיח ולהאיץ את חתימתו של ארדן על אישור עסקת יד2, ומציג לארדן תכתובות פנימיות של משרד התקשורת, שמהן ניתן להתרשם אם היה או לא היה זירוז, ואם כן - מכיוון מי. חן הראה לארדן כי לפי ההתכתבויות הפנימיות, אנשי המשרד הם אלה שביקשו להאיץ את החתימה, ״שכן אין כל מניעה וזו התנהלות טבעית ותקינה לחלוטין״. ארדן: ״כך זה נראה״. עו״ד חן: ״האם אתה ידעת על הלחץ הזה של אילן ישועה לזרז את החתימה מהר מהר?״. ארדן: ״לא״.

עו״ד חן מציג לארדן שורה של ״מסלולים״ לארדן של זירוז אישור העסקה, שהם אחרים לחלוטין מהנטען בכתב האישום, ובהם: מסלול גיל שפר שבתקופה זו כבר היה אזרח פרטי; מסלול נגה רובינשטיין שבו אילן ישועה הפעיל את עו״ד נגה רובינשטיין שיצגה את הצד הגרמני בעסקה כדי שתפעל מול מחליפתה שלה במשרד התקשורת, דנה נויפלד; והמסלול הישיר של אילן ישועה. עו״ד חן מציג לארדן התכתבות בינו לבין אילן ישועה בעניין ידיעה בוואלה שפוגעת בארדן, ובה ארדן מבקש לתקנה. עו״ד חן: ״מי שטוען שיש קשר בין הפניה לישועה לתיקון הכתבה בוואלה לבין זה שוואלה מחכה לאישור העסקה, הוא על מלא לא מחובר למציאות, לא מבין איך הדברים עובדים, ומשקר. תגובתך?״. ארדן: ״אני לא פונה כדי לבקש עזרה. אני פונה כי אני כועס, אני כועס על פרסום כתבה שעושה עוול. וודאי שאין קשר״.

מתן וסרמן

ארדן: ״לא היה צריך לשכנע אותי לקדם אותי לחתום״

בהמשך מציג עו״ד חן לארדן סבב תכתובות פנימי בין שורה של אנשי המקצוע הבכירים במשרד התקשורת שלפיהם אין כל מניעה לעסקה. ארדן אישר, ועו״ד חן שאל - ״ולכן, במישור המהותי, כלל אין צורך לקדם או לזרז, ולכן מי שאומר את זה, זה לא נכון״. ארדן: ״לא היה צריך לשכנע אותי לקדם אותי לחתום״.

מתן וסרמן

חן: "האם אתה יודע שישועה היה השושבין של עסקת יד 2?".

בתחילת החקירה הנגדית אישר ארדן כי התרשם שהחקירה ברשות ניירות ערך אודות העסקה הזו לא הייתה מרכזית, וכי לא הוצגו לו מסמכים או עובדות שלפיהן ״שושבין״ העסקה היה אילן ישועה, וכי כפועל יוצא ממנה שלשל לכיסו 15 מיליון שקל, עובדה שגם אותה לא הציגו לו החוקרים. 

בהמשך הציג עו״ד לארדן קטע מחקירתו ברשות ניירות ערך שלפיה החוקרת פולינה קריב טוענת בפני ארדן כי ״ממצאי החקירה מעלים כי אלוביץ׳ היה צריך את אנשי לשכת ראש הממשלה כדי לקדם את החתימה שלך על אישור המכירה׳. חן: ״זה שקר גס. מה שמעלים ממצאי החקירה זה ההיפך. אבל מציגים לך תיזה וככה מנסים להוליך אותך״. 

מתן וסרמן

ארדן: ״לא הייתה מחלוקת סביב עסקת יד2; החתימות - הנוהל, טכני״

ארדן: "התחושה בליכוד ובמחנה הלאומי שהתקשורת לאורך שנים רבות מסקרת באופן לא הוגן את המחנה הלאומי ומנהיגיו, בעיקר בתקופות בחירות אפשר לראות עלייה ברמת הביקורת נגד מועמדי הליכוד. התפיסה שלי כמו התפיסה של רבים הייתה שראש הממשלה זוכה לסיקור שלילי הרבה יותר גבוה בהשוואה למנהיגים פוליטיים אחרים".

בן צור: "זה מאוד לגיטימי לטענתך לנסות קצת לאזן".

מתן וסרמן