עדכונים חיים

"לעיתונאי היה חופש מוחלט עד שזה הגיע לראש הממשלה"

המשפט התחדש בביהמ"ש המחוזי בירושלים בעקבות בקשת ההגנה בתיק אלף להפסקה לפני עדות מילצ'ן, ובו העיד אבנר בורוכוב, שכיהן במספר תפקידי עריכה באתר וואלה בתקופה הרלוונטית

בנימין נתניהו בבית המשפט בנימין נתניהו בבית המשפט (צילום: אבשלום ששוני)

משפט נתניהו בתיק 4,000 התחדש היום (שלישי), זאת בעקבות בקשת ההגנה בתיק אלף להפסקה לפני עדות מילצ'ן. היום עלה לדוכן העדים אבנר בורוכוב, שכיהן בכמה תפקידי עריכה באתר וואלה בתקופה הרלוונטית. ביום רביעי תעיד עו"ד איה בן פורת מהמחלקה המשפטית במשרד התקשורת בתקופה הרלוונטית (הייתה אמורה להעיד בקבוצה קודמת אך עדותה נדחתה).

מסכמים את עדות לפיד: מה ניסתה להשיג ההגנה ואיך תיראה חקירת מילצ'ן?
פרשן מעריך: "בסופו של דבר נתניהו ישאף לעסקה עם הסכמה לקלון"

משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו חוזר היום, כאמור, לעסוק בתיק 4000, בו נאשם נתניהו בשוחד ובמרמה והפרת אמונים בגין מערכת יחסים של "תן וקח" שניהל לכאורה עם שאול אלוביץ', לשעבר בעל השליטה בבזק ובאתר וואלה. לפי כתב האישום, בין סוף שנת 2012 לתחילת שנת 2017 נהנה נתניהו מסיקור אוהד באתר וואלה, ובתמורה פעל במסגרת תפקידיו הציבוריים לקידום ענייניו העסקיים של אלוביץ'.


 

בנימין נתניהו ועו"ד בועז בן צור צילום: ראובן קסטרו

החקירה הנגדית בעדות אבנר בורוכוב החלה

לאחר הפסקה קלה, בה דנו השופטים בלשכתם בדיון סגור, החלה החקירה הנגדית בעדותו של עורך וואלה לשעבר, אבנר בורוכוב. בחקירה הנגדית חוקר עורך הדין בועז בן צור את העורך לשעבר.

עו"ד בן צור: "האם אתה יודע על קשריו הכתובים של אילן ישועה עם שורה של פוליטיקאים בענייני סיקור?".
בורוכוב: "אני יודע תיאורטית שאפשר לפנות אליו בנושאים מסוימים, אבל אני לא מכיר משהו קונקרטי. בתור מי שהיה מנהל מחלקת החדשות, לא התבקשתי לסיפור מוטה כזה כלפי מסוקר אחר, אני לא מכיר עוד. הוא לא שיתף אותי בזה".
בן צור: "אתה יודע שהיו לו קשרים עם דוברים של שרים?".
בורוכוב: "אני לא יודע על הקשרים. אני יודע להעיד על אופי הסיקור בוואלה".

מתן וסרמן
שרה ויאיר נתניהו צילום: הדס פרוש, פלאש 90

"נוהל נתניהו"

כאשר נשאל העד בורוכוב כיצד קובעים איזו ידיעה לעלות באתר, הוא ענה: "בודקים האם הסיפור בלעדי לנו או לא, לצד החשיבות של העניין הציבורי יש את מרכיב הרייטינג. זה כמובן לא השיקול היחיד". הוא הוסיף: "לעיתונאי היה חופש מוחלט עד שזה הגיע לראש הממשלה ובני משפחתו. אף אחד לא עומד עם סטופר לראש דסק, אף אחד לא אומר לך איפה המיקום של ידיעה ולכמה זמן. זה חריג לחלוטין, סומכים על השיקול של ראש הדסק".

בתוך כך, הזכיר: "היה צנזור ביקורת על רה"מ ובני משפחתו, הנחתות של אייטמים על אשת רה"מ, בלי שיש לי יכולת להתנגד לזה", וציין כי כל ידיעה על משפחת נתניהו עברה דרך העורך הראשי לבדיקה - "נוהל נתניהו".

מתן וסרמן
בנימין נתניהו צילום: יונתן זינדל פלאש 90

"שום מסוקר אחר באתר לא קיבל יחס דומה"

כאשר נשאל האם מסוקר אחר בוואלה זכה ליחס דומה ליחס בעניינו של ראש הממשלה, ענה העד כי "שום מסוקר אחר בוואלה לא קיבל יחס דומה למה שקיבל נתניהו". 

הוא הסביר: "זה היה חריג בכל קנה מידה, שיטתי. עורך ראשי יכול לבקש מהכפופים אליו מטלה כלשהי, תמיד מתנהל דיון ענייני, מקצועי, בנושאים האלה זה היה כי צריך. שום ניסיון להראות שיש כאן שיקולים מקצועיים".

מתן וסרמן
אריאל שרון ובנימין נתניהו בכנסת צילום: פלאש 90

"תמונה של רה"מ ורעייתו במקום קבר אריאל שרון בהלוויתו - תלוש לחלוטין"

בורכוב נשאל על סיקור הלווייתו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, שמת בשנת 2014. בורוכוב תיאר כי העורכים שהיו במשמרת בזמן ההלוויה נדרשו להחליף את התמונה באתר הבית מתמונה של גלעד שרון מספיד את אביו לתמונה בה נראים נתניהו ורעייתו לצד סגן נשיא ארה"ב דאז, ג'ו ביידן.

"זו הייתה משמרת ערב מאוד לחוצה, שידור חי מהמקום", סיפר. "הכותרת החיצונית שצמודה לתמונה מדף הבית הייתה מההספד של גלעד בנו - "אבא אהוב, חזרת הביתה", הייתה תמונה של גלעד מעל קבר אביו. במהלך הערב, התקבלה בקשה להחליף לתמונה של ראש הממשלה, אשתו וג'ו ביידן, אז, סגן נשיא ארה"ב".

מתן וסרמן

"נדרשנו להסיר כתב על דוח העוני - כדי לא לפגוע בקמפיין הליכוד"

בורוכוב סיפר כי עלתה לאתר כתבה שהייתה קשורה לדוח העוני, ובמקביל הליכוד פרסם קמפיין בחירות בוואלה. בעקבות הקמפיין, נדרש האתר להסיר את הידיעה. "מדובר בהרבה כסף וצריכים להיות רגישים", אמרו לצוות העורכים. "באותו רגע כעסנו, רתחנו, אבל חשבנו שזה נקודתי ולא מעבר לזה", סיפר. "בפעם הראשונה נדרשנו להסיר ידיעה, למחוק אותה לגמרי".

מתן וסרמן
אתר וואלה צילום: פלאש 90

"ההתערבויות בוואלה לטובת נתניהו היו על בסיס יומי"

הוא סיפר על ההתערבויות החריגות באתר וואלה! לטובת נתניהו, ואמר: "ברגע שהדרישות לפרסם כתבות מחמיאות לשרה נתניהו הפכו להרגל, לקחתי את הדברים עליי. לא הרגשתי בנוח עם הדברים שאני עושה אבל מצד שני לא רציתי להנחית על העורכים מתחתיי דברים שאין להם שום הצדקה עיתונאית".

עוד הוסיף: "בתקופות השיא, ההתערבויות בוואלה היו על בסיס יומי.  וכשאני אומר התערבויות, אני מדבר על כל סוגי ההתערבויות: צנזור ביקורת כלפי ראש הממשלה ומשפחתו, אייטמים שמחמיאים לרטש הממשלה ולמשפחתו, ודרישה לבקר לפגוע ביריבים פוליטיים של ראש הממשלה".

מתן וסרמן
אבנר בורוכוב צילום: אבשלום ששוני

עדותו של אבנר בורוכוב בדיון בתיק 4000 החלה

אבנר בורוכוב, לשעבר סגן ראש מערכת החדשות בוואלה, החל להעיד בבית המשפט המחוזי בירושלים. את בורוכוב חוקרת עו"ד יעל שחף מפרקליטות מיסוי וכלכלה.

תחילה, הוא סיפר על עבודתו בתקופת כתב האישום כאשר שימש ראש דסק חדשות ב"וואלה", וב-2013 מונה לתפקיד סגן ראש מערכת החדשות בוואלה, כך עד שנת 2018. והוסיף כי היום הוא עובד כסגן עורך מוסף שבעה ימים של ידיעות אחרונות. לאחר מכן, סיפר העד על ההתערבויות החריגות בוואלה לטובת נתניהו ומשפחתו ללא הצדקה עיתונאית וללא אדם אשר יודע להסביר את ההצדק העיתונאי. 

מתן וסרמן
בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים. צילום: ניברן ברודקאסט
עובדות חשובות