עדכונים חיים

העימות הצחוק של מילצ'ן ובקשת התביעה: היום הראשון של העדות

המיליארדר עלה על דוכן העדים במסגרת תיק 1000. במהלך העדות, אישר שנתן לרה"מ שמפניות ותכשיטים: "הוא אמר שמותר לתת מתנות לחברים" | סיכום היום הראשון

ארנון מילצ'ן ארנון מילצ'ן (צילום: שאול אדר, וואלה!)

המיליארדר ארנון מילצ'ן, המפיק האמריקאי־ישראלי, עלה היום (ראשון) בברייטון שבאנגליה על דוכן העדים במסגרת משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו והחל במתן עדותו בתיק 1000 הידוע גם בכינוי "תיק המתנות". עדות מילצ'ן משמעותית מאוד שכן לפי כתב האישום, מילצ'ן מימן את אספקת השמפניות והסיגרים לבני הזוג נתניהו, בתמורה לכך שנתניהו יפעל לקדם את הארכת הפטור ממס לתושב חוזר, הטבה שיש לה ערך כלכלי רב עבור מילצ'ן.

במהלך העדות אמר מילצ'ן כי "ביבי אמר שהוא בדק את העניין עם יועץ משפטי והוא קיבל אישור שמותר לקבל מתנות מחברים. הכוונה ליועץ המשפטי לממשלה".

מילצ'ן מעיד בבריטניה לאחר שבית המשפט אישר את בקשתו להעיד מרחוק מטעמים רפואיים. העדות מועברת בשידור ישיר לאולם בית המשפט המחוזי בירושלים והיא סגורה לקהל הרחב ולסיקור התקשורת. רק קרובי משפחה של הנאשמים יוכלו להיות בחדר בזמן שמילצ'ן יעיד, ובהם רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו שהגיעה לברייטון לצפות בעדות.

עדות מילצ'ן תימשך עשרה ימים - בימים ראשון עד חמישי במשך שבועיים רצופים, בין 12:00 ל־18:00 לפי שעון ישראל. הפרקליטים והסנגורים נסעו לבריטניה לחקור את מילצ'ן, ובבית המשפט המחוזי בירושלים צופים בעדות באמצעות שיחת סקייפ.

הסתיימה עדות מילצ'ן להיום

מתן וסרמן

מילצ'ן: "אמרתי שהגעיל אותי המצב שנקלעתי אליו, ואז ביקשתי למחוק את המילה 'מגעיל'"

מילצ׳ן: ״ביקשתי למחוק את המילה ׳מגעיל׳ (בנוגע לתכשיט של שרה נתניהו) והם (החוקרים) לא הסכימו״. חדד התנגד.
שופטת: "אישרנו את השאלה, שהעד ישיב".
בר-עם: "מה הרגשת מר מילצ'ן?"
בן ארי: "מה הרגשת לגבי התכשיט?"
מילצ'ן: "אמרתי שהגעיל אותי המצב שנקלעתי אליו, ואמרתי... וביקשתי למחוק את המילה מגעיל והם סירבו".

מתן וסרמן

מילצ'ן על התכשיט: "ביקשתי מנתניהו שיבדוק עם היועמ"ש - אמר שמותר שקיבל אישור"

התובעת שואלת את מילצ'ן על פרשת התכשיט ששרה נתניהו ביקשה. מילצ'ן סיפר: "שאלתי את ביבי אם זה לא מסוכן או לא, אמרתי לו שתיקח חוות דעת מהיועץ המשפטי, הוא חזר אלי ואמר שקיבל אישור מהיועץ המשפטי".
השופט בר-עם: "אישור למה?"

מילצ'ן: "התשובה היתה שמותר לתת מתנות לחברות, התשובה של ביבי מצטט יועץ משפטי. שקיבל אישור מהיועץ המשפטי לממשלה. שאין בעיות... ואפשר לקנות. חברים מותר לתת מתנות, ואין גבול, אין מספר שאומר, עד כאן. אז רק תוודא שתשמור על עצמך שלא תסתבך". עוד אמר: "חושב שקנינו. אבל קנינו בהנחה שיש אישור".

מתן וסרמן

התביעה במשפט ראש הממשלה הגישה בקשה להאצת הליכים

התביעה במשפט ראש הממשלה הגישה לבית המשפט לפני זמן קצר בקשה להאצת ההליכים ולקיום דיונים גם בימי הפגרה. בנוסף, מבקשת התביעה, כי "לאור ההדלפות המגמתיות מהשיח שהתקיים בפני השופטים, כי מעתה ואילך שיח שכזה יתקיים בפומבי באולם בית המשפט ובליווי פרוטוקול".

מתן וסרמן

"דף שנתתם לעד ולא עבר בכלל להגנה? זה פשוט מדהים!": עימות נוסף בין התביעה להגנה

השופטת -פלדמן לעד: "אנו יוצאים מנקודת הנחה שאתה לא יכול לזכור הכל ולא מצפים שתזכור הכל, עברו הרבה שנים. ככל שיש צורך ירעננו את זיכרונך אבל זה בסדר גם אם אתה לא זוכר. האם אתה מדבר על התכשיט שנקנה על ידי אלינור ומשהו שקשור לנווה צדק?".

מילצ'ן: "זה מה שרציתי להציץ בנייר. יכול להיות שזה שני אירועים שונים או אירוע אחד אני לא זוכר". עו"ד חדד מתנגד, ועימות נוסף פורץ בין חדד לבן ארי. חדד: "תגידו אתם מגלים לנו על דף שנתתם לעד ולא עבר בכלל להגנה? זה פשוט מדהים!". 

מתן וסרמן

"אוי אוי אוי": עימות חריף באולם בין עו"ד חדד לבן ארי, מילצ'ן התפוצץ מצחוק

עימות חריף פרץ בין עו"ד חדד לבן ארי לאחר שהתובעת שאלה את מילצ'ן  מה הוא זוכר לגבי היקף צריכת השמפניות בבית ינאי. 
עו"ד חדד מתנגד: "נדמה שהשאלה הזו נשאלה, מזמנים פה עדות סברה שיראו לי איפה הייתה שאלו כזו. כתוב פה משהו על כמה צרכו באירועים? איפה זה כתוב? קרה פה דבר חמור". 
עו"ד בן ארי לעגה: "אוי יו יו" (בזלזול)
עו"ד חדד: "שזה ירשם לפרוטוקול האירוע הדי ביזארי הזה".
מילצן (לא מתאפק ומחייך לאור המחזה): "וואי איזה סרט. זה לא סרט, זו סדרה". צחוק באולם בירושלים. בן ארי: "אני מבקשת מהעד לא להעיר".
חדד: "התביעה אמרה להגנה "אוי אוי אוי".
מילצ'ן: "אמרה לו אוי אוי אוי (מתפוצץ מצחוק)". בינתיים השופטים מסדירים שקט באולם. מילצ'ן על הגל: "למה מחכים? לעוד אוי אוי אוי?".

מתן וסרמן

התביעה ביקשה: "ששרה נתניהו לא תעשה פרצופים לעד"

התובעת: "אני מבקשת להגיד שהגברת נתניהו יושבת באולם פה איתנו ונמצאת בקשר עין כל הזמן. אני מבקשת לומר שאסור לעשות פרצופים לעד ולא לרמוז לו כל דבר". 
עו"ד חדד: "אני לא שמעתי ולא ראיתי על איסור להיות בקשר עין עם העד. אני אפילו לא יודע מה זה אומר. אלא אם גברת נתניהו צימחה עיניים בגב, אין בזה שום דבר חוץ מזה שזה מעיד על החקירה הראשית של הפרקליטות. איזה מן טענה זו להגיד שבגברת נתניהו משפיע על העד בקשר עין? מה זה הדבר הזה?"
השופטת פלדמן: "התביעה ביקשה משהו".
מילצן: "מה לעשות? להסתכל על הגג?"
השופטת פלדמן: "אנחנו לא יכולים לדעת מה קורה בדיוק באולם".
עו"ד חדד: "אף אחד לא עשה פרצופים, עושה פרצופים או יעשה פרצופים, תהא ההגדרה של עושה פרצופים אשר תהא".

מתן וסרמן

מילצ'ן: "זה לא היה בדיוק בראש מעייני, אמרתי להדס קליין לתת לראש הממשלה ורעייתו מה שהם רוצים"

תובעת: "כשאתה אומר קנינו, מי קנה?".
מילצ'ן: "הדס קליין. אני לא הלכתי כל יום וקניתי ועשיתי. עם כל הכבוד של כולנו הייתי בלוס אנג'לס עם ילדים קטנים עם המון סרטים על הראש וזה לא היה בדיוק בראש מעייני לשים את זה בראש ולכן נתתי להם לתת לראש הממשלה ורעייתו מה שהם רוצים".

תובעת: "קרה שנתניהו קיבל סיגרים מסוג אחר שהוא רצה?"
מילצ'ן: "הוא רצה קוטר 56 ולא 54. הייתה הערה, דאגתי שיקנו את הקוטר הנכון". 

מתן וסרמן
שרה נתניהו באולם בו מעיד ארנון מילצ'ן צילום: פול אורן בן חקון, פלאש 90

מילצ'ן: "פעם אחת השתעשענו ושמנו סוג אחר של שמפניה - שרה עלתה על זה מיד"

התובעת שואלת את מילצ'ן אם ידע איזה סוגי סיגרים מבקש ממנו נתניהו. מילצ'ן השיב "קובנים, לא זוכר איזה סוג בדיוק, אני לא עישנתי בחיים שלי סיגרים אז אני לא יודע". 

התובעת: "ושמפניות?"
מילצן: "צרפתיות". 
תובעת: "אתה זוכר סוג אחר של שמפניה ושמעת אחרי זה טרוניות?".
מילצ'ן: "פעם אחת השתעשענו ושמנו סוג אחר של שמפניות אבל מיד גיברת נתניהו תפסה שזה לא השמפניה הנכונה. חייכנו והחלפנו".

מתן וסרמן
נתניהו בבית המשפט צילום: ATEF SAFADI/Pool via REUTERS

מילצ'ן: "הנחיתי את הדס קליין ויונתן - כל מה שראש הממשלה ורעייתו רוצים תעשו"

התובעת שאלה: "האם יש בקשות מבני הזוג נתניהו גם שאתה לא בארץ?".
מילצ'ן: "אני מניח שכן, לא אמרו לי כל פעם מה נתנו".
התובעת: "האם היו לך שיחות עם הדס קליין או יונתן של בקשות של סיגרים או שמפניות?"
מילצן: "לא היו לי שיחות, כי הם קיבלו קארט בלאנש (צ'יק פתוח) זה לא היה בדיוק בראש מעייני לשמוע דיווחים. נתתי להדס קליין יד חופשית כי לא הייתי בארץ. אמרתי לה - מה שרה"מ צריך או רוצה - קארט בלאנש". 
התובעת: "מה ההנחיה שהם קיבלו ממך?"
מילצ'ן: "כל מה שראש הממשלה ורעייתו רוצים תעשו".

מתן וסרמן
נתניהו בבית המשפט צילום: פול אורן בן חקון, פלאש 90

מילצ'ן: "ביבי אמר שמותר לתת מתנות לחברים"

איש העסקים ארנון מילצ'ן אמר בעדותו כי בתקשורת בינו לבין ראש הממשלה ורעייתו היו קודים מוסכמים: "סיגרים זה 'עלים', שמפניה זה 'ורודים'. לפעמים אני הצעתי ולפעמים ביבי היה שואל אם יש עלים. הוא אמר שחוץ מהגבלה על מתן בית - מותר לתת מתנות לחברים, האווירה הייתה נינוחה, לא אווירה של עבירה. האמנתי לו, לא הכרתי כנראה את החוק".

מתן וסרמן

בן ארי תוקפת את עו"ד חדד: "אתה שותל גרסה לעד"

מילצ'ן מאשר את עניין החולצות, עו"ד חדד מתנגד וטוען כי זה לא מופיע בכתב האישום. התובעת מציג את הסעיף, חדד מתנגד. בן ארי: "זה לא יכול להמשיך ככה. אתה שותל גרסה לעד". חדד: "אולי כדאי להוציא את העד החוצה בכל התנגדות". בן ארי: "קליין נחקרה גם על הנושא הזה יש משמעות לדבר הזה בנקודה הזו".

מתן וסרמן
בנימין נתניהו צילום: פול אורן בן חקון

מילצ'ן מאשר: "נתתי סיגרים, שמפניות ואולי גם תכשיטים"; נתניהו יצא מהאולם בי-ם

מילצ'ן טוען שהתבקש לשחרר את עו"ד בן צור מייצוג: "לארי אריסון הוא מעריץ עדיין של נתניהו ומכוון שאנחנו חברים, לארי התקשר וביקש לשחרר את בועז בן צור מכיוון שהיה לנו הסכם שהוא מגבה אותי עד סוף הבלגן.  ואני מיד אמרתי כן". לשאלת איזה מתנות נתן לבני הזוג נתניהו, השיב: "לא זוכר". אישר שנתן סיגריות ושמפניות ואמר כי הוא "חושב שנתן תכשיטים". 

מתן וסרמן

מילצ'ן: "לארי אריסון ביקש לשחרר את בועז בן צור מייצוג"

מילצ'ן: "לארי אריסון הוא מעריץ עדיין של נתניהו ומכיוון שאנחנו חברים, לארי התקשר וביקש לשחרר את בועז בן צור מייצוג מכיוון שהיה לנו הסכם שהוא מגבה אותי עד סוף הבלגן.  ואני מיד אמרתי כן". 

מתן וסרמן

מילצ'ן: "לא יכול לפרט כמה דברים עשינו בלי פרסום למען המדינה"

מילצ'ן מציג תמונה שלו עם יאיר לפיד, נתניהו ואישים נוספים. בן ארי: "לאיזה צורך הייתם נפגשים בבית ינאי?", מילצ'ן: " הייתה פגישה למשל שהייתה קשורה בנושאי תקשורת היא נערכה בבית ינאי יחד עם פילבר נדמה לי". בן ארי: "למה היה לך חשוב הקשר עם נתניהו", עו"ד חדד קוטע: "שאלה הזו שאלה מנחה. הוא אמר שהם היו חברים טובים כמעט אחים".

בן ארי: "אני מתנגדת להתנגדות כיוון שבהתנגדות שתל חדד את התשובה שהוא רוצה לשמוע מהעד. עו"ד חדד יודע היטב מה נאמר בעניין הזה ובריענון הזיכרון אני מבקשת שבית המשפט יורה לו גם כשהוא מתנגד לא לומר גרסה". חדד ממלמל "שקרים".

מתן וסרמן

מילצ'ן: "נתניהו דאג שהדס קליין יודעת יותר מדי"

מילצ'ן בעדותו: "ביבי חשב שהיא יודעת יותר מידי דברים שלא קשורים לעזרה שלי אלא שהיא יודעת גם כל מיני דברים ביחסים שלי עם ביבי לאורך השנים. אז הוא דאג , זה הוא דאג, שיכול להיות שלא כדאי להמשיך את העסקתה כי היא יודעת יותר מידי". בהמשך סיפר כי התדירות של הפגישות הייתה גבוהה מאוד והם נערכו בירושלים, בקיסריה ובבית ינאי. 

מתן וסרמן

"אני אעזוב חזרה לארץ": עימות בין עו"ד חדד לליאת בן ארי

התובעת ליאת בן ארי שואלת את מילצ'ן האם הוא מחזיק בתים בישראל, מילצ'ן משיב בחיוב. לשאלת תחזוקתם עונה: "יש את הדס קליין ויונתן חסון". עו"ד חדד מתנגד: "לבוא לשאול איך משלמים צ'קים ומזומן", השופטת פלדמן משיבה: "עו"ד חדד הלאה", חדד עוקץ בחזרה: "אם לא נותנים לי אז בסדר אני אעזוב חזרה לארץ ונעשה את זה משם".

התובעת מציגה מוצגים לעד. עו"ד חדד: "נציין שהדברים לא הוצגו בחקירה ויש לנו הסתייגויות". התובעת מבקשת ממנו לראות אם יש את חתימתו על המוצגים, מילצ'ן משיב בחיוב. בן ארי:  "תסביר לנו למה יש את האישור שלך? למה חתמת על זה?", מילצ'ן: "אני לא נותן יד חופשית, אז אני גם חייב לדעת מה קורה. אני לא יכול שיש פתאום מוציאים זה ומוציאים זה. ביקשתי מהדס לקבל את הטבלאות האלו".

מתן וסרמן

מילצ'ן: "לא ביקרתי בארץ מאז החקירות שעברתי"

בתחילת הדיון נרשמה מתיחות בין התובעת, עו"ד ליאת בן ארי, לבין סנגורו של נתניהו, עמית חדד. בן ארי ביקשה להודיע כי היועמ"ש הקודם, אביחי מנדלבליט, החליט לסגור את התיק נגד מילצ'ן, אך חדד התפרץ לדבריה ואמר "אני לא מכיר דבר כזה". עוד ביקשה בן ארי לציין בפרוטוקול כי הגברת נתניהו נוכחת באולם. בהמשך, צעקה בן ארי: "עמית אני מבקשת ממך להתאפק", וזה השיב לה: "בלי לחץ מיותר".

בתחילת העדות, חקרה בן ארי את מילצ'ן על תכיפות ביקוריו בישראל. מילצ'ן הוא תיאר כי לא ביקר מאז החקירות שעבר. "עם כל הבלאגן שהיה, ויש לי שני ילדים קטנים, החלטנו שהם ילכו לחינוך כמו שלי היה באנגליה", הסביר. "לא רצינו לחשוף אותם לכל ההתקפות ולהסביר להם מה זה". 
 
 

מתן וסרמן
יאיר לפיד מוסר עדות במשפט נתניהו (צילום: רויטרס)