עדכונים חיים

מגל העיד על כתבה שפורסמה בוואלה: "ישועה ביקש להתייחס בזהירות לשרה נתניהו"

העיתונאי ינון מגל חזר אל בית המשפט והעיד בתיק 4,000 במשפט ראש הממשלה בנימין נתניהו. במהלך עדותו, טען: "בתקשורת משרתים את השמאל, כשזה ימני אומרים 'שופר'"

ינון מגל ינון מגל (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
פוסט נעוץ נעוץ
ינון מגל צילום: Chaim Goldberg/Flash90

חזר לבית המשפט: ינון מגל העיד במסגרת תיק 4,000 במשפט נתניהו

עדותו של של העיתונאי ינון מגל נמשכת היום (שני) במסגרת תיק 4,000 במשפט נתניהו. כמו כן, צפויה להיערך גם עדות של אחד החוקרים בחקירה, במהלכה הוא יפרט על אופן ניהול החקירה. 

ינון מגל העיד: "נתתי את הכותרת על יאיר נתניהו והגויה, כי זה השתלב באג'נדה"
ינון מגל בהתבטאות מפתיעה: "בן כספית צודק לגבי הביקורות על נתניהו"

מתן וסרמן

מגל טען: "לא מצליח להיזכר בכותבים ימניים בוואלה" - ובית המשפט הציג רשימה ארוכה

התובעת ציינה כי בחקירה הראשית מגל אמר כמה אמירות לגבי הכותבים ב"וואלה", כגון "המערכת כולה הייתה אנשי שמאל". "בחקירה הנגדית הלכת לטעמנו צעד נוסף קדימה, בעקבות שאלות ההגנה, ואמרת שאתה 'לא מצליח להיזכר באף כותב טור פוליטי ימני'", סיפרה תירוש. "כשנתת דוגמא, סיפרת שהבאת את מנחם בן, אבל שהוא היה כותב 'מקורי כזה', לא התייחסת לימניות שלו, ואמרת שהבאת טור של איתמר בן גביר ושהסגנים שלך עשו לך שיחת איפוס. אז אני אראה לך עכשיו טורים שפורסמו באתר בזמן תקופתך באתר", קראה.

התובעת: "הראשון שאני אציג לך שכתב כמה טורים בוואלה, כמעט מדי חודש, בתקופתך, זה שמעון ריקלין - אתה זוכר את זה?".
מגל: "האמת שלא ממש, אבל יכול להיות".
התובעת: "אני רוצה להציג לך את אריה אלדד, כתב כמה טורים. מיכאל בן-ארי, איילת שקד, ניסן סלומיאנסקי, מאי גולן, רונן שובל, דני דנון, ועוד אנשי ציבור. דני איילון, לשעבר בישראל ביתנו, כתב באופן קבוע באתר. מנחם בן כתב באופן קבוע באתר, ואני יכולה להראות לך בנושאים פוליטיים, הוא מגלה עמדות ימניות. חיים שיין, מוכר לך?".
מגל: "כן, מ'ישראל היום'".
התובעת: עקיבא לם? עומר דוסטרי כתב כמה טורים, שהגיע מרן ברץ, אתה זוכר את כל אלה? ויש עוד".
מגל: "אני לא זכרתי".
תובעת: "ליטל שמש".
מגל: "כן, אבל את מבינה שגם אם ליטל שמש כותבת, אז אם בסוף מתפרסמים כזה מספר של טורים, ומנגד כזה מספר של טורים...".
תובעת: "אני לא שאלתי על תמונת האתר, אני מדברת על האופן שבו אתה מעיד כאן, מר מגל. אמרת שאתה לא יכול להיזכר באף כתב פוליטי ימני, ואני מראה לך קלסר של דוגמאות של אנשים שאתה מכיר היטב, כשאף אחד אתה לא מצליח להיזכר בו".
מגל: "אני יודע איך לא זכרתי? לא זכרתי. זכרתי רק את דני איילון", אמר וציין: עכשיו הייתי מבקש מאבירם שאני רוצה יותר כותבים ימניים".

מתן וסרמן

טענה נגדית? בית המשפט הציג כי מגל טען בעבר ל"חריגות" בנוגע לנתניהו - ואז טען בדיוק ההפך

בשאלה נוספת לנחקר, תירוש הזכירה ציוץ של מגל מחודש ספטמבר 2021, שהוצג לו בחקירה הנגדית, ובו נכתב כי "הפרקליטות מדברת על היענות חריגה בתיק וואלה, היא מדברת שמה שהיה חריג הוא שנתניהו היה צריך לדרוש ולהתחנן, ואילו לפולטיקאים אחרים הדלת הייתה פתוחה".

היא קראה: "הציגו לך ציוץ שלך, בעניין הזה אתה אישרת אותו ואמרת 'למה זה חורג שיש כאלה שנחשבים לטוב וכאלה שנחשב לרע שזה נתניהו?'. להשלמת התמונה, אני מבקשת להשמיע לך אמירה אחרת שלך שאותה ההגנה לא הביאה, שמשתמשת באותה מילה של 'חריגות', ותראה איך אתה משרטט אחרת לחלוטין את החריגות - אמירות שלך מיום 4.1.21, תוכנית רדיו שלך, שבו אתה בעצמך מתייחס לחריגות בוואלה ולנתניהו, אבל שם את החריגות על מקום אחר - בראיון שלך ושל יריב אופנהיימר בתכנית ב-103fm עם עו"ד שמחה רוטמן, דאז מהתנועה למשילות ודמוקרטיה.

מתן וסרמן

"על פרס לא הייתם עושים כותרת כזו"

התובעת הציגה לינון מקרה בו הוצגה לו כתבה על עלות הסוויטה של נתניהו, וציינה כי הוא אמר אז כי "על פרס לא הייתם עושים כותרת כזו".
"אני מבקשת להציג לך כתבה מחומר החקירה: "מבקר המדינה יבדוק את הוצאות בית הנשיא", שעלתה לכותרת הראשית בוואלה, ומאמר נגד פרס, שציינה כי "עלה גבוה בהומפייג' וואלה" עם הכותרת "חגגן בלתי נלאה", על פרס, על משקל "חתרן בלתי נלאה". אז לנוכח הדברים האלה, מה אתה אומר - עד כמה הייתם מעלים כתבה כזו על פרס?".

מתן וסרמן

אירוע דוח המבקר - "הנרות והמים" ו"הטורים שהוסתרו"

התובעת הזכירה למגל הנחקר כי ההגנה הציגו לו במהלך החקירה הנגדית כי אצלו אירוע דוח המבקר - "הנרות והמים", מה-2 לדצמבר 2013, פורסם בצורה מאוד "אנטי-נתניהו", לדבריה. "למשל, הפרידו לשתי כתבות - נרות ומים - ואמרו לך ש'סביר לפרסם את זה יחד', ואז טורים של אולמרט ודפני ליף שתוקף את נתניהו, הוצג לך ש'הכל בחירה של וואלה שמייצגת כיוון מסוים'. אתה אישרת את הדברים, אמרת ש'זה מוגזם ומנפח וחלק מפסטיבל תקשורתי', ואישרת שזו בחירה".

היא הסבירה: "ראשית, ביחס לטור של דפני ליף, אני מציגה לך תכתובת מתוך קבוצת פייסבוק של העורכים בוואלה (מתוך חומר החקירה) שבה בהמשך לדיון על התערבות באייטמים שקשורים לדוח המבקר כתב אבנר בורוכוב: 'דרשו שהטור של דפני לא יראה הומפייג'. שנית, יום למחרת הפרסום על דוח המבקר אתם מפרסמים טור של יורם דורי שלא הוצג לך, שבו ביקורת על אלה שמבקרים את ההוצאות של נתניהו. שלישית, וואלה לא מעלים את הטור של אולמרט, אלא מעלים את התגובה של נתניהו לאולמרט. אחרי הדברים שהצגתי לך, אני שואלת שוב - האם ההתייחסות של האתר לאירוע הייתה קיצונית מוגזמת ומנופחת כמו שאישרת, כשלא הוצגה התמונה במלואה?".

מתן וסרמן

מגל על כתבה שפורסמה בוואלה: "זה היה במסגרת הבקשה של ישועה להתייחס בזהירות לשרה נתניהו"

בהמשך לשאלה מהחלק האחרון של החקירה הנגדית לגבי אירוע מס' 1 בנספח, על ידיעה שעלתה באתר - פורבס: "שרה נתניהו האישה החזקה בישראל", ההגנה הראתה שזה בא ממייל של מגל לאילן ישועה.

תובעת: תסביר לנו למה אתה כותב בתחילת המייל לאילן ישועה - "דחוף, צריך לעלות עד 12". למה אתה מעביר למנכ"ל ידיעה דחופה?

מתן וסרמן

ינון מגל עלה לדוכן העדים

ינון מגל עלה לדוכן העדים לחקירה נגדית של עו"ד בעז בן צור.

בן צור: "חידוד תסכים אתה שעתה כעיתונאי אתה יכול לקבל פניות לגבי סיקור, לפעמים פונים יועצי תקשורת שיודעים את כללי הפנייה. יכולים לנסח הודעה לעיתונות. מכירים את הדיאלקטיקה".

מתן וסרמן

פקד עומר יוחנן על החקירה של איתן צפריר: "הייתה לא פשוטה"

פקד עומר יוחנן: "היה חוקר בלהב בצוות החקירה המשולב עם רשות ניירות ערך על תיק 4000. מספר שהיה חלק מקבוצת חוקרים שערכה בדיקות של הבקשות לסיקור שהופיעו בטלפון של אילן ישועה, לפי תאריך ושעה - ולאחר מכן בדקו מה קרה באתר (למשל האם הבקשה נענתה) על ידי בדיקת אתר בשם past pages שמציג איך נראה ההומפייג' של וואלה בעבר, אחת לשעה".

פקד עומר יוחנן על החקירה של איתן צפריר (ראש מטה שר התקשורת נתניהו במשרד התקשורת בתקופה הרלוונטית): "החקירה של איתן צפריר הייתה לא פשוטה, היא הייתה מאוד ארוכה, כי כל שאלה ששאלנו אותו הוא אמר "אני לא זוכר", היה משנה גרסאות תוך כדי, חקירה מאוד ארוכה שלא יותר מדי התקדמה כי הוא לא שתף פעולה".

מתן וסרמן

חוקר המשטרה עומר יוחנן ייחקר בחקירה נגדית

חוקר המשטרה עומר יוחנן ייחקר בחקירה ראשית וחקירה נגדית על ידי חוקרת מטעם הפרקליטות עו"ד יעל שחף. יוחנן היה שותף בין היתר בחקירת דנה נויפלד ואחרים, וגם היה שותף בבדיקה של אתר וואלה, האם דרישות נענו, כתב מזכרים שאותם התביעה ביקשה להגיש. 

מתן וסרמן
מתן וסרמן מדווח ממשפט נתניהו צילום: מתן וסרמן