עדכונים חיים

בן גביר: "לפני 20 שנים היה צריך לפסול אותי - אבל השתניתי"

בג"צ דן בעתירה שהוגשה נגד מינויו של בן גביר לתפקיד השר לביטחון לאומי. נציגת הפרקליטות טענה: "ההחלטה לוקה בקשיים - אך לא חצתה את הרף המשפטי של חוסר סבירות קיצונית"

איתמר בן גביר איתמר בן גביר (צילום: אריק מרמור, פלאש 90)

בג"צ דן היום (שני) בעתירה שהוגשה נגד מינויו של איתמר בן גביר לתפקיד השר לביטחון לאומי. הדיון הועבר לציבור בשידור חי השר בן גביר ייצג את עצמו במהלך הדיון. 

בעתירה בנושא, שהוגשה בין היתר על ידי ארגון תג מאיר עוד טרם המינוי הרשמי, נטען כי ההחלטה למנות את בן גביר לשר לביטחון לאומי לוקה באי סבירות קיצונית, שכן ראש הממשלה בנימין נתניהו לא שקל את מכלול השיקולים המתחייבים בנסיבות העניין. 

איתמר בן גביר, אילה בן גביר צילום: אריק מרמור, פלאש 90

בן גביר: "לפסול אדם מלהיות שר במדינת ישראל בגלל שהוא חבר של אדם?"

בן גביר: "כן, אני חבר של בנצי גופשטיין. אנחנו חלוקים על דברים, אבל חברים ואני לא מתבייש בזה. היישמע כדבר הזה? לפסול אדם מלהיות שר במדינת ישראל בגלל שהוא חבר של אדם? לפני 20 שנים היה צריך לפסול אותי מלהיות שר - אבל השתניתי".

בהמשך התייחס לטענות הפרקליטות ואמר כי "המדינה מספרת שיש תיק בחקירה על איומים נגד מה'מאבטחים' בחניון. למה לא לספר שאחד מהם הוא פעיל חמאס והשני ישב 11 חודשים בכלא על זריקת בקבוקי תבערה? למה לא לספר שהמשטרה המליצה לסגור את התיק?" נציגת המדינה השיבה: "אני לא חושבת שהעמדה הזאת רלוונטית בטרם התקבלה החלטה סופית בתיק".

אברהם בלוך
איתמר בן גביר צילום: צילום מסך

בן גביר: "מנסים להכניס את בית המשפט למדרון חלקלק של התערבות במגרש הפוליטי"

השר איתמר בן גביר: "הוגשה עתירה על השקפת עולם. הם כבר לא מדברים על העבר הפלילי שלי, אלא על הדעות שלי. מנסים לפרשן אותי, לעשות משטרת מחשבות. אני מתקומם מכך שבלי להניד עפעף חברי טען שאני אמרתי שערבים הם מחבלים. אני השר לביטחון לאומי גם של הערבים. אני נלחם על משמר לאומי גם בשביל הערבים. כשאני אומר מחבל אני מתכוון למי שרוצח יהודים - אני לא רוצה אותם כאן".

בן גביר לשופט העליון יצחק עמית: "אני רוצה לרצוח את איימן עודה ואחמד טיבי? אני הייתי צריך לעצור אותו? אדוני מכיר אותי שנים - אתה היית צריך לעצור את האמירות הללו". השופט עמית: טוב". בן גביר השיב: "מנסים להכניס את בית המשפט למדרון חלקלק של התערבות במגרש הפוליטי".

אברהם בלוך
עו"ד שוש שמואלי צילום: צילום מסך

נציגת הפרקליטות על מינוי בן גביר: "לוקה בקשיים, אך לא חצתה את רף חוסר הסבירות"

עו"ד שוש שמואלי, ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה: "יש צבר של עבירות הסתה והפרת הסדר הציבורי נגד בן גביר, ולא נכון להקל בכך ראש. עם זאת, חלפו 20 שנים מאז ביצוע העבירה האחרונה ו-15 שנים מאז ההרשעה האחרונה. יש לציין שיש תיק פתוח נגד בן גביר בחשד לאיומים בנשק על מאבטחים בחניון. באיזון בין מכלול השיקולים ההחלטה למנות את בן גביר לוקה בקשיים - אך לא חצתה את הרף המשפטי של חוסר סבירות קיצונית בכדי להקים עילה להתערבות שיפוטית במינוי".

אברהם בלוך
עו"ד אסף פינק צילום: צילום מסך

עו"ד פינק הציג תמונה של ברוך גולדשטיין שהייתה בסלון של בן גביר: "הוא תומך באדם שטבח במתפללים"

עו"ד אסף פינק: "זה שבן גביר יהיה שר זה לא רק לא דמוקרטי, אלא גם לא יהודי. לא שמעתי על התנצלות והכאת חטא מצד בן גביר על אמירות עברו, אלא סיפורים שהוא אדם אחר. אני נאלץ להציג את התמונה של ברוך גולדשטיין, שהייתה תלויה בסלון של בן גביר. יש פה צריך נפול, כתוב בתמונה 'תחת אשר קינא לאלוהיו תחת בני ישראל'. בן גביר מדבר על תומכי טרור? הוא הופיע באזכרה של תומך טרור והוא תומך באדם שטבח ב-29 מתפללים".

"הרב של בן גביר הוא זה שחתום על הכרוז שלא להשכיר דירות לערבים, שזומן לחקירה בעקבות הסכמה לספר תורת המלך וסרב להתייצב לחקירה. דב ליאור, זה המורה הרוחני של בן גביר. בשנת 2002 בן גביר החזיק שוטר בזמן שחבריו הרביצו לו. וזה השר לביטחון לאומי. אם הדבר הזה אפשרי, עברנו כל גבול".

אברהם בלוך
השופט יצחק עמית צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

בן גביר: "למי קראתי מחבלים?"; השופט עמית: "זה לא היה הטיעון"

השר בן גביר השיב לדברי העותרים: "למי קראתי מחבלים? עושים מבית המשפט קרקס. אני קראתי לכל הערבים מחבלים? יש כאלו שהם מחבלים, ויש מי שלא". השופט עמית השתיק אותו: "כעת חברך טוען. זה לא היה הטיעון, הבנת אותו לא נכון".

בן גביר מתפרץ: "אני מבקש הפסקה. אמרתי שאין לי בעיה עם כל הערבים, חברי מנצל....". השופט עמית משתיק את בן גביר פעם נוספת: "כמה טוב שלאדוני יש זכות תשובה".

אברהם בלוך
עו"ד גלעד ברנע צילום: צילום מסך

עו"ד גלעד ברנע: "מי שאמר שבן גביר לא יהיה חבר בממשלתו - זה נתניהו"

עו"ד גלעד ברנע: "אנחנו מדברים על שיקול הדעת של חבר הכנסת נתניהו בעניין הנקודתי של מינוי איתמר בן גביר לשר לביטחון לאומי. התשתית העובדתית הרלוונטית לא הייתה בפני נתניהו כשהחליט על המינוי. בן גביר צלח כחוד התער עתירות נגד התמודדות בבחירות, ונתניהו לא שקל אותן - למרות שהיה צריך לעשות זאת. לא הרי מועמד לח"כ כהרי מועמד לשר. המבחן שונה. קשה יותר לפסול אדם מלהיות חבר כנסת, אך עצם כך שאדם יכול להיות חבר כנסת אינו מכשיר אותו להיות שר. מי שאמר שבן גביר לא יהיה חבר בממשלתו - זה נתניהו".

"נתניהו יכול לומר שהוא שיקר לגבי אי מינוי בן גביר לשר בממשלתו, או שהוא שינה את עמדתו. הוא לא אמר דבר", הוסיף. השופט סולברג השיב: "שמענו שבן גביר חזר בו מדברים שאמר בנוגע לקהילת הלהט"ב".

אברהם בלוך