יפוצה ב-20 אלף ש"ח: בית משפט לתביעות קטנות בתל אביב קיבל היום (שלישי) באופן חלקי את תביעתו של נוסע עם מוגבלות, נגד חברת התעופה ארקיע קווי תעופה ישראליים בע"מ וחברת אירוהנדלינג בע"מ, המספקת שירותי קרקע בנתב"ג. בית המשפט קבע כי הנתבעות הפרו את חובותיהן לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ופגעו בזכויותיו של התובע, בעיקר לאחר נחיתתו בישראל. בשל כך, חויבו החברות לפצות אותו בסך 20,000 שקלים, לצד הוצאות משפט בסך 500 שקלים.
התובע, נכה פגוע ראש וגפיים המשתמש בקביים ובכיסא גלגלים, הזמין חבילת נופש ליוון. בעת ביצוע ההזמנה יידע את נציגת ארקיע כי הוא זקוק לסיוע בנמל התעופה, אולם לטענתו, בפועל לא קיבל את השירות לו היה זכאי. על פי התביעה, ביום הטיסה ליוון, ביקש לחזור אחורנית כדי לחפש גומי שנפל מקביו, אך נציגי שירותי הקרקע סירבו לעזור לו. בעקבות כך, במהלך שהייתו ברודוס נאלץ להסתובב עם קביים פגומים, מה שהוביל לנפילות, פציעות ותקלות בטלפון הנייד שלו.
התובע טען כי הקושי האמיתי החל עם נחיתתו בנתב"ג. לאחר הנחיתה, נאמר לו כי עליו להמתין לאמבוליפט למשך כחצי שעה עד שעה. לאחר המתנה של כחצי שעה, כשהמטוס כבר היה ריק וצוות הניקיון החל בעבודתו, נאלץ התובע להסכים שיורידו אותו בידיים אל האוטובוס שהסיע את יתר הנוסעים לטרמינל. אולם, כשהגיע לטרמינל, לא נמצא עבורו כיסא גלגלים כפי שהובטח, והוא נאלץ להמתין על שפת המדרכה במשך 20 דקות עד שקיבל סיוע.
השופטת נורית טביב מזרחי קבעה כי הנתבעות הפרו את סעיף 19(א) לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ואת תקנה 14 לתקנות הנגישות, המחייבת את מפעילי התחבורה הציבורית לספק שירותי נגישות לנוסעים עם מוגבלות באופן שוויוני, מכובד, עצמאי ובטיחותי.
בפסק הדין ציינה השופטת כי "אין חולק כי התובע הוא אדם עם מוגבלות אשר מגיעים לו שירותי סיוע בהתאם לתקנה 14 לתקנות". עוד הוסיפה כי "הפרת החובה למתן שירותי הנגשה בזמן סביר הביאה לפגיעה בכבודו של התובע ולתחושת השפלה".
השופטת דחתה את טענת הנתבעות כי מדובר בתקלה נקודתית וציינה כי "המילה 'תקלה' אינה מילת קסם המיישבת כל מצב". היא קבעה כי הנתבעות היו מחויבות לוודא שהתובע יקבל שירות נגישות מלא וכי לא היה מקום להורידו מהמטוס בצורה משפילה מול יתר הנוסעים.
בית המשפט ציין כי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מאפשר פסיקת פיצוי ללא הוכחת נזק, בשל חשיבות קיום החוק והגנה על כבודם של אנשים עם מוגבלות. "ראוי שחברות תעופה ידריכו את עובדיהן כיצד להעניק שירות ראוי לנוסעים עם מוגבלות וכי אי-עמידה בכך תגרור סנקציות", נכתב בפסק הדין.