תופעת גניבות הרכב, שהפכה כבר מזמן למכת מדינה, מזוהה כאחת הבעיות הקשות ביותר של משטרת ישראל בהתמודדות היום יומית שלה ובמיוחד אמורים הדברים בערים הסמוכות לקו התפר, לדרכי גישה זמינות ולנגישות אל אותם צירים המובילים בסופו של דבר אל שטחי יהודה ושומרון והרשות הפלסטינית.
על פי דוח נתוני הפשיעה של המשטרה, ברבעון הראשון של שנת 2024 נגנבו 334 כלי רכב בממוצע שנאמד על 3.7 כלי רכב ביום לעומת 332 ברבעון הראשון (חודשים ינואר עד מרץ כולל) של שנת 2025 הנוכחית וממוצע מותאם.
נתון זה מצביע לכאורה על כך ששנת 2025 תסתיים עם אותו מספר של גניבות רכב, קרי נתון מחריד שיעמוד על למעלה מ-1,300 גניבות כלי רכב בשנה, זאת במידה והמשטרה לא תעשה חישוב מסלול מחדש ותחליט על טיפול יסודי ברעה החולה הזאת.
למען ההגינות נציין כי בימים אלו שבהם המשטרה הפכה לשק החבטות של החברה בישראל, תוך שמוטלות עליה משימות לא מבוטלות בעיקר בטיפול בפשיעה בכלל ובפשיעה במגזר הערבי בפרט וכן בסיכול וטיפול אירועים ביטחוניים, הדרישה הזאת לכאורה מוגזמת כמו שאומרים גורמים במשטרה: "אי אפשר להטיל על המשטרה שכתפיה צרות את כלל המשימות במדינה. המשטרה לא יכולה להציב שוטרים בכל רחוב, והרחבת תחנות המשטרה נמצאות בתהליך בימים אלו על פי הנחיית המפכ"ל רנ"צ דני לוי הרואה חשיבות בתחנות משטרה מקומיות פעילות וניידות מסיירות ברחובות. זה המוטו שלו לשירות לאזרח, זה המסר של המשטרה כגוף שאמון על שלום הציבור אבל זה עניין של תהליך ולא קורה ביום אחד".
מעבר לכך מציינים אותם גורמים שהחלטות בתי המשפט שערורייתיות ובהחלט פוגמות במוטיבציה של השוטרים. "גם אם תופסים על חם חוליית גנבי רכב בית המשפט נוטה בהחלטותיו לשחרר אותם בערבויות מגוחכות, כך שהם לא חוזרים לדיונים בבית המשפט אבל חוזרים לביצוע הגניבות של כלי הרכב וזה פוגם במבצעיות של השוטרים בוודאי".
גם העירייה והעומד בראשה רמי גרינברג, מבינים את מצוקת התושבים בעיר נוכח המספרים האיומים במקרים של גניבות כלי רכב , ולא בכדי התקשרה העירייה עם חברת ביטחון חיצונית שמסיירת בעיר, הגדילה את מספר המאבטחים והסיירים ומבצעת מחסומים ניידים כדי לנסות ולסכל את אירועי גניבות הרכב.
לעתים בודדות המשטרה ביחד עם כוחות הביטחון העירוניים מצליחה ללכוד את גנבי הרכב, ולסכל את אירועי הגניבה או לחילופין מצליחים לוחמי יחידת אתג"ר בלהב 433 במשטרה להתחקות אחר גנבי הרכב במנוסתם, לנהל אחריהם מרדפים ולהחזיר את הרכבים לבעליהם. חובה לציין שמקרים כאלה קורים אלא שמדובר באירועים מינוריים בהתייחס לכמות גניבות הרכב או כפי שזה מכונה במינוחים המשטרתיים כשימוש ברכב ללא רשות (שבל"ר).
מול אלה מסביר קצין משטרה בכיר כי "עם כל הרצון הטוב והכבוד לעירייה אין יכולות וסמכויות משפטיות למנוע את התופעה ורק ציוות של שוטרים ומאבטחים יכולים להוות תחליף. זה קורה אבל לא הרבה בשל מצוקת המספרים בכוח האדם במשטרה. מאבטחים לבד לא יכולים לעצור גנבי רכב והצבת מחסומים של מאבטחים זה לצרכי הרתעה בלבד ולא באמת מפחיד גנבי רכב פלסטינים נועזים שבאים חדורי מוטיבציה להשלים את המשימה ולא אכפת להם אפילו לדרוס שוטרים בדרך המילוט שלהם, קל וחומר מאבטחים או עובדי רשות, שחלקם לא חמושים בכלל. גנבי הרכב לרוב הם צעירים וקטינים שמקבלים מאות שקלים על כל רכב שהם מעבירים לשטחי הרשות וזו משכורת יומית שלהם בעבודות כפיים בשטחים, לכן מבחינתם זו משימה משתלמת לכאורה. הבעיה היא בחסימת קווי התפר והפרצות. לחזור לשטחי הרשות אין כל בעיה כי אין מחסומים ואין ביקורות, לצאת זו הבעיה לכאורה וכשיש פרצות ושוהים בלתי חוקיים נכנסים בקלות יחסית אז האחריות היא של צה"ל. גניבה של כלי רכב מפתח תקווה ומעבר לקלקיליה מסתיים תוך פחות מחצי שעה בשעות הלילה".
אזרחים שנפלו קורבן לגניבות רכב בשנה האחרונה מסבירים: "יצרנו קשר עם מוקד 100 של המשטרה אחרי שקיבלנו התרעה בחברת איתוראן או שנחשפנו לכך שהרכב נגנב מהחניון ולמרות שעמדנו בקשר עם המרכזנית והתחקנו אחרי מסלול הנסיעה של הרכב על ידי הגנב לא נעשה דבר והרכב הגיע לשטחי הרשות תוך 23 דקות כשמהצד השני שמענו אותה אומרת: 'אין מה לעשות, אנחנו לא נכנסים לקלקיליה', וזה מכעיס. המשטרה נכנסת לשטחים רק בתום חקירות כשהיא מגבשת תשתית לגבי מצבור רכבים שנגנבו או מזמין רכבים גנובים מהשטחים שמפעיל את החוליות ואז נכנסים כוחות משולבים בסיוע צה"ל או במשימה לילית ממוקדת, אבל זה לא קורה הרבה".
נזכיר כי עבירת גניבת הרכב פוגעת ברכושו של האזרח. הגם שברוב המקרים הוא מקבל את שווי כספו בחזרה מחברות הביטוח, עדיין התחושה האיומה בעקבות גניבת הרכב והיעלמותם של חפציו האישיים, וכמובן העלייה במחיר הפרמיה לרכב הבא שלו בעקבות הגניבה מסבים אי נוחות ותחושת היעדר ביטחון משוועת, מה גם שגנבי הרכב שנתפסים מעת לעת משוחררים על ידי בתי המשפט בערבויות מגוחכות וחוזרים לביצוע "משימותיהם", מתוחכמים יותר, מדויקים יותר מבחינת מידע מוקדם שאספו ובצוותים גדולים יותר כדי להשלים את מלאכת הגניבה בתוך שניות בודדות. פשוטו כמשמעו כשהם מצוידים בשלט אוניברסלי, קורא חכם, מחשב אימובילייזר, מכשיר מנטרל תדרים, מחשב קטן עם תוכנה המולבשת על מערת ההשבתה של המנוע וההתנעה ואת כל זה רוכשים בעלויות של עשרות דולרים ברשת איביי, המציעה את מרכולתה לכל דורש.
הפרמטרים הללו מתגשמים במדויק כשבוחנים את העיר פתח תקווה, העיר הרביעית בגודלה בישראל, הממוקמת בצנטרום של המדינה, ובשטחה הטופוגרפי היא מוקפת בכבישים משמעותיים בהם כביש 5 חוצה שומרון, כביש 4 (גהה) , כביש 40 לכיוון שדה התעופה ולצומת סגולה, כביש 6, כביש 471 מכבית ודרכי עפר החוצים את היישובים והכפרים הסמוכים אליה כך שלא בכדי היא זכתה לכינוי עיר מעבר.
בשל אותה נגישות ממנה ואליה, מעבר לכ-280 אלף התושבים החיים בגזרותיה המוניציפאליות, חולפים ועוברים דרכה מאות אלפי אזרחים מדי יום, חלקם בדרכם לערים הסמוכות תל אביב, בני ברק, רמת גן, גבעת שמואל, קרית אונו, גני תקווה, ראש העין, הוד השרון, והיישובים הסמוכים או לחילופין למרכזי הבילוי והקניות שלה. אחרים ורבים מגיעים אל מרכזי ההייטק והתעשייה שלה, אל מקומות העבודה שלהם, ויש הפוקדים אותה בנסיבות רפואיות ואחרות בשל ריבוי בתי החולים שבה - המרכז הרפואי רבין בקמפוס בילינסון, בית החולים הפסיכיאטרי גהה, המרכז הרפואי רבין בקמפוס השרון, בית החולים לטיפול בחולי סרטן דוידוף במרכז שניידר לילדים, בית החולים הסיעודי בית רבקה, בתי אבות וכמובן בתי המשפט השלום והשלום לתעבורה.
חוליות גנבי הרכב מכירות את העיר פתח תקווה היטב, הם עורכים פה סיורי מעקב מוקדמים, מרכזים נתונים ומצליחים לרוב להימלט מהעיר תוך דקות בודדות מבלי שהמשטרה תצליח לשים את ידה עליהם.
הבחירה שלהם על פי הסטטיסטיקה השנתית היא שכונות כפר גנים ג' בעיקר, הדר גנים ואם המושבות, כשכל אחת נצמדת לדרכי גישה ומילוט מרכזיות.
קבוצות מתנדבים בהדר גנים המקימות סיורים ליליים מסייעות גם הן במניעת גניבות כלי רכב ומצליחות להפחית משמעותית את מספר הגניבות של כלי הרכב באותה שכונה אבל גם נתון זה לא יכול לעודד ולהוות פתרון קבע.
נציין כי מול תופעת גניבות הרכב "השומרת" לכאורה על נתונים מקוממים גם ברבעון הראשון של שנת 2025, בתופעה אחרת שמהווה פגיעה ברמת הביטחון של התושבים נרשמה ברבעון הראשון של שנת 2025 ירידה דרמטית הנאמדת בשיעור של 40 אחוזים והיא מתייחסת למספר ההתפרצויות לבתי דירה.
אם בשנת 2024 כולה נפתחו 103 תיקים בגין מקרים של התפרצות לבתי דירה וברבעון הראשון של אותה שנה נפתחו 20 תיקים כאלה, הרבעון הראשון של שנת 2025 ריכז נתון משופר בהרבה עם 12 תיקים בלבד.
לעומת בתי דירה ששם נרשמה הירידה כאמור, במספר המקרים בהם נפרצו בתי עסק נרשמה דווקא עלייה, גם אם מינורית הנאמדת סביב שמונה אחוזים בהשוואה בין הרבעון הראשון של שנת 2025 לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
כך קרה שבשנת 2024 כולה נפתחו 92 תיקים בגין התפרצות לבתי עסק, כשמתוכם 22 תיקים נפתחו ברבעון הראשון של השנה והנה ברבעון הראשון של שנת 2025 נפתחו 24 תיקים בגין אותה עבירה, נתון המצביע על עלייה, גם אם לא משמעותית.
גניבות מתוך רכב:
שנת 2024 - 308
רבעון ראשון שנת 2024 - 70
רבעון ראשון שנת 2025 - 65
שנת 2024 - 1,641
רבעון ראשון שנת 2024 - 334
רבעון ראשון שנת 2025 - 332
שנת 2024 - 103
רבעון ראשון שנת 2024 - 20
רבעון ראשון שנת 2025 - 21
שנת 2024 - 92
רבעון ראשון שנת 2024 - 22
רבעון ראשון שנת 2025 - 24