בכל תאונה בה מעורבים פצועים קשה או הרוגים, מתנהלת גם חקירה באמצעות בוחני התנועה של משטרת ישראל. עבודתם כוללת בעיקר את זיהוי האחראי לתאונת הדרכים ואת נסיבות התרחשותה. ברוב יתר התאונות, לא יגיע בוחן תנועה לזירת התאונה.
באותן תאונות קשות שבהן מעורב בוחן תנועה, חוות דעתו היא הראייה המשמעותית ביותר להוכחת האשמה בתאונה. לכן, לעיתים קרובות ההגנה באותם תיקים מעמידה בוחן פרטי אשר מגיש חוות דעת פרטית, אשר מן הסתם הפוכה במסקנותיה ביחס לחוות דעתו של הבוחן המשטרתי.
היכולת למצות את חקירת התאונה מחקירת המעורבים במשרד בלבד, לאחר חלוף זמן ממועד אירוע התאונה, מבלי שבוחן התנועה היה בזירה ובדק אותה, היא נמוכה מאוד. באותם מקרים מסקנות הבוחן נשענות על דברי המעורבים או העדים בלבד ולא על ממצאים פורנזיים אובייקטיבים. עקב חשיבותה הרבה של עבודת בוחן התנועה מאמר זה יסקור את מלאכתו.
כאשר בוחן תנועה מגיע לזירה של תאונה, הוא מנסה תחילה להבין את טיב האירוע ועושה זאת באמצעות צילום של זירת התאונה, מדידות ושרטוט סקיצה של הזירה, ביצוע בדיקה ראשונית של כלי הרכב המעורבים כמו גם בדיקה של תמרורים ורמזורים שהיו במקום.
בהמשך הבוחן נוהג לתשאל את המעורבים באירוע ואת העדים, תופס מוצגים מהזירה ולעיתים מבצע ניסוים שונים. על הבוחן לברר את נסיבות התאונה ולקבוע בשחזור את תהליך התרחשות התאונה בכל נקודת זמן. מתוך השחזור ניתן להגיע למסקנות לגבי התנהלות המעורבים לפני התאונה ולקבוע כיצד היה עליהם לנהוג כדי להימנע מהתאונה.
השחזור עשוי להוביל למסקנות משפטיות שיסייעו בהוכחת רשלנותו של אחד הנהגים המעורבים ואף לגרום להעמדתו לדין פלילי. שחזור התאונה הוא תהליך שבו נקבע רצף המאורעות שהתרחשו בזירה לפני התאונה, החל משלב ראשוני כלשהו, דרך נקודת המגע בין המעורבים ועד לנקודה שבה הסתיים האירוע.
במקרה של תאונת דרכים שבה נפגע הולך רגל בתחום עירוני, השחזור יתייחס לזירה שעשויה להיאמד בכמה עשרות מטרים, וכאשר מדובר בדרך בין עירונית, תגדל הזירה עד למאות מטרים.
כדי לבצע את שחזור התאונה, הבוחן חייב להגיע לזירת האירוע ולאסוף נתונים. שמירה נכונה על הזירה על ידי המעורבים תימנע טשטוש ראיות ושיבוש של תמונת המצב כפי שהייתה לאחר התאונה, ותאפשר קביעה מדויקת יחסית של תנועת המעורבים (רכב/הולך רגל) לפני התאונה.