היי חברים, עוד שבוע חלף והתגובות הנלהבות שלכם מעודדות אותי להמשיך לכתוב לכם על פרשת השבוע בראי המשפט הפלילי.
בפרשת "וירא" התורה מספרת לנו בין היתר את סיפורן של הערים סדום ועמורה (איזור ים המלח של היום). התורה מספרת שתושבי הערים האלה היו עשירים מאוד וכגודל עושרם כך גם גודל ועומק רשעותם.
אחד הסממנים המובהקים אותם התורה מציינת כסמל לרשעותם הייתה השנאה לזרים ולאורחים.
בסופו של יום הקב"ה המטיר אש וגופרית על הערים הללו, וממקום ירוק עשיר ופורה, הם הפכו למדבר-ציה חרב וצחיח כשכל תושביו למעט לוט ובנותיו נותרו בחיים כאשר אשתו הפכה כזכור לנציב מלח.
התורה גם מספרת לנו שהקב"ה שלח 3 מלאכים לסדום על מנת להשמידה ולהציל את לוט. המלאכים התכנסו בשער העיר שם גם ישב לוט, ולוט שהבין שהם מלאכים הזמינם להתארח בביתו. לאחר שכנוע רב מצידו מסכימים המלאכים ומגיעים לביתו. שם הם מודיעים לו כי הקב"ה מתכוון להרוס את העיר ושעליו לברוח עם משפחתו.
בעודם מדברים, צבאו אנשי העיר סדום על דלת ביתו של לוט ודרשו ממנו במפגיע להוציא אליהם את האורחים על מנת לאנוס אותם:
לוט שחושש לחייהם של אורחיו המלאכים מציע לפורעים את בנותיו הבתולות "אשר לא ידעו איש..." על מנת שיעשו להם כטוב בענייהם ולא שלא יפגעו באורחיו כי "על כן באו בצל קורתי..."
וכמנהגנו בקודש חייבים לשאול האם לוט ביצע עבירה ואם כן איזו?
האם אפשר לדבר פה על סרסרות? האם אפשר לדבר פה על עבירות אינוס? האם אפשר להאשים אותו בעבירות אונס הרי ברור שלוט לא התכוון לאנוס את בנותיו בעצמו?
לשם הדיון בסוגיה נפנה לחוק העונשין ונלמד כמה מושגים חדשים.
ראשית כל ובניגוד לעבירות אחרות בחוק העונשין, החוק הישראלי מכיר בכך שניתן לבצע עבירת מין באמצעות אחר, סעיף 350 לחוק העונשין קובע שאין שום הבדל בין אם אדם ביצע עבירת מין בעצמו או הביא אחר לבצע אותה.
מלבד זאת, סעיף 29(ב) לחוק העונשין קובע כי מי שהשתתף בביצוע עבירה ועשה מעשים לשם ביצועה, גם אם חלק מהמעשים נעשו על ידי אחד וחלק על ידי אחר, יראו בשניהם מבצעים בצוותא. נשתמש בדוגמא המפורסמת הבאה, שני אנשים יצאו מהבית כדי לבצע שוד, במהלך השוד, ומבלי תכנון מראש ירה אחד השודדים בפקידה והרג אותה, במקרה כזה שני השודדים יואשמו בעבירה של הריגה.
לענייננו, לוט מציע לפורעים לתת להם את בנותיו הבתולות על מנת שיעשו בהן "כטוב בעיניהם" ורק לא יפגעו באורחיו, ברי כי אם הייתה מבוצעת פה עבירת מין, ללוט היה חלק משמעותי בביצועה וניתן היה להאשימו כמי שביצע עבירת מין יחד עם האחרים, וזאת משום, שהוא זה שדחף את הפורעים לביצוע עבירות המין בבנותיו.
האם ניתן למצוא לו הגנה? האם אפשר לומר שזו הגנה עצמית? התשובה היא כנראה שלא, היות ולא ניתן להשתמש באדם אחר, בטח אם הוא חסר ישע כקורבן, כדי להציל אדם אחר.
דהיינו לוט לא היה מתחמק מכתב אישום במקרה שלנו, אבל כנראה שבית המשפט היה מתחשב בלחץ הקשוח שבו היה נתון כמו גם בסכנה לחייו ולחיי אורחיו, והיה מקל עימו בצורה זו או אחרת לעניין העונש.