טקס הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל בבית יד לבנים התקיים היום (שני) בנוכחות ראש הממשלה בנימין נתניהו, יושב ראש הכנסת אמיר אוחנה, ראש עיריית ירושלים משה ליאון, שר התרבות והספורט מיקי זוהר, יושב ראש ארגון יד לבנים מר אלי בן-שם ויושבת ראש ארגון אלמנות, יתומי צה"ל תמי שלח ומכובדים נוספים.

יום הזיכרון 2023: אלו הטקסים המרכזיים - ומתי יישמעו הצפירות?

בפתח נאומו התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לחשד לניסיון פיגוע שאירע דקות מעטות לפני הטקס: "לפני דקות אחדות לא רחוק מכאן נעשה ניסיון נוסף לרצוח את אזרחי ישראל. הפיגוע הזה, במקום הזה, ברגע הזה, מזכיר לנו שארץ ישראל נקנת בייסורים רבים. הפיגוע הראשון היה לפני למעלה מ-160 שנה, ורבים באו אחריו. בתקווה וציפייה שהם יוכלו לנו ואם יכלו לנו היו רוצחים את כולנו אבל הם לא יכלו, והקמנו מדינה לתפארת עם צבא וזרועות ביטחון לתפארת. לתפארת, אבל במחיר קורע לבבות", אמר נתניהו.

"אתמול בפגישה במשרד ראש הממשלה שמענו רעייתי ואני ילדים, נערים, נערות, ואימהות, במשפחות בהן האב נפל בפעילות מבצעית. זה היה שיח אמיתי מעמקי הנפש, ישיר בצורה בלתי רגילה בעוצמתו. אחת האימהות אמרה שהיא כואבת את נפילת בעלה בכל יום בשנה, אבל ביום הזיכרון היא מרגישה שכל העם איתה. הילדים סיפרו על הרצון להמשיך את דרכו של אבא, על המאמץ להיאחז בכל רסיס של זיכרון, אם ישנו כזה, שהרי חלק מהילדים היו בבטן אימם כשזה קרה", המשיך ראש הממשלה. 

בנימין נתניהו בטקס יום הזיכרון ביד לבנים (צילום: מארק ישראל סלם)
בנימין נתניהו בטקס יום הזיכרון ביד לבנים (צילום: מארק ישראל סלם)

"כולם ילדים שהתבגרו בטרם עת, ושתוגה של עצבות בעיניהם, תוגה שלא נמחקת. אמרתי להם, לצערנו את החיים אי אפשר להחזיר אחורה, את החיים אפשר לחיות רק קדימה, והודות לאבות שלכם, יש לנו קדימה. יש לכולנו עתיד, העם מוקיר את מי שאלמלא הם גורלנו היה אחר לחלוטין. מדינת ישראל בזכותם קיימת. משפחות יקרות, יום הזיכרון מבטא את המחויבות העמוקה בינינו, זוהי אחדות בשמם ולמענם של 24,213 חללי מערכות ישראל ושל אלפי חללי פעולות האיבה. השנה לאחר שאיבדנו זוגות של אחים ואחיות נפלאים, תחושת היותנו אחים צריכה להתחדד, חייבת להתחדד ביתר שאת. כן, אחים. לפעמים מתווכחים, לפעמים מתרגזים, לפעמים גם מתרחקים, אבל תמיד בכל מצב תלויים זה בזה. ערבות הדדית, אחריות ואחווה, בזכות האחווה הסתערו הנופלים קדימה כתף אל כתף, בזכות האחווה הם חיפו זה על זה תחת אש".

עוד אמר נתניהו, כי "משורר תהילים אומר - טרפה נפשים מתוגה. אחיי ואחיותיי למשפחת השכול, כולנו חשים בעוצמת התוגה שמציפה את הנפש, ויסורי האובדן שחותכים בבשר החי. אנחנו נופלים, וקמים. צונחים, וצומחים. וחוזר חלילה. גם בחלוף השנים, הכאב אינו בר חלוף, כמה היינו רוצים לומר לאהובי נפשנו את הדברים שלא הספקנו לומר להם. מילה, ליטוף, חיבוק. אבל ברגעי הקושי והדכדוך מושטת אלינו ידו של העם, העם נותן כוח עצום. עבורנו, הם אף פעם אינם. כשהעם מושיט לנו יד, הם איתנו ביתר שאת. ככה היה לאורך כל שנותיה של המדינה וכך קורה גם היום".

ראש הממשלה המשיך וציין כי "לפני שבועות אחדים צפיתי בסרטון נוקב ומרגש, אחרי מסע אלונקות של עשרות קילומטרים של סיירת גולני, אחד ממפקדי הצוות אמר לחייליו - מתחת לאלונקה יש איש שמאל ואיש ימין, ויש מזרחי ויש דרוזי ויש עולה חדש. יש פה חמש שפות. יש פה אנשים מהצפון, מהדרום, ומהמרכז, יש פה מצפון תל אביב ויש פה מיהודה ושומרון, פה, כמו במדינה, אם אחד עוזב את האלונקה, אם אחד מפקיר את המשימה, כל האלונקה תיפול יחד איתו. וסיכם המפקד הצעיר - אז אנחנו אומרים לעם ישראל, אנחנו מאוחדים תחת האלונקה".

בנימין נתניהו (צילום: מארק ישראל סלם)
בנימין נתניהו (צילום: מארק ישראל סלם)

לסיום אמר, כי "בנינו ובנותינו, בכל זרועות הביטחון, ממשיכים לשאת את אלונקת האחריות וגורל המדינה על כתפיהם, האחווה קיימה, הרעות מחברת. ובשם אותה אחווה, אני מבטיח שנמשיך לפעול להשבתם הבייתה של שבויינו ונעדרינו, זו חובה לאומית ראשונה במעלה שתמיד עומדת לנגד עינינו. בד בבד, אני מאחל החלמה לכל הפצועים שמגלים תעצומות נפש אדירות. מציינים 75 שנות עצמאות, 75 שנות הקרבה, 75 שנות אחווה. זכרם של חללי מערכות ישראל ופעולות האיבה יוסיף להיות נצור עמנו מדור לדור".

לאחר מכן נשא יו"ר הכנסת אמיר אוחנה דברים, ואמר כי "בשבוע שעבר ציינו את יום הזיכרון לשואה ולגבורה וכעת אנחנו ניצבים לפני יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. היטיב לתאר צור אליך את הקשר בין היום הזה ליום השואה - בהפרש של שבוע שני ימי זיכרון סמוכים -  כמה עולה לנו עם מדינה וכמה עולה לנו בלי. גם היום יש מי שלא מסכים עם הרעיון של מדינה יהודית והם יעשו הכל כדי לפגוע בה. אויבים יש לנו רק מחוץ לעם ישראל, ויש לזכור את החשיבות שבאחדות שבזכותה יכולנו לאויבנו. והיום ביום הזה במיוחד אנו מיישרים מבט אל המחיר ששילמנו ובעיקר אתן שילמתם, משפחות השכול, עבור מדינת ישראל ועבור הבית שלנו. ידענו שארץ ישראל נקנית בייסורים, אך לא ידענו כמה קשים הם יהיו".