צה"ל הותיר הערב (חמישי) לפרסום כי בחודש שעבר ערכו חילות הים של צהל והצבא האמריקני פעילות מבצעית משותפת מעבר למרחבי מצר באב אל מנדב, המפריד בין תימן לבין אפריקה ומקשר בין הים האדום למפרץ עדן שבאוקיינוס ההודי. 

בתוך כך, מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב (CENTCOM), גנרל (****) מייקל קורילה, ביקר היום בצה"ל.  מוקד הביקור הוא פיתוח שיתוף הפעולה וחיזוק היחסים עם כוחות סנטקום בים, באוויר וביבשה. כאורח של הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, הגנרל ביקר ביחידת הקומנדו הימי של זרוע הים (שייטת 13).

מפקד שייטת 13 סקר את הפעילות המבצעית הנרחבת של היחידה בשנים האחרונות במגוון זירות. כמו כן, הוצגה העשייה המשותפת של השייטת ומקביליה מצבא ארצות הברית (אריות הים - הכוחות המיוחדים האמריקאיים) הכוללת אימונים ותרגילים במתווים שונים, חילופי ידע ופעילויות נוספות. בנוסף, התקיימה הערכת מצב מודיעינית-מבצעית ושיח על שיתוף הפעולה בראשות הרמטכ"ל ומפקד סנטקום ובהשתתפות חברי פורום מטכ"ל.

מייקל קורילה, הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)
מייקל קורילה, הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)
 

בסוף הביקור, נערכה פגישת עבודה בין שני המפקדים במהלכה דנו על המשך הרחבת שיתופי הפעולה ושיתוף היכולות המבצעיות בין הצבאות. בשבועות הקרובים עתידות להתקיים פגישות נוספות של סגן הרמטכ"ל וסגן מפקד סנטקום בשילוב המטות המבצעיים להמשך התכנון המבצעי בין הצבאות.

מדברי ראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי: "אנו עוקבים אחר השינויים באזור, בדגש על התגברות התוקפנות והטרור האיראני. דווקא בתקופה רגישה זו, ישנה חשיבות גדולה לקשר ההדוק בין הצבאות. נמשיך בשיתוף הפעולה והמחויבות המשותפת לביטחון במזרח התיכון". מפקד סנטקום, גנרל (****) מייקל קורילה, מסר: "כמו בכל ביקור בצה"ל, גם בביקור הזה התרשמתי ביסודיות מהמוכנות ללחימה שראיתי כאן. מערכת היחסים הצבאית שלנו עם ישראל איתנה".

במקביל, שר הביטחון, יואב גלנט, אירח הערב את הגנרל קורילה בלשכת שר הביטחון בקריה. בשיחתם, דנו השניים בהתפתחויות האזוריות השונות, תוך התמקדות בתוקפנות האיראנית במזרח התיכון, לרבות המתקפות במרחב הימי והעברת אמצעי הלחימה לארגוני הטרור בסוריה, לבנון, עיראק ותימן. 

יואב גלנט, מייקל קורילה (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
יואב גלנט, מייקל קורילה (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

בשיחתם, דנו השניים בהתפתחויות האזוריות השונות, תוך התמקדות בתוקפנות האיראנית במזרח התיכון, לרבות המתקפות במרחב הימי והעברת אמצעי הלחימה לארגוני הטרור בסוריה, לבנון, עיראק ותימן. השניים סיכמו להעמיק את שיתופי הפעולה המיוחדים ואת העברת המידע בין מערכות הביטחון של ישראל וארה״ב, ולהרחיב את הפעילות האזורית בהובלת פיקוד המרכז של צבא ארה״ב “CENTCOM”.