הדיווחים בסוריה על תקיפה ישראלית בעיר חומס ביום שישי האחרון, לצד ביקורו של שר החוץ האיראני בלבנון ופגישתו עם חסן נסראללה, העלו תהיות רבות באשר למתרחש מעבר לגבול הצפון. אלוף במיל', איל בן ראובן, התארח הבוקר בתוכנית של יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM ושיתף את רשמיו באשר לאירועים המשמעותיים.

"פעולה נרחבת": פרשן "מעריב" על התקיפה בסוריה והקשר לחיזבאללה
סוריה מאשימה: ישראל תקפה מטרות באזור חומס

"התקיפה ביום שישי, על פי מקורות זרים, תקיפה משמעותית בעוצמתה בחומס במרכז סוריה, היא בעיניי עוד חלק במערכה שלנו נגד חיזבאללה. המערכה נמשכת. צריך להגיד מילה מאוד טובה למודיעין שלנו, שעושה עבודה מדהימה", אמר בן ראובן בפתח השיחה.

"אבל אני חושב שהנקודה החשובה היא לומר שמשהו לא טוב קורה במרחב האסטרטגי הצפוני שלנו. אני פה מחבר את הביקור של שר החוץ האיראני אצל נסראללה, הוא בא לבקר את השלוחה שלו בלבנון ומגיע עד כדי תצפית לשטח ישראל. והם לא מדברים שם על שלום, הם מדברים על המצב הפנימי בישראל, אין ספק בעניין הזה, מה שנראה כחולשה", הסביר.

הוא הזהיר: "כשמסתכלים על ביקורו הצפוי של נשיא איראן בסוריה, עם חיזוק הקשר של טהרן וריאד, לצד החולשה ביחסי ישראל ארצות הברית,  אל מול החולשה הנראית של מדינת ישראל - מבינים שהממשלה הזו פוגעת פגיעה חמורה בביטחון הלאומי של ישראל".

כשנשאל באשר להיתכנותה של פעילות צבאית משותפת של איראן וחיזבאללה נגד ישראל, השיב בן ראובן: "אנחנו צריכים לחשוש מתמונה שנראית על ידי אויבינו כתמונת חולשה. להפתעתי אמר את זה בשבוע שעבר ראש המל"ל צחי הנגבי. הוא אמר שתמונת החולשה של ישראל, ללא ספק, נראית על ידי אויבינו וכאשר מסתכלים ורואים מישהו נחלש, מתחילים לתכנן תוכניות".

"צה"ל עושה את מה שצריך. אני מניח שבאמ"ן מנתחים את המצב כמוני, כנראה יותר טוב ממני כי יש להם את תמונת המודיעין המלאה. כשרואים תמונה כזאת, מי שצריך לעסוק בזה זה ממשלה, זה קבינט מדיני שאין לנו. תסתכל מי יושב שם. למי יש בכלל את היכולת לחשוב בצורה הזאת, לסמוטריץ'? לבן גביר? הם פעם עסקו בדבר הזה?", תקף בן ראובן.

"הם עוסקים באיך להתמודד עם מה שיקרה ביום חמישי או עם המחאה בתל אביב ולנסות לייצר עוד הפגנה שלהם כדי להראות מי יותר חזק. גם כלכלה זה ביטחון לאומי. הפגיעה בכלכלה היא עובדה. כשאתה מחבר את כל התמונה אתה רואה ממשלה הרסנית שפוגעת יום יום וזה נעשה חמור יותר ויותר", הוסיף.

באשר לשאלה האם ישראל נמצאת צריכה לחשוש, ענה: "יש סיבה לדאגה. כי תמונה כזאת אסטרטגית זה לא ענין של מעכשיו לעכשיו. צריך להסתכל על המגמה והמגמה היא היחלשותה של ישראל במרחב הביטחון הלאומי, לצערי. זה לא חולשה של צה"ל".

"יש פה חולשה במרחב האסטרטגי שצריך להסתכל על כולה, לנתח אותה ולהבין את המשמעות שלה. זה אומר לעצור את האיום החמור ביותר שהיה פה - הכאוס החברתי שהצליחה הממשלה בתוך זמן קצר ליצור במדינת ישראל", סיכם.