שירות בתי הסוהר החליט היום (שלישי) על העלאת כוננות לרמה הגבוהה ביותר, בעקבות מותו של חאדר עדנאן, בכיר הג'יהאד האסלאמי ששבת רעב בכלא. בהערכת מצב שהתקיימה בהשתתפות השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, ונציבת שב"ס רב גונדר קטי פרי עלו התרעות לפגיעה בסוהרים ולהפרות סדר.

שובת רעב סדרתי: מיהו בכיר הג'יהאד האסלאמי שמת בכלא?
אוהד חמו מסביר: כך איראן דוחפת את חמאס והג'יהאד להסלמה | האזינו
לאחר מותו של בכיר הג'יהאד בכלא: טיבי באצבע מאשימה לכיוונה של ישראל

בתום ההערכה, כאמור, הוחלט על הכרזת נוהל "דום לב" שמורה על הגברת כוננות בשב"ס וכן של כוחות הכיבוי שיתמקמו בסמוך לבתי הכלא, על מנת לסייע במקרים של הצתות תאים. בנוסף, האגפים הביטחונים יינעלו והאסירים לא יורשו לצאת מתאיהם. הנציבה הבהירה כי "לא מן הנמנע שכבר היום חלק מהאגפים, שלא מגלים עניין באירוע, ייפתחו מחדש ויחזרו לשגרה".

השר בן גביר הנחה את שירות בתי הסוהר להודיע למחבלים בבתי הכלא כי במידה ואסירים ביטחוניים יפתחו בשביתת רעב או בהתפרעויות, יישללו מהם התנאים אותם הם מקבלים כיום. "ההנחייה לשב"ס היא לנהוג באפס סובלנות כלפי שביתות רעב והפרות סדר בבתי הכלא הביטחוניים", הודיע, "לא נקבל הפרות סדר ואם המחבלים בבתי הכלא ינסו להשתמש באלימות, יש לנהוג באופן נחוש וברור תוך שלילת התנאים שהם קיבלו לצערי בשנים האחרונות".

השייח' חאדר עדנאן (צילום: רשתות ערביות)
השייח' חאדר עדנאן (צילום: רשתות ערביות)

מוקדם יותר הבוקר, כאמור, נמצא עדנאן מת בתאו בכלא "ניצן", לאחר ששבת רעב במשך 86 ימים. עדנאן, בן 45, נשוי ואב לשלושה, נעצר בעברו למעלה מעשר פעמים אך מעולם לא הורשע בפגיעה באזרחים. הוא התשחרר לאחר ששבת רעב. בשנת 2012 שוחרר לאחר חודשיים שבהם שבת רעב, ושלוש שנים לאחר מכן, שוב נעצר ושבת רעב.

עדנאן חי בכפר הפלסטיני עראבה, בסמוך לג'נין. בין הסעיפים שבהם הורשע - חברות בארגון טרור ונחשד בסיוע בהעברות כספים לארגון טרור. עם זאת, הוא מעולם לא הואשם על ידי ישראל בתקיפה של ישראלים. הוא התפרסם בעולם והפך לסמל של התנגדות לישראל בעקבות שביתות רעב ממושכות שלו שהביאו לשחרורו מספר פעמים. משב"ס נמסר כי עדנאן נמצא לפנות בוקר בתאו ללא הכרה. "בוצעו בו פעולות החייאה במהלכן הועבר לבית החולים 'אסף הרופא' שם נקבע מותו".

תנועת הג'יהאד האיסלאמי הגיבה למותו של עדנאן ואיימה: "הכיבוש הציוני נושא אחריות מלאה וישירה במותו. הוא שביצע נגדו את הפשעים הנתעבים תוך שימוש בבתי משפט מזויפים, וישלם את המחיר על הפשע הזה".